Familiesportsbil med X-faktor

Tykk lommebok og en viss trang til originalitet? Da kan Jaguar XE med maks motor være et spennende valg, til tross for noen åpenbare mangler.

Publisert: Publisert:

UTVALG: XE V6 S med sine 340 hestekrefter er den kraftigste, men XE finnes også med andre temmelig spreke bensinmotorer. Man får en toliters, firesylindret turbomotor med enten 200 eller 240 hestekrefter. Alternativene starter på henholdsvis 590.000 og 630.000 kroner. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix

  • Morten Abrahamsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Jaguars nyeste modell, XE, ble lansert i fjor sommer. Bilen ligger i det sofistikerte sjiktet av de mellomstore familiebilene, sammen med velkjente travere som Audi A4, BMWs 3-serie og Mercedes-Benz C-klasse.

Kjøremessig ligner den mest på BMW-en, med et sportslig tilsnitt og bakhjulstrekk. Ikke minst i V6 S-utgaven vi har testet, som er utstyrt med en V6-motor på tre liter som yter friske 340 hestekrefter. For øvrig den samme motoren man også kan finne i sportsbilen Jaguar F-type.

Det aller første man merker, er en skarp motorlyd. Ikke like rå som i nevnte sportsbil, men nok til at omgivelsene ikke er i tvil om at du har gått for noe ganske annet enn innstegsdieselen. Kraftpotensialet gjør også at pallesnekring i stedet for soling i ferien kan bli en realitet på uhyre kort tid.

Les også

Renault Mégane blir ingen bestselger, men det er ikke bilens feil

KRAFTKATT: Dette er den sterkeste versjonen av Jaguars nyeste modell, XE Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix

Morsom

NISJE: Jaguar er et nisjemerke i Norge, men med XE-modellen har de hatt en pen vekst den siste tiden. I fjor økte de med over 130 prosent, men med 115 leverte nye biler er de fortsatt en beskjeden aktør. Det er ventet å ta mer av når SUVen F-Pace kommer til våren. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix

Null til hundre-tiden er oppgitt til 5,3 sekunder, og stiller man bilen i dens mest aggressive modus, hugger det til. Responsen fra gasspedal og girkasse er i sportsbilklassen, og det klisjépregede ordet «kjøreglede» kler opplevelsen. For dette er en bil som trives om man har muligheten til å ta den med der veiene er morsomme og trafikken beskjeden.Bilen er ganske stram i oppsettet, og det vil være feil å kalle den svært komfortabel. Men det er aldri så ille at man må lete etter plombene sine under setet om man har vært i det kjøremessig inspirerte hjørnet.

Vi har tidligere vært på bane med samme modell, og der var den imponerende. Banen var ganske trang, med krappe svinger, og XE S var faktisk bedre, og tidvis raskere, enn langt sterkere biler fra samme merke.

Les også

Test: Audi A4 endrer spillereglene

BAKHJULSTREKK: XE V6 S er kun tilgjengelig med bakhjulstrekk. Den eneste XE-modellen som leveres med trekk på alle fire hjul, er versjonen med 180 hestekrefters diesel. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix

Karakter

Innvendig er det trivelig, men på en noe – helt sikkert utilsiktet – gammeldags måte. Skjermen, klokkene i dashbordet, bryterne, alt sammen fungerer fint, men verden har gått litt videre. Ikke minst om man tar en titt i den nye Audi A4.

IKKE HELT MODERNE: Interiøret er rimelig elegant, ikke minst med kanten som går fra dørene og under vinduet, men det er ikke spesielt moderne. Girknotten som stiger opp av midtkonsollen, ble introdusert på Jaguar XF i 2007. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix

På den annen side har bilen karakter, både innvendig og generelt. Og det i høyere grad enn noen av de nære konkurrentene. Det kan vært godt å ha med seg når XE S hverken kan leveres som stasjonsvogn eller med firehjulstrekk.

Opp en lengre norsk vintervei lyste den gule lampen som indikerer hjulspinn sammenhengende i ti minutter. Her blir XE S frakjørt på alle mulige måter av en bil som BMW 340i xDrive. På tørr asfalt vil ikke forskjellen på de to bilene være merkbar, kjøremessig er de rimelig like, men på glattere føre er det pensko versus vintersko.

KRAFTPAKKE: Den tre liters V6-motoren er den samme som sitter i den billigste Jaguar F-type. Den plassert så lagt bak som mulig i motorrommet, slik at vekten er sentrert mot midten. Foto: Gorm Kallestad/NTB scanpix

Det Jaguar XE S har, som skiller den fra sine tyske konkurrenter, er en x-faktor. Utseendet er stiligere, den har en forsiktig eleganse som folk legger merke til, motorlyden er en skarp og lett bråkete V6, og det er en Jaguar.Bilen oppleves rett og slett som mer spesiell enn konkurrentene, noe som ikke er så dumt i dette ganske så snevre segmentet der man blar opp en million kroner for en mellomstor familiesedan.

For den som kjøper bil med følelsene, og har solid dekning på konto, er det ingen tilsvarende biler som kjører fra XE S.

Les også

Test: Fullblods GTi-arvtager

Konkurrentene

Jaguar XE V6 S hører hjemme i et temmelig smalt segment. BMW 340i har samme antall hestekrefter og er den bilen som ligger nærmest. Problemet til Jaguaren er at BMW-en har en startpris, som sedan med bakhjulstrekk, som er 200.000 kroner lavere. Selv som stasjonsvogn med firehjulstrekk ligger BMW-en 90.000 kroner under i pris.

Den nye Audi A4 har ennå ikke en motor som matcher, største pr. i dag er en versjon med 252 hestekrefter.

Mercedes-Benz C 400 4Matic byr på en V6 på 333 hestekrefter, og C 450 AMG 4 Matic har 367 hestekrefter, de starter på henholdsvis 785.000 og 900.000 kroner. Det skal sies at Jaguar vanligvis har et mer omfattende standardutstyr enn de tyske bilene.

Les også

Prøvekjørt BMW 750Li: I syvende himmel

Publisert:

Les også

  1. Reddende engler

  2. Tesla vil ikke ha sjåføren i baksetet

Mest lest akkurat nå

  1. Bergingsbil rykket, men ble bedt om å snu – i mellomtiden vokste køene

  2. Kvinne fra Stavanger omkom i fallulykke i Sirdal - navnet er frigitt

  3. Mange fulgte klassisk flyperle hjem

  4. Dette stortalentet kan du høre i Stavanger denne uken - han bærer millioner i hendene

  5. Mange døde og hundrevis av skadde i Beirut-eksplosjoner

  6. Kollisjon mellom syklister på Sola

  1. Biltester