Test av leverpostei

Leverpostei er en god kilde til jern, men ikke alle inneholder like mye av det viktige mineralet. Se hvilken postei du bør velge.

Publisert: Publisert:

SJEKK JERNINNHOLDET: Har du jernmangel, er det lurt å spise leverpostei med høyt innhold av mineralet. Foto: Erik Helgeneset

  • Cathrine Borchsenius
  • Lise Von Krogh
  • Bramat.no
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Kjøtt og innmat er våre viktigste kilder til jern. Leverpostei er derfor en god kilde til jern, som mange av oss får for lite av.

Kjøper du leverpostei for at du skal få i deg litt jern, bør du ta en titt på denne testen. Det er nemlig stor forskjell på hvor mye lever, og dermed jern det er i de ulike posteiene.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Her kan du se hvilken leverpostei folk synes smaker best.

Lever, en viktig kilde til jern

Ren lever inneholder minimalt med sukker og andre karbohydrater, mye protein, og litt fett der 1/3 er av den mettede typen.

Det som kanskje er mest fremtredende for lever er det høye innholdet av jern, vitamin A, folat og vitamin B12. Dessuten er lever en god kilde til B-vitaminer, selen og andre mineraler.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Les også

Stor test av 42 typer knekkebrød

Les også

Test av polarbrød: Hvor sunt er det egentlig?

Les også

Test av rundstykker

Mat for de blodfattige

Har du blodmangel, som ofte skyldes jernmangel, er det lurt å spise leverpostei. Jernet i leverpostei er nemlig en type jern som tas lett opp av kroppen. Dette jernet kalles for hemjern.

Blodmangel kan også skyldes mangel på folat og vitamin B12. Derfor er leverpostei også en ypperlig matvare for dem som må øke inntaket av disse to B-vitaminene.

Disse matvarene gir deg mye jern

Mye vitamin A

Leverpostei er en veldig god kilde til vitamin A. Spiser du en porsjon (20 g) leverpostei på en brødskive, har du allerede fått i deg dagsdosen for vitamin A.

Dersom leverpostei er favorittpålegget, og du spiser flere brødskiver med leverpostei hver eneste dag, bør du ikke ta kosttilskudd som også inneholder vitamin A. Da kan du nemlig på sikt få i deg mer av dette vitaminet enn hva som er bra for deg.

For høye inntak av animalsk vitamin A (retinol) kan muligens øke risikoen for beinskjørhet og benbrudd.

Vitamin A, livsfarlig og livsnødvendig

Her er flere relevante tester:

Les også

Test av fiskegrateng: Kun én får toppkarakter

Les også

Test av 26 fiskekaker

Les også

Test av tomatsuppe

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Gunnar Eiterjord slutter som sjef for Rogfast

  2. Folk på byen har allerede endret drikkevaner

  3. Her blir det nytt kjøpesenter og sykehus

  4. Leteaksjon etter mann (63)

  5. Mann koronasmittet i Sola

  6. Nattklubbene i Stavanger og Sandnes får åpne klokken 20

  1. Næringsmiddelindustrien
  2. Helse