Kutter TV-skjermene på fly

Dette kommer nok til å skje i flykabinen akkurat som i stua, mener luftfartsekspert.

Publisert: Publisert:

DISSE KAN FORSVINNE: Et kanadisk lavprisselskap skal kutte TV-skjermer på sin rute mellom London Gatwick og Canada. Det er fremtiden, mener luftfartsekspert. Foto: Konstantin Yolshin

  • Camilla Flaatten
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Det kanadiske lavprisselskapet WestJet velger å fjerne TV-skjermer i flystolene på sine langdistanseruter fra og med neste år.

Årsaken er at selskapet mener folk flest har med seg nettbrett eller smarttelefoner om bord, og ser underholdning på dem, skriver den britiske avisen Daily Mail.

De vil i stedet tilby kundene sine mulighet til å streame filmer og TV-serier på nettbrettene via en egen app. Men de tar betalt for trådløst internett om bord.

En av årsakene er at 80 prosent av flyselskapets passasjerer har med seg slikt utstyr, og at de som ikke har det kan leie. Ipaden har uansett bedre skjerm enn TV-skjermene om bord, uttalte visepresident Richard Bartrem overfor The Times.

Flyselskapet oppgir videre at de mister 680 kilo ved å fjerne skjermene om bord, og at det gir positivt utslag på flybensinbruk.

Sjekk disse lure triksene før reisen:

Les også

Kan du dette smarte reiseknepet?

Ekspert: Tror dette kommer snart

Dette kommer nok til å skje i flykabinen akkurat som i stua, mener luftfartsekspert og førsteamanuensis Espen Andersen ved Handelshøyskolen BI.

— En mulighet, som finnes på endel flyselskaper allerede, er at du kan koble opp din egen smarttelefon til en skjerm i stolryggen.

— Til syvende og sist er det et kost/nytte spørsmål. Allerede nå ser man at færre og færre bruker skjermene og underholdningssystemene, til fordel for egen PC eller nettbrett, som regel for å jobbe, men også for underholdning, legger han til.

Andersen tror det bare er et spørsmål om tid om endringer når bredbåndsforbindelsen bedrer seg i luften.

— Etterhvert som man får bedre bredbåndsforbindelse i flyet forsterkes denne effekten. Jeg tror fellessystemene kommer til å finnes, men at innholdet i større grad blir tilgang til nett, og underholdningsleverandører som YouTube og Netflix, sier Andersen.

Men har du tenkt på dette?

Les også

Derfor bør du sjekke flytype før langturen

NYE FLY: SAS lanserer en ny langdistanseflåte med flytypene Airbus A330 og Airbus A350 EWBi de kommende årene. Underholdningssystemet blir det også – her illustrasjonsbilde fra økonomiklassen. Foto: SAS

SAS og Norwegian: Skjer ikke endringer nå

Hverken SAS eller Norwegian sier de har planer om å endre sine langdistanseflåter per nå. Norwegian flyr Boeing 787–7 Dreamliner til USA og Asia, med touch-skjermer om bord.

– Vi har ingen planer om a fjerne skjermene på Dreamlineren. Vitilbyr ikke bare underholdning gjennom skjermene, men også muligheten til å bestille mat og drikke, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Hos SAS har de heller ingen planer om å endre på tilbudet. Deres nye langdistanseflåte er på vingene i løpet av de neste årene.

– Vi har state-of-the-art-inflight- systemer om bord nå i våre nye fly, og kabiner på langdistanse. Vi kan gledelig konstatere at de gir høy kundetilfredshet, og tilbakemeldingene er meget gode, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

– For øvrig er vi også opptatt av mange ulike elementer som gir drivstoffbesparelser, men det går på andre områder, legger han til.

Og ikke gå i disse boardingfellene:

Les også

Fire måter å boarde et fly på

Les mer om luftfart:

Publisert:

Les også

  1. Fem triks når du bestiller reisen

  2. Her er verdens lengste passasjerfly

  3. Dette hater vi aller mest på flyet

  4. Ikke gå i disse boardingfellene

  5. Håper å tilby reiser fra USA til Europa for 500 kroner 

  6. Slik sikrer du deg rimelige flybilletter 

Mest lest akkurat nå

  1. Kvinne fra Stavanger omkom i fallulykke i Sirdal - navnet er frigitt

  2. Par fra Jørpeland var på Hurtigruten: – Smittevernet ble tatt på største alvor

  3. Bergingsbil rykket, men ble bedt om å snu – i mellomtiden vokste køene

  4. Tusenvis av skadde og mange døde i Beirut-eksplosjoner

  5. Mange fulgte klassisk flyperle hjem

  6. Her krysser flyet veien på Sola

  1. Norwegian
  2. Luftfart
  3. Fly