Nå vil Facebook shoppe for deg

Tester ut personlig assistent som kombinerer kunstig og ekte intelligens

DIGITAL ASSISTENT: Med M vil Facebook blant annet hjelpe deg med å finne og booke bord på riktig restaurant.

  • Geir Amundsen
    Geir Amundsen
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

Facebook er nå i gang med å teste ut en såkalt digital personlig assistent, kalt M, skriver visepresident for Facebooks meldingstjenester, David Marcus, på sin Facebook-profil.

KODENAVN. M har visstnok kodenavnet Moneypenny oppkalt etter James Bonds alltid like lojale sekretær.

I første omgang er det utvalgt brukere i San Francisco, Facebooks hjemby, som skal prøve ut en tidlig versjon av den nye M-tjenesten som en del av Facebooks Messenger app. Du skal ikke lenger behøve å google eller gå til andre apper for å finne ut av ting. Det handler om å holde på brukerne, om å være relevant og gjøre andre tjenester og apper overflødige. Slikt blir det både fornøyde brukere og annonsører av.

Til wired.com sier Marcus at Facebooks mål er at M skal bli første stopp når man vil oppdage og søke etter ting på mobilen, slik Google lenge har vært stedet man går på PC-en.

Les også

Test: Slik virker de «magiske» oversetter-appene

Hybrid: Både kunstig og ekte intelligens

KOMBINERER: «M trainers» skal svare på mer avanserte spørsmål som programvaren ikke klarer å ta seg av.

Facebook M skiller seg fra konkurrenter som Apples Siri, Google Now og Microsoft Cortona ved at den ikke utelukkende baserer seg på kunstig intelligens (KI/AI), men tillegg til programvare suppleres av levende mennesker, såkalte «M trainers».Disse skal svare på mer avanserte spørsmål som programvaren ikke klarer å ta seg av. Dette er med andre ord en slags hybridløsning av kunstig og ekte intelligens.

— I motsetning til andre KI-tjenester på markedet kan M faktisk fullføre oppgaver for deg, som å handle ting, sørge for å få levert gaver hjem på døren til dine kjære, booke restauranter, gjøre avtaler og mye mer, hevder Marcus i sin Facebook-post

Les også

Facebook prøver ut ny bildefunksjon på norske brukere

Slik vil de tjene penger

SHOPPINGASSISTENT: M skal også kunne hjelpe deg å finne og handle gaver. FOTO: Facebook

Kommunikasjonsrådgiver og ekspert på sosiale medier, Hans-Petter Nygård-Hansen, mener muligheten til å utføre konkrete handlinger, skiller M fra andre digital assistenter. Han er ikke tvil om at Facebook også har en kommersiell agenda med sin digitale assistent.— Ber jeg Facebook M om å lage en liste over de fem beste sushi restaurantene i Oslo, er sannsynligheten stor for at jeg har planer om å booke meg et bord på en av de. Det vil jeg anta at Facebook har planer om å tjene penger på. Gjennom M vil Facebook få ytterligere innsikt i våre liv, innsikt som de definitivt har planer om å konvertere til inntekt.

Ekspert: Facebook vil vite enda mer om mitt liv

SPENT: Nygård-Hansen er spent på hvor langt Facebook vil gå med M. FOTO: INGAR NÆSS

På spørsmål om de digitale assistentene vil ta over diverse gjøremål slik Facebook og de andre håper på, er ikke Nygård-Hansen i tvil om, og serverer følgende taxi-eksempel.— Mens jeg tidligere måtte belage meg på å vente i flere minutter på å komme gjennom på telefonen til Oslo Taxi for å bestille drosje, kan jeg spare masse unødvendig tid på å bruke appen deres. Derimot krever det fortsatt mange interaksjoner og klikk for å bestille en taxi.

— Er M er så god som Facebook vil ha det til, kan jeg spare mye tid og mange klikk ved å be tjenesten om å bestille en taxi for meg i løpet av noen få sekunder. Bruker Facebook kunnskapen om de har om meg, vil jeg ikke trenge å spesifisere at jeg vil bruke Oslo Taxi, det vet de fra før av.

Nygård-Hansen er spent på hvor langt Facebook vil gå med M, og ser ikke bort fra at de med tiden vil tilby tjenesten til andre virksomheter.

- Det jeg derimot må belage meg på, er at Facebook vil vite enda mer om meg og mitt liv. Kunnskap de helt sikkert har tenkt å kapitalisere på.

Les også

Sjekker du også mobilen mer enn 60 ganger om dagen?

Uvisst når den er klar for massene

Marcus og Facebook sier dog ingenting om hvor langt unna M-tjenesten er en flyveklar versjon, annet enn at dette er et tidlig og «spennende skritt i retning av å hjelpe Messenger-brukerne med å få gjort forskjellige ting, slik at de kan bruke mer tid å fokusere på det som er viktig i livene deres.»

Hvor smart og rask Facebooks personlige assistent vil bli, gjenstår å se. At Facebook akter å utvide bruksområdene og legge enda større beslag på tiden vår, er det vel ingen som tviler på.

Følg oss på Twitter og Meerkat: @GeirAmundsenog@RIKSdigital

Har du fått med deg disse?

Les også

  1. Er kunstig intelligens en trussel mot vår eksistens?

  2. Frykter mobilbruk kan gi digitalt hukommelsestap

  3. Iphonen med brenselcelle i varte i én uke før den måtte lades

  4. Ti tegn på at Googles robot begynner å bli smart

Publisert:
  1. Sosiale medier
  2. Facebook

Mest lest akkurat nå

  1. Brødet han baker koster 150 kroner. Likevel blir han utsolgt hver uke

  2. Maktdemonstrasjon av skadeskutt Oilers – ydmyket Storhamar

  3. Hun trodde hun skulle arve 4 millioner av søsteren. Men pengene gikk til Frelsesarmeen og SOS-barnebyer

  4. Norge leder med åtte mål til pause

  5. Nakstad er ikke overrasket over hytteeiersøksmålet

  6. Overraskende julegave til Stavangeren