Ny undersøkelse om bredbånd: Fire av ti kunder er misfornøyde

Mange kunder mener at bredbåndet ikke gjør seg fortjent til prisen man betaler.

Bredbånd er for mange i ferd med å bli en like viktig infrastruktur som strøm og vann. Det blir ikke minst tydelig i disse hjemmekontortider. Foto: Geir Amundsen

  • Geir Amundsen
    Geir Amundsen
    Journalist
Publisert: Publisert:

Er du fornøyd med din leverandør av bredbånd? Svar i poll nederst i saken!

Pandemien har gjort hjemmekontor og videomøter til en del av hverdagen for mange. Bredbåndsleverandørene melder om økt trafikk i nettene på dagtid. Vi strømmer film og underholdning som aldri før.

42 prosent av kundene er misfornøyde med tjenesten internettleverandøren deres leverer. Det viser den årlige undersøkelsen av kundetilfredshet i bredbåndsmarkedet EPSI Rating har gjennomført.

Til tross for en liten positiv utvikling fra fjorårets lave nivå, viser studien at kundenes tilfredshet i Norge er svak.

For ellevte året på rad er det Altibox som har de mest tilfredse kundene.

I bunnen med de minst fornøyde kundene, finner vi Telia. Telia kjøpte i 2018 Get-eier TDC Norge. For bare noen uker siden annonserte de at Get-navnet fjernes.

Telia: – Vi er selvsagt ikke fornøyd

– Vi er selvsagt ikke fornøyde. Vi skal bli bedre, svarer informasjonssjef i Telia, Daniel Barhom i en e-post.

Han opplyser at arbeidet med å sikre kunden den beste bredbåndsopplevelsen har høy prioritet. Telia investerer milliardbeløp.

Barhom viser til at Telia nylig kom best ut av EPSI-undersøkelsen om kundetilfredshet i mobilbransjen.

– Vi ser derfor lyst på at vi skal bli bedre nå som Get er blitt Telia og kundene kan samle TV, internett og mobil på ett og samme sted hos oss.

For å sikre kundene en bedre wi-fi-opplevelse, tilbyr Telia kundene å kjøpe et såkalt maskenettverk som består av flere små rutere. Hjemmebesøk av en trådløst-ekspert, er en annen tjeneste som tilbys.

Det er ikke bare Telias kunder som opplever wi-fi-problemer.

Dårlig wi-fi på hjemmekontoret frustrerer

Det hjelper lite om brendbåndet inn i husveggen er god, hvis det trådløse hjemmenettverket er en flaskehals. En tredjedel av alle kundene opplever at de har en mer eller mindre dårlig wi-fi-opplevelse.

Studien viser at:

  • Frustrasjonen med dårlig wi-fi er spesielt tydelig blant dem som avhengig av bredbånd for hjemmekontor.
  • 60 prosent oppgir at en i husstanden er regelmessig avhengig av bredbåndet for hjemmekontor.
  • En stor andel av kundene forteller at de har installert utstyr for å forbedre dekningen i hjemmet, men at det ikke er nok til å heve opplevelsen.
  • Flere kunder er usikre på hvordan man setter opp et velfungerende wi-fi i egen bolig.
  • Kundene etterlyser at internettleverandørene i større grad tar ansvar for og bidrar til hjelp med dette.
Les også

Syv tips til bedre wi-fi-dekning på hjemmekontoret

Undersøkselen viser også at:

  • 36 prosent oppgir at de, eller andre i husstanden, spiller
    spill som krever raskt bredbånd.
  • 71 prosent oppgir at de abonnerer på
    strømmetjenester. Opp fra 60 prosent i 2018.

Etterlyser økt konkurranse om kundene

Finn Myrstad er fagdirektør i Forbrukerrådet. Han peker på at funnene bekreftes i EUs tilfredshetsindeks. De aller fleste kundene er låst til én leverandør.

Fagdirektør i Forbrukerrådet Finn Myrstad, vil ha Regjeringen på banen for å styrke konkurransen i bredbåndsmarkedet. Foto: Ole Walter Jacobsen/Forbrukerrådet

– Dette henger trolig sammen med både den lave tilfredsheten og de høye prisene i bredbåndsmarkedet.

Han synes det er vanskelig å se for seg at situasjonen blir bedre uten økt konkurranse.

– Vi håper dette står sentralt i den stortingsmeldingen om ekomtjenester som Regjeringen har under arbeid.

– Større fokus på å tilfredsstille bedriftskundene

EPSI har også målt tilfredsheten i bedriftsmarkedet. Studien viser at bedriftene har færre problemer med bredbåndet. De opplever en helt annen stabilitet på tjenesten.

– Dette gapet mellom bedrift og privat har utviklet seg de siste ti årene. Det er nok en indikasjon på at det har vært større fokus på å tilfredsstille bedriftskundene fremfor privatkundene, sier Fredrik Høst, daglig leder i EPSI Rating Norge, i en pressemelding.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Fører av personbil omkom etter trafikkulykke

  2. Kristiane (19) var blant de første som ble smittet. Smerten i brystet slipper ikke taket

  3. Rørt Bjarne Berntsen: – Aldri opplevd maken

  4. «Jeg tenkte 2020 var året Bjarne Berntsen skulle få æresmedlemsskap i Viking. Ikke få sparken»

  5. Her er Viking-supporternes klare beskjed

  6. Viking-børsen: Scoret sitt første og løste oppgaven strålende