Bilverkstedenes prising skal bli mer oversiktlig

I dag er det vanskelig å sammenligne en lik tjeneste hos forskjellige bilverksteder. Det ønsker Forbrukerombudet og Norges Bilbransjeforbund å gjøre noe med.

SAMMENLIGNE: Forbrukerombudet skal i samarbeid med bransjeorganisasjonen gjøre det enklere å sammenligne hva det koster å ha bilen på verksted.
  • Morten Abrahamsen
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Forbrukerombudet og Norges Bilbransjeforbund lanserer et verktøy for sammenligning av verkstedpriser.

– Vi har laget dette tidligere, men bakgrunnen for initiativet var at vi fant ut at det er lite tilgjengelig på verkstedenes hjemmesider. Så vi tok en ny runde med Norges Bilbransjeforbund, for å lage en ny mal, sier Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet.

Prisopplysningsforskriften krever at alle virksomheter, også bilverksteder, skal informere forbrukerne om prisene på tjenester så langt det er mulig. Slik skal man kunne sammenligne de ulike tilbudene på en enklest mulig måte og danne seg et bilde av kostnadene.

– Forbrukerne skal kunne finne prisopplysninger der de normalt bestiller tjenesten. Dersom verkstedet har en hjemmeside, må de også ha priseksemplene lett tilgjengelige der.

Har du sjekket dine?

Les også

Test av vinterdekk: Dette er de beste vinterdekkene

LEGGES UT: Forbrukerombudet og Norges Bilbransjeforbund vil at verkstedene skal fylle ut dette skjemaet og legge det godt synlig på deres hjemmeside.

Tidsbruken vil variere

Gjedrem sier at malen de har laget, ikke dekker alle reparasjoner, det vil bli for krevende, men den tar for seg vanlige oppdrag som for eksempel olje— og dekkskift.

Han er samtidig klar på at tidsbruken vil variere fra bilmodell til bilmodell, og at antall timer verkstedene trenger, dermed vil variere. Derfor ønsker Forbrukerombudet også at det opplyses om timeprisen.

–Slik blir det enklere for kunden å få oversikt over verkstedets prisnivå, sier Gjedrem.

BEDRE MAL: Jo Gjedrem, fagdirektør i Forbrukerombudet, har sammen med Norges Bilbransjeforbund laget en mal for bilverkstedene.

De foreslår at verkstedene tar med prisen på ti ulike bilmodeller, og at de fører opp de tjenestene som tilbys til fastpris.– Malen er utviklet i samarbeid med bransjeorganisasjonen, og vi mener verkstedene må bruke den. Norges Bilbransjeforbund gjør malen tilgjengelig for sine medlemmer, og ber dem ta den i bruk. Så sender vi malen til verkstedene som står utenfor.

Gjedrem sier at det uansett er viktig å be om et prisoverslag før et eventuelt verkstedbesøk, for å unngå uoverensstemmelser i etterkant.

Få flere saker fra bil:

Publisert: