Trine Flåte (37) og familien sparer 2000 kroner hver måned på å dele bil. Slik kommer du i gang med bildeling.

Å dele bil blir stadig mer populært.

Fordi de er flere som deler bil i samme firma i nabolaget, er det som oftest kort vei til bilen for Trine Flåte.
  • Silje Dyregrov
Publisert: Publisert:

Trine Flåte plasserer kortet over sensoren i frontruten. Et millisekund senere låses dørene opp, og bilen hun booket dagen før, er klar for en tur til butikken.

Flåte har vært medlem av Bildeleringen i Bergen siden 2013. Hun og familien kjører bilene de deler flere ganger i uken.

– Vi bruker de blant annet når vi skal handle, dra på besøk, kjøre barna til fritidsaktiviteter, på tur og i ferier, sier Flåte.

Trine Flåte låser opp bilen ved å plassere nøkkelkortet på sensoren i frontruten.

Stadig mer populært

Bildeling blir stadig mer populært. Tall fra 2019 viste at rundt fem prosent av dem med førerkort i Norge har registrert seg i en slik ordning.

Bilkollektivet i Oslo merker godt den stigende interessen. Bare i fjor økte de med 45 prosent. Nå har de 650 biler og 12.000 medlemmer i hovedstaden. De har også et par hundre medlemmer i Stavanger.

– Også der øker vi veldig, sier direktør Morten Munch-Olsen.

Bildeleringen i Bergen har vokst med ti-femten prosent de siste årene. Nå har de snart 300 biler.

– Bil som identitetsmarkør er på vei bort. Folk har ikke lenger behov for å kjøpe en stilig bil for å vise hvem de er. I dag er det like mye status å vise at man er bevisst på miljø og økonomi, mener Arne Krogh Riise, leder i Bildeleringen.

– Hvem er det som deler bil?

– Det er ikke en ensartet gruppe. De er i alle aldre. De fleste er privatpersoner som bruker bilene på kvelden, i helger og ferier. Men vi har også en del varebiler, som kundene for eksempel bruker til en tur på Ikea. Nå jobber vi mot bedriftsmarkedet for at bilene våre blir bedre utnyttet på dagtid, sier Riise.

Morten Munch-Olsen er direktør i Bilkollektivet i Oslo.

Slipper å finne parkering

Men hvorfor har så mange begynt å dele bil?

– Det rent praktiske er hovedårsaken. Så lenge man ikke bruker bil veldig mye eller veldig lite, er bildeling et bra alternativ. Man slipper vedlikehold og parkering, og man kan spare mye penger, mener Vibeke Nenseth, forsker ved Transportøkonomisk institutt.

Morten Munch-Olsen mener at om man bor innenfor ring 2 i Oslo, gir privatbil mer trøbbel enn glede og frihet.

– Deler man bil, slipper man service, dekkskift eller å finne parkering. I tillegg er det en miljøgevinst ved dette, sier direktøren i Bilkollektivet.

Trine Flåte og familien på fem har ikke lenger egen bil.

Sparer penger

Før Trine Flåte ble bildeler hadde hun egen bil i ett år. Totalutgiftene for bilen lå da på totalt 5000 kroner i måneden, anslår hun. Og da er ikke bensinutgiftene regnet inn. Med bildeling er utgiftene på rundt 3000 kroner i måneden, eller noe høyere om de har bil på ferie.

Men overgangen til å bli bildeler handlet ikke bare om økonomi for Flåte og familien.

– Vi følte ikke at vi brukte bilen nok. Da føltes det litt dumt at den bare sto her og rustet. Dessuten slipper vi å skifte dekk og ta med bilen på service, og det er bra for miljøet, sier Flåte.

– Er det noen ulemper ved å dele bil?

– Hvis du liker å ha personlige eiendeler liggende, går ikke det an. Man må rydde etter seg, sier 39-åringen fra Volda.

Disse tilbyr

Det er to hovedalternativer til bildeling: Bilkollektiver og leie fra privatpersoner. Her er en oversikt over tilbydere i Norge:

  • Bilkollektivet – Oslo og Stavanger – priser
  • Vy Bybil – Oslo – priser
  • Hyre – Oslo – priser
  • Otto – Oslo, Bergen, Trondheim, Ålesund, Bodø, Lillehammer og Ås – priser
  • Zipcar – Oslo og Trondheim – priser
  • Trondheim Bilkollektiv – Trondheim – priser
  • Bildeleringen – Bergen – priser
  • Hertz Bilpool – Bergen, Drammen, Furnes, Kristiansand, Lier, Lysaker, Moss, Oslo, Stavanger, Trondheim – priser
  • Move About mange stederpriser
  • Nabobil landsdekkende

Bildeling er i hovedsak et storbyfenomen, fordi firmaene er avhengig av stor etterspørsel for å drive lønnsomt, forteller forsker Vibeke Nenseth.

– Men bildeling mellom privatpersoner, som nabobil, finnes på mindre steder og tettsteder også, sier Nenseth.

Slik fungerer det

Men hvordan fungerer det å dele bil? Det varierer fra firma til firma, men her er noen hovedtrekk:

  • Prisene og betalingsmodellene varierer. Mange har innmeldingsavgift som refunderes ved utmelding. Ellers er det vanlig å betale en fast pris hver måned eller år, pluss en variabel sum for tiden man disponerer bilen og antall kjørte kilometer.
  • Du reserverer bilen du vil bruke via selskapets hjemmeside eller app. Der ser du også hvor det finnes ledige biler i nærheten.
  • Bilene låser du vanligvis opp med telefonen eller medlemskortet ditt.
  • Forsikring og drivstoff er som regel inkludert i prisen.
  • Bilen må leveres tilbake i ren stand.
Trine Flåte finner bilene hun låner i selskapets app.

Mer tilgjengelig

Trine Flåte kjører ut fra parkeringsplassen ved huset på Melkeplassen i Bergen. Tidligere var det vanskelig å finne en bil i nærheten, men nå må hun sjelden gå langt. Det er nemlig mange i området som deler bil.

Hun er ikke overrasket over at stadig flere velger å dele bil.

– Mange tror de trenger egen bil, men så er det bare en vane, sier Flåte.

Publisert:
  1. Bildeling
  2. Bil
  3. Bilkollektivet

Mest lest akkurat nå

  1. For 30 år siden skremte denne gjengen vannet av foreldre og rektorer i Sandnes

  2. Slik så det ut ved Vålandstårnet i kveld

  3. Kommuuuuuuuuuuuuunen!

  4. Avhørte vitner kan ha husket feil

  5. Stor test av 15 brød: To får toppkarakter

  6. Bygget Norges billigste sykkel- og gangsti, helt uten byråkrati