Planlegger du sommerferie i Norge? Én type reise er tryggere å kjøpe enn andre.

Hva gjør du om hotellet du har leid rom på, går konkurs?

Publisert: Publisert:

Å tilbringe sommeren i Norge er ikke en forbannelse. Landet vårt kan for mange være en uoppdaget perle. Bildet er tatt på Senja sommeren 2019. Foto: Jon Roar Solset

  • Jon Roar Solset

Strandferien til Spania er avlyst. Helsemyndighetene forteller deg at du må forberede deg på å tilbringe sommeren i Norge.

Samtidig er norsk reiseliv i praksis nedstengt. Flere tilbydere må permittere og står i fare for å gå konkurs.

Er det trygt å kjøpe reiser i det hele tatt?

Bobilferie har fått et oppsving i popularitet de siste årene. Trenden kan fort fortsette denne sommeren. Her fra en reportasje med familien Myklebust fra Ålesund. Foto: Paal Audestad

Les også

Kjære leser, ta oss med på hjemmereisen din!

En gave til reiselivet

Det er ingen tvil om at koronaviruset rammer reiselivsnæringen hardt. Allerede uken før 12. mars, dagen da regjeringen vedtok tiltakene mot korona, begynte kanselleringene å renne inn i hotell- og serveringsnæringen. I en undersøkelse blant medlemsorganisasjonene i NHO Reiseliv opplyser ni av ti selskaper at de har permittert ansatte.

Seks av ti mener de har en reell risiko for å gå konkurs. I en undersøkelse blant medlemmene i Virke Reiseliv opplever 97 prosent sterk nedgang i etterspørsel.

Det næringene nå trenger, er å ta imot turister.

– Å ta ferien i Norge er den største gaven nordmenn kan gi oss. Det er mye som fint kan gjøres innenfor smittevernreglene: Gå ut og spis, benytt hotell og kos dere, sier næringspolitisk fagsjef i NHO Reiseliv, Ole Michael Bjørndal.

– Næringen står klar til å komme i gang så fort som mulig. Norsk reiseliv skal reise seg igjen, sier han.

Mektige Låtefoss sør for Odda er en populær attraksjon. Her blir du våt uansett om det er sol eller regn. Foto: Stein J. Bjørge

Les også

Oppdag nærområdet: Syv apper som gjør det enkelt å finne nye turmål

Retten til standardkompensasjon faller bort

Forbrukerrådet er tydelig på at de grunnleggende forbrukerrettighetene består selv om vi er i en helt ekstraordinær situasjon.

De forventer at næringslivet respekterer dette, spesielt aktørene som mottar betydelig statlig støtte, ifølge Caroline Skarderud, jurist i Forbrukerrådet.

Disse rettighetene bør du være ekstra obs på nå:

  • Om flyet ditt er kansellert, har du rett på penger tilbake. Det er viktig å være klar over at å ta imot bonuspoeng eller tilgodelapp er frivillig. Om selskapet går konkurs, vil ikke bonuspoeng ha noen verdi.
  • Om pakkereisen avlyses som følge av ekstraordinære omstendigheter, har du rett på all betaling tilbake.
  • Regjeringen har foreslått noen endringer i pakkereiseloven som følge av problemene reisesektoren er utsatt for. Forslaget går blant annet ut på å gi arrangørene en frist på tre måneder til å utbetale kundene penger hvis en pakkereise avlyses. I dag er fristen 14 dager. Forbrukerrådet er sterkt imot de foreslåtte endringene. NB: Denne endringen er ikke trådt i kraft ennå.

Her er unntakene under koronakrisen:

  • Vanligvis har du rett til en standardkompensasjon mellom 250 og 600 euro om flyet kanselleres. Det vil si at du får penger for ubeleiligheten som har oppstått, uavhengig om du har lidd økonomiske tap. Dette gjelder ikke om årsaken er koronakrisen. Du har likevel krav på penger tilbake for selve billetten.
  • For pakkereisende gjelder tilsvarende. Retten til kompensasjon bortfaller ved en avlysning som følge av koronakrisen, men man har likevel krav på pengene tilbake for det man har betalt til arrangøren.

Nordmenn la igjen 99 milliarder kroner i Norge i 2017. Om tallet blir like stort i år, gjenstår å se. Foto: Jon Roar Solset

Dette er de overordnede reglene som gjelder:

Avbestillingsreglene vil variere ut fra hva slags reise man har kjøpt.

Fly:

  • I utgangspunktet kan du ikke avbestille en flybillett med mindre det står i vilkårene. Flere flyselskaper tilbyr deg å reise på et annet tidspunkt selv om du ikke har kjøpt billetter som kan avbestilles. Dette kan variere, og derfor må du sjekke flyselskapets regler på nettsiden deres.
  • Om flyet kanselleres, har du valget mellom refusjon og ombooking. Som nevnt over skal refusjon utbetales i penger. Bonuspoeng eller tilgodelapp er en frivillig ordning.

Hotell:

  • Du kan avbestille om du har kjøpt avbestillingsmulighet. Sjekk vilkårene for kjøpet. Det er uansett verdt å spørre hotellet om du kan komme på et annet tidspunkt selv om du ikke har rett til å få pengene tilbake.
  • Om hotellet går konkurs, er sannsynligheten stor for at du ikke får penger tilbake med mindre det er kjøpt som en del av en pakkereise. Det er få forsikringer som dekker tap som følge av konkurs.

Pakkereiser:

  • UD fraråder reiser til utlandet inntil videre. Er det snakk om en pakkereise med avreise langt frem i tid, vil du som utgangspunkt måtte forholde deg til avbestillingsreglene i pakkereiseavtalen. Er det mindre enn to uker til avreise, kan du be om gebyrfri avbestilling.

Mer om dette under.

Les også

Utenriksdepartementet har fått 20.000 henvendelser om nordmenn som sitter fast i utlandet: Her er tre av dem

En klar anbefaling

Både leder i Astrid Bergmål i Virke Reiseliv og Skarderud fra Forbrukerrådet anbefaler nordmenn å vurdere pakkereiser om de skal bestille tur. Da har du i alle tilfeller rett til å avbestille mot gebyr. Dette gebyret øker jo nærmere man er avreisedatoen.

Bonusen er at du også er sikret om tjenesteyteren går konkurs og arrangøren er medlem av Reisegarantifondet. Da dekker nemlig fondet utgiftene dine.

Om du likevel velger å bestille fly, leiebil og overnatting hver for seg, anbefaler Forbrukerrådet at du sjekker vilkårene nøye. Prøv å bestille reiser med mulighet for avbestilling.

Betal også med kredittkort. Om du har rett til penger tilbake, og selger ikke kan gjøre opp for seg, dekker banken utgiftene. Dette gjelder også ved konkurs.

Astrid Bergmål kommer med en oppfordring: – Vær rause med reiseselskapene nå. Hvis du kan tenke deg å utsette turen til høsten eller vinteren, så gjør det i stedet for å be om pengene tilbake. Foto: Virke Reiseliv

– Mange arrangører tilbyr bedre ombookings- og avbestillingsmuligheter om man bestiller nå. Da slipper man å bli sittende med regningen for en tur som det ikke ble noe av, legger Bergmål til.

Sørg også for å ha oversikt over hva reiseforsikringen din dekker, og hold deg oppdatert om reiseinformasjonen.

Publisert:

Les også

  1. Portforbud, stengt luftrom og ingen penger. Trine og Hanne sitter fast i Guatemala og vet ikke når de kommer seg hjem

  1. Reise
  2. Rettigheter
  3. Konkurs
  4. Forbruker
  5. Reiseliv