Prøvekjørt Ford Focus RS: «En kompromissløs bil som scorer høyt på moro-skalaen.»

Vi har kjørt berserk-utgaven av Focus.

Publisert: Publisert:

LEKETØY: Ford Focus RS ser passe overdrevet ut, ikke minst i denne fargen med nummerdekaler. Som et leketøy. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

  • Morten Abrahamsen

Fra tid til annen kommer Ford med en berserk-utgave av kompaktbilen Focus. I forrige generasjon var det en forhjulstrekker med vel 300 hestekrefter.

Det man kan kalle en drøy bil. Man kan kanskje forledes til å tro at den helt nye versjonen, bygd på dagens utgave, med sitt firehjulstrekk er en mer sedat og avrundet bil. Det er den virkelig ikke!

Under panseret er det riktignok ikke lenger den klassiske femsylindrede motoren fra tidligere ST— og RS-utgaver, men en firesylindret sak på 2,3 liter.

Et hint om at dette ikke er en pusling, er at man finner samme motorblokk i den nye Mustangen. Det kan også være verdt å merke seg at den yter 33 hester mindre i den større og tyngre Mustangen.

For i Foucs RS er det 350 hestekrefter – på tross av at dette er en kompaktbil. Da Volkswagen Golf GTI kom for 40 år siden hadde den 110. Mye bensin har rent gjennom pumpene siden den gang.

Det holder ikke med god økonomi:

Les også

Bilen du må søke om å kjøpe

LEKETØY: Ford Focus RS ser passe overdrevet ut, ikke minst i denne fargen med nummerdekaler. Som et leketøy. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Racingbil

Focus RS er ikke alene om å by på såpass med muskler i denne biltypen. Man har for eksempel Audi RS3 og Mercedes-Benz A45 AMG, og litt bak dette feltet Volkswagen Golf R.

Men Forden skiller seg en smule fra disse andre bilene ved at den føles mer som en racingbil. Både rent utseendemessig og på veien. En formidabel hekkspoiler og digre luftinntak i fronten setter standarden for opplevelsen.

ENKELT: Innvendig er det ikke så sofistikert. Forskjellen fra en standard Focus er i all hovedsak et sportsratt med flat bunn. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

I lave hastigheter er den beinhard. Det rister og slår, og avstanden ned til en bruksbil blir i overkant lang. Noe man får igjen for når det dukker opp et område der man kan strekke ut kreftene. Da blir det en av de mest stabile kjøretøyene man kan tenke seg.

Om det er ujevn asfalt, krappe svinger eller berg-og-dalbane-vei, så holder bilen seg fullstendig samlet og flat.

Selv om den har firehjulstrekk, og i så måte kan fremstå som mer fornuftig enn forrige Focus RS, er dette ekstreme saker. Det føles som en rallybil Ford har gjort gateklar ved å fjerne velteburet.

Les også

Nå blir det lettere å ta lappen

VINGE: En seriøs bakvinge hjelper til med å gi bilen bedre marktrykk og tøffere image. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Manuelt gir

Bilen har en svært funky måte å flytte kreftene mellom hjulene på, blant annet ved bruk av separate kløtsjplater for hvert av bakhjulene, noe som gjør at nær sagt alt av hestekrefter kan ende opp i ett bakhjul om bilen finner det fornuftig.

Som videre betyr at man må være ekstremt uvøren for å skape ubalanse gjennom en sving. Man kan gå på gassen tidlig, og den vil nærmest skytes ut av svingen.

Det er verdt å merke seg at Focus RS kun leveres med manuell girkasse, som er presis og lett håndterlig. Det gir en ekstra følelse av å være med på leken, selv om en dobbeltkløtsjgirkasse ville vært kvikkere.

Det er rett og slett en voldsomt artig bil å kjøre der veien egner seg for et litt sportslig nivå.

Overraskende nok er den ikke så veldig vokal. I biler som dette forventer man seg et litt bråkete show fra eksosanlegget, men her var den femsylindrede motoren i forrige utgave høyere på hitlisten. Det knatrer litt når man girer, men ellers er det ikke så mye pauker og basuner her.

RS-EFFEKTER: Sammenlignet med en vanlig Focus er det gjort en rekke ting med eksteriøret. Som ny frontfanger som skal gi bedre kjøling, en større grill og vertikale tåkelys med luftkanaler for kjøling av bremsene. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

Les også

Er dette starten for hydrogenbilene i Norge?

Villest

Innvendig er det heller ikke helt på det nivået man finner i de nærmeste konkurrentene. Focus-interiøret henger litt etter, med mer rotete layout og materialer enn i bilene det er naturlig å sammenligne den med, og det er ikke gjort noen betydelige oppgraderinger i denne RS-utgaven.

SKODD: Testbilen har 19-tommers, smidde, aluminiumsfelger og Michelin Pilot Sport Cup 2 dekk. Dette er ekstrautstyr til 15.200 kroner. Foto: Morten Abrahamsen / NTB tema

710.000 kroner er mye for en Ford Focus, men ser man på hva som faktisk er inkludert i denne prisen, blir det ikke så ille. For her har Fords motorsportavdeling gitt modellen en så kraftig overhaling at den matcher dyrere sportsbiler når det gjelder både prestasjoner og kjøreegenskaper.Eksempelvis ligger den drøyt 80.000 under den billigste Porsche 718 Cayman, som er nær et halvt sekund saktere fra null til hundre, og den har naturligvis ikke det samme praktiske nivået med bakseter og bagasjeplass.

Som en ekstremt sportslig bil med en praktisk side er Focus RS et gøyalt alternativ om man ikke er så nøye med komforten. Villere enn Audi RS 3 og Mercedes-Benz A 45 AMG, og mye drøyere enn Volkswagen Golf R.

Tekniske data:

Pris: 710.000 kroner

Motor: 4 syl. bensin. Turbo. 2300 ccm.

Effekt: 350 hk v. 6000 o/min.

Moment: 440 Nm v. 2000 o/min

0-100 kmt: 4,7 sekunder

Toppfart: 266 km/t

Forbruk: 0,77 l/mil (blandet)

Utslipp: 175 g/km CO2. 46 mg/km NOx.

Mål (LxBxH): 4348/1858/1484 mm

Bagasjerom: 490/1516 l

Egenvekt: 1485 kilo

252 hk og kun 17.000 til statskassen:

Publisert: