Wenche og Arne var lei snømåking og gressklipping

Heis, parkering i garasjen og praktiske løsninger fikk ekteparet Arne og Wenche Kessel til å velge nytt fremfor brukt da de flyttet fra eneboligen på Kløfta.

Publisert: Publisert:

I taket på badet ligger rørene samlet som i et «sikringsskap». - Vi byttet ut innredningen på badet, men ellers var alt flott, sier Arne. Foto: Ørn E. Borgen

— Her kan vi gå i tøfler til butikken, sier Arne Kessel (54).

Han sitter i sofaen i sin nye, lyse leilighet og peker i retning butikken, som ligger under samme tak.

Både Arne og kona Wenche Kessel (49) var lei snømåking og gressklipping, og bestemte seg for å bytte ut 240 kvadratmeter hus med en fireroms på Løren i Oslo.

De ønsket å bo mer sentralt og komme nærmere jobb. Da de bestemte seg for å flytte fra eneboligen på Kløfta var det ikke tilfeldig at de gikk for en splitter ny leilighet.

Har du tips om boligmarkedet? Send oss en epost!

— Vi ville ha en praktisk leilighet med garasje i kjelleren og heis. Det skulle være enkelt og funksjonelt, og vi ville ha en leilighet hvor alt var i orden. Da var det naturlig å lete etter leilighet blant nye prosjekter, sier Arne.

De signerte kjøpekontrakten med Selvaag Bolig ni måneder før de flyttet inn i november i fjor. Begge synes det var positivt med fastpris på leiligheten. Men å bestemme seg for ny bolig til 4,2 millioner kroner mange måneder før de skulle selge sin egen var nervepirrende.

— Man vet jo aldri hvordan boligmarkedet utvikler seg i mellomtiden og hvilken pris man får når man selger, sier Arne.

Artikkelen fortsetter under bildet

Nytt og nyttig

Hvert år velger flere tusen boligkjøpere å gjøre som ekteparet Kessel. Ifølge tall fra Prognosesenteret selges det i år rundt 75.000 brukte boliger i Norge, mot 30.000 nybygde.

En av de store aktørene, OBOS, vil i år ferdigstille over tusen boliger, forteller kommunikasjonsdirektør Åge Pettersen. Han tror mange velger å kjøpe ny bolig fremfor brukt fordi de får noe som de kan sette sitt eget preg på, uten slitasje fra andre.

Det samme inntrykket har Hilde Marie Rustad, markedssjef i Block Watne. I fjor ferdigstilte selskapet 751 boliger.

— Det at alt er nytt trekkes ofte frem som en av hovedgrunnene til kjøperne. Noen kunder påpeker også at det at ingen har bodd i huset før gir en helt spesiell følelse, sier Rustad.

Som ekteparet Kessel fikk erfare er det flere forskjeller mellom kjøp av splitter ny og brukt bolig. Med fastpris på nye boliger slipper man hektiske budrunder og får tid til å tenke over avgjørelsen.

— Om etterspørselen overgår tilbudet løses det med køordning eller loddtrekning, forteller Kristoffer Gregersen, kommunikasjonsdirektør i Selvaag Bolig.

I fjor solgte de over tusen boliger i Norge. Gregersen forteller at man heller ikke betaler 2,5 prosent av kjøpesummen i dokumentavgift, kun 2,5 prosent av tomteverdien, og på den måten slipper billigere unna.

Ønsker lenger reklamasjonstid

Det er mye å tenke på når boligkjøp står for døren. Kommunikasjonsdirektør Pettersen i OBOS peker på fordelene ved å velge en stor utbygger som har vært lenge i bransjen.

- Vi ville ha en praktisk leilighet med garasje i kjelleren og heis. Det skulle være enkelt og funksjonelt, og vi ville ha en leilighet hvor alt var i orden. Da var det naturlig å lete etter leilighet blant nye prosjekter, sier Arne. Foto: Ørn E. Borgen

— De store, seriøse aktørene er robuste. Da har man noen å komme tilbake til om det skulle være noe. Velger man en liten utbygger risikerer man at de ikke har økonomi til å tåle svingninger i markedet og i verste fall går konkurs, sier Pettersen.

Dette støtter Thomas Bartholdsen, fagdirektør bolig i Forbrukerrådet.

— Det kan bli smertefullt økonomisk sett for en forbruker om man har handlet av en mindre utbygger som ender med å gå konkurs. Selv om alle utbyggere skal stille en garanti er det ikke sikkert summen utgjør nok til å dekke eventuelle alvorlige feil og mangler, sier Bartholdsen.

Reklamasjonstiden er på fem år ved kjøp av nybolig. Bartholdsen mener det er for lavt.

— Vi ønsker ti års reklamasjonsfrist. Veldig mange feil oppdages først etter at fem år er gått. I en helt ny bolig mener jeg folk har en helt berettiget forventning om at ting skal være tipp topp, sier han.

Gjorde endringer etter innflytting

Om det skulle vise seg å dukke opp problemer etter at man har flyttet inn anbefaler Forbrukerrådet å varsle utbyggeren umiddelbart.

— Man skal ikke vente og samle opp, understreker fagdirektøren, som håper den nye regjeringen vil styrke boligkjøpernes rettigheter.

— Forbrukerrådet har merket seg mye fokus på tryggere bolighandel fra borgerlig side de fire siste årene og har derfor forventninger til den nye regjeringen, sier han.

Hos Wenche og Arne var alt på stell da de flyttet inn, med det var likevel noen ting de ønsket å gjøre om på.

— Vi skiftet ut kjøkkenet, innredningen på badet og garderobeskap for å få alt slik vi ville ha det, forteller Arne og viser det stolt frem.

— Men vi skulle ønske vi hadde kommet tidligere inn i prosessen. Da hadde vi ikke trengt å gjøre endringene i ettertid, legger Wenche til.

Da den første snøen falt etter at de hadde flyttet inn i fjor vinter, kikket de ut vinduet og smilte.

— Vi slapp å bekymre oss for snømåkingen.

Fordeler og ulemper ved kjøp av brukt og ny bolig

— Nye boliger gir mer økonomisk forutsigbarhet, forteller Bjørn Erik Øye, analytiker i Prognosesenteret.

Med det mener han at de både har fastpris, lavere dokumentavgift og høyere standard som dermed gir lavere vedlikeholdskostnader.

— Når det gjelder brukte boliger er det mer uvisst hva som skjuler seg under overflaten, og det kan bli budrunder som gjør prisen dyrere enn man hadde tenkt, sier Øye

Samtidig er det langt mer å velge i om man sikter seg inn på en brukt bolig. Ifølge tall fra Prognosesenteret selges det i år rundt 75.000 brukte boliger i Norge, mot 30.000 nybygde. Velger man en nybygget bolig må man også være forberedt på å betale en høyere kvadratmeterpris.

— Nye boliger er dyrere. I de tette byområdene koster de fort 40 000 kroner pr. kvadratmeter. Høyere krav til nye boliger har ført til at prisene har økt, men da er de også bygget etter nye miljøstandarder og med universalutforming, og man får et bedre produkt, sier Bjørn Erik Øye.

Mange trekker frem at det ikke er behov for å pusse opp i en ny leilighet som et pluss. Øye påpeker at undersøkelser viser at mange likevel velger å gjøre det.

— I nye boliger er alt nytt, men det er ofte ingen overdådig standard. Mange pusser opp for å få det tilpasset egne behov og ønsker, sier Øye.

Aller sist påpeker analytikeren at det kan være utfordringer knyttet til infrastruktur om man kjøper nytt i et område hvor det ikke har vært boliger før.

— Og noen vil gjerne ha sjarmen ved en gammel bygård. Men det går da gjerne på bekostning av ting som heis og garasje, sier Øye.

Dette sier loven om nyboligkjøp

Bustadoppføringslova gir deg mulighet til å klage på feil og mangler inntil fem år etter at du har overtatt boligen.

Du kan klage på feil og mangler hvis huset ikke er i samsvar med avtalen eller offentligrettslige krav, slik som krav til elektrisk anlegg og ildsteder.

Det foreligger også en mangel dersom entreprenøren har gitt feil opplysninger eller har unnlatt å gi opplysninger som er av betydning for deg. Det kan være nødvendig at du engasjerer en takstmann for å dokumentere feil og mangler ved boligen.

Selv om loven gir fem års reklamasjonsfrist, er det viktig at du klager innen rimelig tid etter at du oppdaget mangelen. I verste fall kan du miste retten til å klage.

Entreprenøren kan i tillegg gi deg en lengre klagefrist i form av en garanti. En garanti kan på den andre siden aldri begrense de rettighetene som loven gir deg.

Hvis entreprenøren lover å utbedre mangelen uten å gjøre noe, må du avbryte foreldelsesfristen ved å gå til domstolen. Du kan også avbryte foreldelsesfristen ved å klage skriftlig til Boligtvistnemnda eller Forbrukerrådet i de sakene som kan behandles der.

Kilde: Forbrukerrådet

Dine krav ved feil og mangler

Holde tilbake betaling. Men holder du tilbake mer penger enn det mangelen representerer, kan du bli pålagt forsinkelsesrenter.

Retting/reparasjon. Entreprenøren kan kreve å få rette feil og mangler selv, hvis reparasjonen skjer innen rimelig tid og uten vesentlig ulempe for deg. Du bør derfor ikke reparere den selv før du klager.

Prisavslag. Du kan kreve prisavslag dersom entreprenøren ikke retter feilen eller mangelen. Du kan også kreve prisavslag dersom entreprenøren ikke har rettet mangelen innen rimelig tid.

Heving. Du kan heve avtalen dersom entreprenøren vesentlig misligholder sine forpliktelser etter avtalen og/eller loven.

Erstatning. Dersom du står igjen med et økonomisk tap etter å ha benyttet de mulighetene som er beskrevet ovenfor, kan du som hovedregel kreve at entreprenøren skal dekke økonomisk tap som er oppstått som følge av en mangel.

Kilde: Forbrukerrådet

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Kjørte Grimstad-Kristiansand på ti minutter. Farten ble målt til opp mot 200 km/t

  2. Amerikansk storklubb bytter navn etter massiv kritikk

  3. Marthe (27) har ADHD. Slik får hun og mannen forholdet til å fungere

  4. Kan bli frifunnet for voldtekt på grunn av lav IQ

  5. – Ungdommer som bruker vold må bruke vold mot en kjæreste før vi kan hjelpe dem

  6. Skuespiller Kelly Preston er død