Prøvekjøring: BMW M240i xDrive Coupé - En sportsbil og familiebil i ett
BMW 2-serie coupé er for de spesielt interesserte, men modellen vi tester spiller på flere strenger.
- Morten Abrahamsen

BMWs 2-serie finnes i flere karosseriversjoner som flerbruksbil, cabriolet og coupé. Samlet sett finnes bilen i en uhorvelig mengde forskjellige varianter og konfigurasjoner.
Coupé-varianten er den kule. Hvis man skal være litt sentimental, kan man si at det er den BMW-en som minner mest om den klassiske 02-serien som på mange måter var starten for merket som en produsent av sportslige og familieorienterte biler på 1960-tallet.
Som med alle BMW-modeller får man et bredt spekter av motortyper til 2-serien, både med to- og firehjulstrekk. Nederst finner man bensin eller diesel med 136 hestekrefter, på toppen M2 med 370 hestekrefter.
Nullføre
M2 er en eksepsjonell bil. M-avdelingen har raffinert frem en utrolig morsom og svært sprek bil, kanskje deres aller beste lekebil pr. i dag.
Samtidig er det en litt brutal bil som er laget for å prestere på bane, med et aggressivt oppsett og bakhjulstrekk. Svært morsomt på tørre sommerveier, ikke så fristende på nullføre.
Men fortvil ikke, for BMW har en luring som har trillet inn i sortimentet uten den store viraken som det var rundt M2, nemlig M240i.
BMW Z4 og Audi TT: Lik pris, store forskjeller
Den har også en to liters turbomotor, dog ikke akkurat den samme, men fortsatt med et anselig antall hestekrefter. Den massive fordelen sammenlignet med M2 er at M240i har 340 hestekrefter som skal i bakken via alle fire hjulene.
Det var jeg veldig glad for da gradestokken vaket rundt null grader i hele testperioden.
BMWs morsomste bil
Balanse
For begge bilene er ekstremt godt balanserte, med en direkte og meget god styring, og den beskjedne størrelsen gjør hele kjørefølelsen til en gjennomført sportsbilopplevelse.
Dermed er det er fristende å teste egenskapene skikkelig, og det hadde vært særs utfordrende med kun bakhjulstrekk og så massivt med krefter.
Når musklene skal ned i bakken via fire gummihjul, blir historien helt annerledes. M240i føles utrolig lett håndterbar. Den forteller deg når det begynner å bli drøyt, og jeg opplevde aldri at sjåfør eller bil var på glattisen til tross for all verdens lumske forsøk fra naturens side.
Selve motorstyringen er litt mindre voldsom enn i M2. Maks effekt ligger rundt 1000 omdreininger lavere, og de leveres på det som føles som et rolig vis. Samtidig gjør den null til hundre på så å si samme tid – 4,4 sekunder – og vektpåslaget er kun 20 kilo til tross for trekk på en ekstra aksling.
Tusenkunstner
Så det er fortsatt en svært leken bil, med et beskjedent omfang. Og den har noe som BMW-er spesielt gode på: blandingen av det sportslige og det praktiske. For det er bakseter til to, som har grei plass, bagasjerom på 390 liter og store vindusflater.
Røverkjøpet BMW 225xe Active Tourer
Den er også 130.000 billigere enn en M2, men det er så absolutt ingen rimelig bil. Prisen ligger på 725.000 kroner, og det er før man fyller på med nødvendig ekstrautstyr, som er dyrt i en BMW.
Fortsatt er det altså en bil for de spesielt interesserte, med en solid bankkonto.
Samtidig kan man rasjonalisere dette litt. For det er både en sportsbil og en liten familiebil, som er god på vinterføre, det er rett og slett en bil med mange egenskaper. Komforten er helt fin om man ønsker det, men den kan også settes opp for skikkelig banekjøring.
M240i er ikke like heftig som storebror M2, men den har langt flere strenger å spille på.
I tillegg har den et mindre voldsomt ytre, særlig forfra og bakfra, så det er ikke lett for andre å se at dette er en bil som kan latterliggjøre en rendyrket sportsbil i et lyskryssrace.
Men lyden under akselerasjon vil avsløre at det langt fra dreier seg om en 136 hesters diesel, men noe så sjeldent som en sekssylindret motor i en liten bil.