Renault Mégane blir ingen bestselger, men det er ikke bilens feil

Fin bil – vanskelig segment.

Publisert: Publisert:

NY DESIGN: Renault Mégane har fått et moderne uttrykk, der lyktenes design er en viktig markør, og er lik de som kommer på den større Talisman. Foto: Morten Abrahamsen/NTB scanpix

  • Morten Abrahamsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Renault er på offensiven i Norge med en solid salgsvekst i fjor, ikke minst takket være elbilen Zoe. Helt nye Megane ville for få år siden vært en viktig bidragsyter til ytterligere vekst, men tidene har forandret seg og salgspotensialet for denne modellen er svært begrenset.

Megane hører nemlig hjemme i et segment som er dominert av elbiler, Volkswagen Golf og i særlig grad kombinasjonen av de to. Renault er selvsagt klar over dette og regner med et salg på rundt 300 Megane i år.

Det ville gitt den en 100. plass på modellstatistikken i fjor. Det magre estimatet har med markedet i Norge å gjøre, ikke bilen.

Har dobbelt så stor batteripakke som konkurrentene:

Les også

Her er Opeks nye elbil

MARKERT FRONT: Foran følger bilen Renaults nye designlinje, i tillegg har den markerte linjer både på panseret og langs sidene. Foto: Morten Abrahamsen/NTB scanpix

Sportslig – hvis du vil

Utgaven her er en Megane 1.2 Tce som har en 130 hestekrefters bensinmotor og det feteste utstyrsnivået, kalt «Bose». Bilen er relativt lett, 1,2 tonn, og i kombinasjon med denne motoren blir det en artig bil. Eller det vil si det kan bli en artig bil.

For her er man avhengig av å sette bilen i det mest sportslige oppsettet, som gir kvikkere gassrespons og en litt frekk lyd fra eksosanlegget. Bilen har også et medium— og et eco-nivå. Sistnevnte skal gi best mulig drivstofføkonomi, blant annet ved hjelp av en gassrespons som dessverre kommer i morgen.

Velger man det sportslige nivået blir det en morsom bil, litt som en gammeldags GTI-bil hvor motoren snerrer mens bilen føles lett på tå. Superkjapt går det ikke. Null til hundre tar 10,3 sekunder og et beskjedent dreiemoment gjør at man må være flittig med girspaken.

Les også

Nye Nissan Leaf har en alvorlig mangel

VRIEN KLASSE: Megane hører hjemme i det som på fagspråket kalles «C-segmentet», kompaktbilene, der det meste dreier seg om elbiler og Volkswagen Golf. Foto: Morten Abrahamsen/NTB scanpix

Berøringsskjerm

Innvendig har det pågått en opprydning. I moderne ånd er hovedvekten av bilens funksjoner samlet på én skjerm, noe som har fjernet det meste av knapper og brytere. Dermed er det visuelt sett en veldig ren og pen kupe.

RYDDIG: Det meste av knapper er forsvunnet inn i skjermen. Det gir et propert førermiljø. Foto: Morten Abrahamsen/NTB scanpix

Det å samle en stor del av funksjonene i en berøringsskjerm er samtidig ikke bare brukervennlig. Menyene blir mange og undernivåene likeså. Å peke seg frem i disse mens man kjører, er vrient. Det er nesten så man bør stoppe opp når man skal justere noe her. Her fungerer hjulene som mange tyske produsenter bruker, langt bedre.

Materialvalget er enkelt, med mye hardplast, noe som gjør at for eksempel en Volkswagen Golf fremstår som langt mer eksklusiv. Ergonomien i Megane er bra, setene gir god støtte, og komforten holder et godt nivå innenfor bilens segment.

Har du sett:

Les også

Seinfeld rydder i garasjen

LETTERE FØR: I 2004 ble det solgt 1888 Megane i Norge, i år regner importøren med drøyt 300. Foto: Morten Abrahamsen/NTB scanpix

Stemningslys

Hver av kjøremodiene har sin egen signaturfarge som synes i instrumenteringen og i lyssettingen i dørene. Et eksempel på at selv enklere biler i dag har effekter som for kort tid siden var forbeholdt dyre luksusbiler.

Utvendig har Megane fått en fin og tøff oppgradering, med mer markerte hjulbuer og en hekk og en front som skiller seg ut fra alle de andre bilene i klassen. Man kan oppleve at folk stopper opp og ser nærmere på bilen. Ikke hverdagskost for en kompaktbil i dette segmentet.

Det som er helt sikkert, er at denne bilen ikke vil tapetsere gatebildet slik Volkswagen Golf gjør. Så har man ikke behov for eldrift og ønsker en bil i denne størrelsen, skiller man seg pent ut i en Megane.

Les også

Test: Fullblods GTi-arvtager

TRE UTSTYRSNIVÅER: «Bose» er det øverste utstyrsnivået, det gir en svært velutstyrt bil. De to andre heter «Intens» og «Zen», og er henholdsvis 15.000 og 30.000 kroner billigere. Blant annet LED-lys dukker opp på midterste nivå, head-up display og ryggekamera på øverste. Foto: Morten Abrahamsen/NTB scanpix

Tøff konkurranse

I kompaktsegmentet er det en rekke konkurrenter, men det er Volkswagen Golf som er totalt dominerende også om man ser bort fra den elektriske varianten. Noe av grunnen er at Golf leveres med firehjulstrekk og et veldig stort utvalg motorer.

Toyota Auris var Norges nest mest solgte bil fjor. Her velger de fleste bensinhybridversjonen. Den relativt nye Peugeot 308 er trolig Renaultens nærmeste konkurrent. Som Megane tilfredsstiller den frankofile og folk som er interessert i design.

Publisert:

Les også

  1. Pangstart for SUV-ene

  2. Test: Audi A4 endrer spillereglene

  3. Ønsker krav om nullutslippsdrosjer

Mest lest akkurat nå

  1. Finansministeren: Ja til julebord på gavekort

  2. Nå er «Lykkeland»-innspillingen i gang igjen i Stavanger

  3. Bytyqi-forhandlingene: – Tror og håper vi kan bli enige

  4. Ny klatrepark i Ryfylke til haustferien

  5. Stavanger først ute med nasjonal bestillingsløsning for koronatesting

  6. Risa-bil begravd i eksplosjon i vindkraftanlegg

  1. Renault
  2. Biltester