Ernæringstest av ti typer fiskegrateng

I løpet av de siste årene har det skjedd mye på fiskekakefronten. Fiskegratengene bør komme etter.

TEST AV FISKEGRATENG: For å gjøre en ernæringsmessig vurdering av fiskegratengene i denne testen, har vi sett på fiskegratengenes innhold av protein, salt, og andel fisk.Mye protein, og andel fisk har trukket opp. Mye salt har trukket ned. Vi har latt andel fisk telle dobbelt opp.
  • Bramat.no
  • Lise Von Krogh
  • Cathrine Borchsenius
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over seks år gammel

Skal du spise fisk, er det sunnere å velge rene fileter av fisk fremfor fiskekaker, fiskeboller, eller fiskegratenger. Årsaken til dette er rett og slett at du får i deg mer fisk når du spiser ren fisk.

Det er ingenting i veien for å velge fiskegratenger eller fiskekaker heller, men da gjelder det bare å velge typer som inneholder mye fisk. Det er nemlig store forskjeller på hvor stor andel fisk det er i slike produkter.

Det beste er egentlig å lage fiskegratengen selv, for de aller fleste fiskegratenger du finner i butikken har langt mindre fisk enn en hjemmelaget type.

På tide med produktutvikling

I løpet av de siste årene har det skjedd mye på fiskekakefronten. Flere fiskekaker inneholder både 70, 80, og 90 prosent fisk, noe som er veldig bra!

Kanskje er det på tide at det skjer litt produktutvikling når det gjelder fiskegratenger også. Veldig mange av dagens fiskegratenger inneholder nemlig svært lite fisk.

Det som er positivt, er at flere av produsentene har redusert innholdet av salt i sine fiskegratenger.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Les også

Test av 13 ferdige grøter

Les også

Test av fiskeboller: Stor forskjell på hvor mye fisk de inneholder

Les også

Test av 15 tortillalefser

Les også

Test av innholdet i 18 typer spekepølse

Les også

Test av 25 kjeks: Hva inneholder de egentlig?

Les også

Test av ferdigrevet ost

Sunt og fargerikt tilbehør

Hverken når det kommer til mengde eller næringsinnhold er fiskegratengene du finner i denne testen et komplett måltid for en familie.

De fleste fiskegratenger inneholder minimalt med grønnsaker, men ved å servere sammen med en eller flere typer grønnsaker, vil måltidet ikke bare løftes smaksmessig, det vil også være langt sunnere. Dessuten vil en fiskegrateng kunne holde til flere personer enn om du serverer fiskegrateng uten tilbehør til.

Prøv for eksempel revne gulrøtter, dampete aspargesbønner, salat av fennikel og rødløk, ovnsstekte rotgrønnsaker, eller minigulrøtter og salat ved siden av fiskegratengen.

Testresultater

Findus Fransk fiskegrateng

Testens vinner! Mye fisk.

Les hele testen

TERNINGKAST 6

Findus Fiskegrateng med fullkornsmakaroni

Greit med fisk.

Les hele testen

TERNINGKAST 4

Findus God gammeldags fiskegrateng originalen

Innholdet av fisk kunne vært høyere.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Lofoten Fiskegrateng med torsk og fullkornsmakaroni

Innholdet av fisk kunne vært høyere.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Findus Fiskegrateng familiens

Lite fisk.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Findus God gammeldags fiskegrateng med gulrot

Relativt lite fisk.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Findus Kystens fiskegrateng

Lite fisk.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Norway Seafoods fiskegrateng

Lite fisk.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Xtra Fiskegatreng

Lite fisk.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Findus God gammeldags fiskegrateng smårettbacon

Relativt lite fisk.

Les hele testen

TERNINGKAST 3

Her er flere relevante tester:

Les også

Ernæringstest av brunost: To av disse skiller seg særlig ut

Les også

Test av muffins: Mye sukker og kalorier.

Les også

Test av 11 iskaffe-drikker

Les også

Test av brød rettet mot barn

Les også

Test av halvstekte rundstykker

Les også

Test av porsjonspizza: Mindre salt og fett enn mange tror

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Publisert: