Økt vrakpant skal få fart på salget av elektriske varebiler

Tilbyr vrakpant på opptil 50.000 for å bytte til utslippsfri varebil.

Publisert: Publisert:

BERLINGO: Citroën Berlingo i elektrisk versjon skal ha en realistisk rekkevidde som ligger mellom 8 og 12 mil. Foto: Produsenten

  • Morten Abrahamsem
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

I statsbudsjettet som ble vedtatt i starten av desember, ble det bestemt at varebiler som går på fossilt drivstoff skal få et tilskudd på 13.000 hvis de byttes inn en ny, utslippsfri varebil. Dette kommer i tillegg til de ordinære 3000 i vrakpant.

Bertel O. Steen, som importerer Citroën og Peugeot, ønsker å gjøre incentivet enda sterkere og legger til ytterligere 34.000 kroner til alle som kjøper en elektrisk Peugeot Partner eller Citroën Berlingo, tilsammen blir dette 50.000 kroner.

– Peugeot og Citroën var tidlig ute med elektriske personbiler, og som ledende produsent av elektriske varebiler med hurtiglader vil vi også bidra til å øke andelen av disse. Incentivene har ikke slått til for varebil på samme som for personbil, men vi er klare til å hjelpe til, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef for Citroën og Peugeot varebil.

Les også

Sliter du med elbilen i kulda? Her er ti tips.

Vil bytte ut dieselbiler

Importøren sier beregninger gjort av Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser at 75 prosent av alle varebiler i hovedstadsområdet kan være elektriske om de lades noen timer midt på dagen.

ELVAREBIL: Stian Gihle hos den norske Citroën og Peugeot-importøren vil få fart på overgangen fra diesel- til elvarebil. Foto: Importøren

De mener også at omtrent halvparten av varebilene som blir kjørt av håndverkere i storbyene, kunne være elektriske og fortsatt ha lang nok rekkevidde, selv uten lading.

Ifølge TØI indikerer forskning at eksisterende el-varebilers begrensede kjørelengde, spesielt i vinterkulde, får mange håndverksbedrifter til å velge dem bort av praktiske årsaker.

– I første omgang vil vi at dieselbiler skal vrakes og byttes ut med elektrisk. Vi tror de som prøver disse bilene i yrkeslivet, vil bli overrasket over hvor godt de fungerer og ikke minst hvor billige de er i drift, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for Citroën og Peugeot i Norge.
Har kaller subsidiene et spleiselag mellom staten, importør og fabrikk.

Les også

Elbilforeningen er bekymret over hybridveksten

Nissan på topp

Så langt i år er det registrert 584 elektriske varebiler under 3,5 tonn i Norge, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken, i et totalmarked på 30.676.

BESTSELGER: Nissan e-NV200 er bestselgeren blant elektriske varebiler, men det er snakk om svært lave tall. Foto: Jan Harry Svendsen/ NTB Tema

I tillegg til Citroën og Peugeot er Renault og Nissan representert med elektriske varebiler. Mest solgt er Nissan e-NV200 med 293 biler. Nissan Norge de har ikke planlagt et likende tiltak.

– Nissan har en svært god lederposisjon i dette segmentet, og vi er veldig fornøyd med det. Videre følger vi selvsagt med på hva som skjer i markedet, men har foreløpig ingen planer om å introdusere noe tilsvarende, sier Knut Arne Marcussen, kommunikasjonssjef i Nissan Norge.

Volkswagen tilbyr foreløpig ikke elektriske varebiler, forteller Håkon Fergestad i Volkswagen Nyttekjøretøy til oss, men kommermed en elektrisk Volkswagen Crafter i 2017.

Publisert:

Les også

  1. Lanserer ny Tesla-konkurrent: 1000 hestekrefter og rekkevidde på 60 mil

Mest lest akkurat nå

  1. Prinsesse Ingrid Alexandra (16) tok NM-gull i surfing på Jæren

  2. Ulykke med motorsykkel og bil på E39

  3. Bergensere vil ha kraftig kutt i Frode Myrhols superlønn

  4. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  5. FULL OVERSIKT: 5 døde, 800 påvist smittede i Roga­land – sjekk din kommune

  6. Nydelig Haaland-scoring mot erkerivalen: – Kunst

  1. Renault
  2. Citroën
  3. Statsbudsjettet
  4. Drivstoff
  5. Peugeot