Tolv spennende elbiler som kommer neste år

Større utvalg, flere størrelser og ulike prisklasser.

Publisert: Publisert:

Fords helelektriske SUV Mustang Mach-E kommer på norske veier i 2020. Her avbildet under Norges-lanseringen i November. Foto: Geir Amundsen

  • Geir Amundsen

Sitter du fortsatt på elbil-gjerdet? EUs nye utslippskrav presser bilprodusentene til å tenke elektrisk, og i 2020 dukker en rekke nye elbiler opp på norske veier. Både fra velkjente europeiske bilprodusenter og kinesiske nykommere.

Utvalget øker i alle prisklasser, karosserityper og størrelser. Vi har sett nærmere på et knippe av de mest interessante og spennende nykommerne, som kanskje har det som skal til for å få deg ned av gjerdet.

1. Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E er foreløpig ikke godkjent for taklast, men den har 60/40 nedfellbart baksete. Foto: Ford

Noen vil kanskje undre seg over at Ford har valgt å markedsføre sin første elbil som en Mustang. Amerikanske muskelbiler kjent for sin gromme V8-lyd. Mon tro Ford gjør det mulig å legge på kunstig motorlyd fra bilens høyttalere?

Det som er sikkert, er at Mustang Mach-E kommer med muligheten for oppdatering av bilens programvare og egenskaper over luften (OTA – Over The Air), slik Tesla lenge har gjort.

Rekkevidden på opptil 600 kilometer med bakhjulstrekk, eller 540 kilometer med firehjulstrekk, vil utvilsomt tiltale mange med ladeangst og lang vei til hytta. På den annen side kan bagasjerommet på 412 liter bli snaut når det skal lastes for langtur.

Etter å ha sett bilen i virkeligheten, høres det overraskende lite ut. Bagasjerommet under panseret, den såkalte «frunk-en», er på rause 100 liter. Det kan om ønskelig fylles med vann eller is, drenert som det er.

  • Startpris: 412.000 kroner
  • Rekkevidde: 420 km til 600 km
  • Batterikapasitet: 75,7 kWt eller 98,8 kWt
  • Hurtiglading: 150 kW (CCS)
  • Bagasjerom: 410 liter
  • Tilhengerfeste: Ja (750 kg)
  • Forventet levering: Fjerde kvartal 2020

2. Lexus UX 300e

Lexus UX 300e har ikke varmepumpe, men en egenutviklet løsning som angivelig skal klare å hente ut enda flere kilometer av batteriet når gradestokken kryper nedover. Foto: Lexus

Lexus har som mål å levere tusen eksemplarer av sin første elbil til norske kunder i løpet av fjerde kvartal neste år.

Så spørs det om maks hurtigladehastighet på 50 kW og en oppgitt rekkevidde på 400 km etter den gamle NEDC-målestandarden (hvilket trolig vil bety et godt stykke ned på 300 km-tallet etter den nye og strengere WLTP-normen), er nok til å overbevise rekkeviddefokuserte, norske elbilkunder.

  • Startpris: 359.000 kroner
  • Rekkevidde: 400 km (NEDC)
  • Batterikapasitet: 54.3 kWh
  • Hurtiglading: 50 kW (Chademo-kontakt)
  • Bagasjerom: 367 liter
  • Tilhengerfeste: Ukjent
  • Forventet levering: Oktober 2020

3. Skoda Vision IV

Den endelige produksjonsmodellen av Vision IV som rulles ut i 2020, vil ifølge Skoda ikke skille seg dramatisk fra konseptbilen på bildet. Foto: NTB scanpix

Med Vision IV er Skodas uttalte mål å levere en elektrisk familie-SUV med god plass og lang rekkevidde. Matche produsentens prisprofil skal den også gjøre, men noen eksakt pris vil ikke den norske importøren ut med i skrivende stund.

Ei heller hva bilen vil ende opp med å hete. Vision IV er nemlig bare et konseptnavn. Fasit får vi når den endelige versjonen lanseres på nyåret. Det vi vet, er at bagasjerommet måler 550 liter, og at bilen som er bygget på Volkswagen-gruppens nye elbil-plattform (MEB) kan leveres med tilhengerfeste og firehjulstrekk.

  • Startpris: Ikke fastsatt
  • Rekkevidde: Inntil 500 km
  • Batterikapasitet: 83 kWh
  • Hurtiglading: 125 kW
  • Bagasjerom: 550 liter
  • Tilhengerfeste: Ja
  • Forventet levering: 2020

4. Polestar 2

Polestar 2 skal slåss om mange av de samme kundene som Volvo XC 40 Recharge. Foto: Geir Amundsen

Volvo-eide Polestar har åpnet eget utstillingslokale i Oslo, og har som mål å få de første bilene på norske veier i løpet av neste sommer.

Foreløpig er det den såkalte First Edition som gjelder, og Polestars Norges-sjef Alexander Hørthe, kan foreløpig ikke si noe om det vil komme en rimeligere versjon med mindre batteri rundt neste sving.

  • Startpris: 469.000 kroner
  • Rekkevidde: 500 km (CCS)
  • Batterikapasitet: 78 kWh
  • Hurtiglading: 150 kW (CCS)
  • Bagasjerom: 405 liter
  • Tilhengerfeste: Ja
  • Forventet levering: Sommer 2020

5. Volvo XC 40 Recharge

Volvo XC 40 Recharge er 4,43 meter lang, og bygd på den samme plattformen som Polestar 2. Foto: Volvo

Volvos første egne elbil er basert på den kompakt-SUV-en XC40, og får firehjulstrekk og intet mindre enn 408 hk «under panseret». Det gjør at den skal klare 100 km/t på 4,9 sekunder. De første kundebilene er forventet til landet i slutten av 2020.

  • Startpris: 490.000 kroner
  • Rekkevidde: 400 km
  • Batterikapasitet: 78 kWh
  • Hurtiglading: 150 kW
  • Bagasjerom: 413 liter
  • Tilhengerfeste: Ja (1500 kg)
  • Forventet levering: Fjerde kvartal 2020

6. VW ID 3

VWs elektriske «folkevogn» skal etter hvert kunne leveres med både en større og en mindre batteripakke enn den som sitter i førsteutgaven. Foto: Volkswagen

VW ID 3 er 40 prosent billigere å bygge enn en e-golf, fortalte nylig VW-sjef Herbert Diess investorene. Fabrikken har fått 35.000 forhåndsbestillinger av ID 3 1ST, uten at VW vil ut med tall for enkeltland. Det verdens største bilprodusent derimot kan si, er at alle som har forhåndsbestilt den såkalte 1ST-utgaven vil få utlevert bilen i løpet av 2020.

Neste elbil ut fra VW, en SUV av Tiguan-størrelse som trolig blir hetende ID 4, er planlagt lansert i slutten av 2020.

  • Startpris: 330.000 kroner
  • Rekkevidde: 420 km
  • Batterikapasitet: 58 kWh
  • Hurtiglading: 100 kW (CCS)
  • Bagasjerom: 385 liter
  • Tilhengerfeste: Nei
  • Forventet levering: Sommeren 2020

7. Audi Q4 e-tron

Konseptversjonen av Q4 e-tron er 4,59 meter lang. Det er 32 centimeter kortere enn e-tron 55. Foto: NTB/Scanpix

Audi e-tron 55 er blitt et vanlig elbilsyn på norske veier, og til våren kommer en coupé-versjon. I slutten av 2020 er det duket for den mindre SUV-en Audi Q4 e-tron.

Foreløpig er Audi sparsomme med opplysninger om sin kompakt-SUV, men det vi vet, er at den blir utstyrt med to elektriske motorer på tilsammen 306 hk og firehjulstrekk. Akselavstanden på 2,77 meter skal gi god innvending plass, og batteriet på 82 kWh en rekkevidde på mer enn 450 kilometer.

  • Startpris: Ikke fastsatt
  • Rekkevidde: 450 km
  • Batterikapasitet: 82 kWh
  • Hurtiglading: 125 kW
  • Bagasjerom: Ukjent
  • Tilhengerfeste: Ukjent
  • Forventet levering: Slutten av 2020

8. Mazda MX-30

«Freestyle» kaller Mazda de spesielle bakdørene som skal sørge for enklere inn- og utstigning. Så gjenstår det å se hvor godt de fungerer i praksis. Foto: Mazda

Høsten 2020 er det duket for Mazdas første elbil. En bil Mazda mener vil dekke manges behov for en bybil, eller bil nummer to.

Da er det kanskje greit at batteriet som sitter i MX-30, er på relativt beskjedne 35,5 kilowattimer, og rekkevidden på cirka 200 kilometer etter WLTP-standarden.

  • Startpris: 259.900 kroner
  • Rekkevidde: 200 km
  • Batterikapasitet: 35,5 kWh
  • Hurtiglading: 50 kW
  • Bagasjerom: Ukjent
  • Tilhengerfeste: Nei
  • Forventet levering: September 2020

9. Peugeot e-2008

I tillegg til SUV-en e-2008, har Peugeot har også lansert en elektrisk versjon av sin 208, kalt e-208. Foto: Peugeot

Den nye generasjonen av Peugeots minste SUV leveres også som elbil under modellnavnet e-2008. Verdt å merke seg er bagasjerommet på 434 liter og 100 kW hurtiglading.

  • Startpris: 294.600 kroner
  • Rekkevidde: 320 km
  • Batterikapasitet: 50 kWh
  • Hurtiglading: 100 kW
  • Bagasjerom: 434 liter
  • Tilhengerfeste: Ukjent
  • Forventet levering: Mai 2020

10. BMW iX3

BMW iX3 har åpenbare likhetstrekk med BMW X3. Foto: BMW

BMWs første elektriske SUV iX3, er basert på siste versjon av BMW X3. Det er kjent at bilen vi ha en rekkevidde på minimum 400 kilometer og en motorkraft på 270 hk. Hengerfeste og hurtiglading på 150 kW får den også. Utover de holder BMW spesifikasjonene tett til brystet.

  • Startpris: Ikke fastsatt
  • Rekkevidde: 400 km
  • Batterikapasitet: 70 kWh
  • Hurtiglading: 150 kW
  • Bagasjerom: Ukjent
  • Tilhengerfeste: Ja
  • Forventet levering: 2020

11. Honda e

Dørspeilene på Honda e er erstattet med kameraer, og dørhåndtakene kommer ut av karosseriet når du trenger dem. Foto: Scanpix

I høst ble det kjent at mange norske Honda-forhandlere forsvinner. Så spørs det hva den vesle elektriske bybilen Honda e kan gjøre for salgskurven. At den skiller seg ut med sitt design, er den liten tvil om.

Honda e har en startpris på 266.200 kroner. En dyrere Advance-utgave med mer effekt blir også tilgjengelig med en utgangspris på 294.900 kroner.

  • Startpris: 266.200 kroner
  • Rekkevidde: 220 km
  • Batterikapasitet: 35,5 kWh
  • Hurtiglading: 100 kW
  • Bagasjerom: Ukjent
  • Tilhengerfeste: Ukjent
  • Forventet levering: 2020

12. Seres SF5

Seres SF5 produseres av Chongqing Sokon Motor, som er den nest største i Kina med et salg på 3,8 millioner biler i året. Foto: Seres

Flere kinesiske bilmerker er på vei inn i, eller snuser på det norske markedet. Mest kjent er kanskje Byton og deres M-Byte SUV med, som skal ha 14.000 nordmenn på reservasjonslisten. Den kommer først i 2021. Men allerede i 2020 dukker kinesiske Seres SF5 opp med norske skilter.

En 4,7 meter lang SUV med firehjulstrekk, som sikter seg inn på premiumsegmentet med 690 hestekrefter, null til 100 km/t på 3,5 sekunder og et batteri på 90 kWh. Forventet pris 6–700.000 kroner. Seres importeres av Autoindustri AS som er en del av Gill-gruppen (Subaru m.fl.).

  • Pris: Ikke fastsatt
  • Rekkevidde: 525 km (NEDC)
  • Batterikapasitet: 90 kWh
  • Hurtiglading: 120 kW
  • Bagasjerom: 367 liter
  • Tilhengerfeste: Ingen info
  • Forventet levering: Senhøsten 2020

Elbil-veien videre

Etter årets ti første måneder står elbilene for 44 prosent av nybilsalget i Norge. Det kan ingen land i verden måle seg med. Men det begynner så smått å røre på seg også i andre markeder. Innføringen i EU av bøter relatert til CO₂-utslipp, som trer i kraft i 2020, forventes å sette ytterligere fart på dette.

I tredje kvartal var ble det for første gang registrert flere nye elbiler i Tyskland enn i Norge. Nærmere bestemt 16.896 mot Norges 14.283 elbiler. Regnet i markedsandel utgjør elbilene likevel under to prosent av det totale nybilsalget i Tyskland.

Vil økt etterspørsel etter elbiler i andre europeiske markeder bety tøffere kamp om elbilene for norske bilimportører, og lenger leveringstider for kundene?

Tore Lillemork, teknisk direktør i Bilimportørenes Landsforening (BIL), forventer at produksjonskapasiteten økes som følge av økt etterspørsel. Han synes likevel det er uforutsigbart å si hvordan innføringen av EUs nye utslippskrav vil slå inn.

– Utbygging av hurtigladerinfrastuktur er sammen med økonomiske intensiver avgjørende for elbilveien videre, fordi elbilparken har økt langt raskere enn antall ladepunkter. På den annen side har mange elbiler nå lang rekkevidde, og de fleste lader for det meste elbilen hjemme.

Les også

Disse syndene provoserer elbileiere. Slik er reglene ved ladestasjonene.

Publisert:

Les også

  1. Har ladehybridene fortsatt livets rett? Nå kommer modellene med lengre elektrisk rekkevidde

  1. Elbil
  2. Hurtiglading
  3. rekkevidde