Slik blir de nye hurtigruteskipene

Lysere, luftigere og mer miljøvennlig er mantraet.

TRE RESTAURANTER: MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» får tre restauranter som skal gjenspeile råvarene og matkulturen på reisemålene. Restauratene skal variere fra uformelle til gourmet.
  • Camilla Flaatten
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fem år gammel

I løpet av 2018 og 2019 skal det lanseres to nye hybrid-passasjerskip som får navnene etter polarheltene Roald Amundsen og Fridtjof Nansen og skal seile i Arktis og Antarktis, langs kysten av Sør-Amerika, arktiske Canada og Amazonas.

Den nye teknologien gjør det mulig å seile helelektrisk. Hybridmodellene skal redusere CO2-utslippene med 20 prosent.

— Disse skipene vil kunne seile helt lydløst og utslippsfritt på batteri i opp til 30 minutter. Men vi har satt av plass til større batterier. Når de kommer, kanskje innen fem–seks år, vil det bli mulig å seile inntil syv timer på batteridrift, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten til VG.

Ifølge avisen har Hurtigruten samarbeidet med Bellona for å gjøre de nye skipene så miljøvennlig som mulig. Det gjelder også inne i skipene med tanke på hotelldriften og energieffektivisering.

OBSERVASJON: De to nye ekspedisjonsskipene får observasjonsplattformer med store panoramavinduer. Denne salongen ligger over broen.

Har investert milliarder

— Er det mer kostbare å bygge disse skipene enn tidligere skip?

— Vi synes ikke det er naturlig å gå i detaljer på kontraktssummene og noe vil selvsagt også avhenge av sluttløsningene vi velger for hvert av ekspedisjonsskipene. Det er imidlertid en milliardinvestering og den største kontrakten Hurtigruten noen ganger har inngått. I tillegg har vi tegnet en intensjonsavtale for mulig bygging av ytterligere to skip, sier PR-sjef Øystein Knoph i Hurtigruten.

— Størrelsen på investeringen viser tydelig hvor stort vi mener potensialet innen reiseliv generelt, og opplevelsesreiseliv spesielt, er. Vi synes det er svært hyggelig å jobbe sammen med en høykompetent norsk verftsindustri om å ta fram en ny og miljøvennlig generasjon med ekspedisjonsskip, legger han til.

PRIVAT BALKONG: Seks av ti lugarene får private balkonger. Interiøret skal være lyst og moderne med norsk vri.

Raste mot interiøret

Tidligere i vår ble det første av tre skip, MS «Kong Harald», fornyet — noe som fikk både ris og ros for interiøret.

Tre andre skip har også blitt fornyet i år, og får også landstrøm for å bli mer miljøvennlig.

Totalt koster ombyggingen rundt 800 millioner kroner.

— Er kommentarene fra fornyelsen noe dere har tatt hensyn til i utformingen av designen i disse skipene?

— Selvsagt lytter vi generelt bestandig til gjestene våre i Norge og utlandet når vi gjør endringer. All produktutvikling i Hurtigruten er innsiktsbasert og handler om å gjøre gjesteopplevelsen best mulig og unik, sier Knoph.

SUITE: Det skal være noen hjørnesuiter på de nye skipene - som også får panoramavinduer.

Men denne gangen har Hurtigruten tatt et litt annet grep i sine nye skip og de to kommende skipene er utformet annerledes enn de skipene som går her i landet.

— De nye skipene skal primært gå i ekspedisjonsfart i Arktis, Antarktis og på nye destinasjoner i spennende farvann, samtidig som de er tilpasset også forholdene på norskekysten, sier han.

PÅ DEKK: Såkalte «evighetsbasseng» tilknyttet bar og boblebad er bygget akterut og skal gi god utsikt.

De beskriver selv interiøret i de to nye skipene som upretensiøst, men i førsteklasses kvalitet og at det skal speile de polare farvannene skipene seiler i.

Materialene skal være inspirert av naturen og hovedsakelig være norske, blant annet granitt, eik og bjørk og ull.

Ikke bli stemplet som reiseamatør: - Aldri, aldri, aldri ta med rumpetaske

Interessert i Norgesferie? Sjekk disse sakene:

Les også

  1. Dette er Norges svar på Toscana

  2. For å drive med coasteering må du tørre å slippe kontrollen og la naturen bestemme

  3. Fem kortreiste turtips i høst - slik får du med deg barna ut

  4. Disse norske byene danker ut Berlin, Barcelona og New York

  5. - Tromsø er en av verdens beste småbyer

  6. Her er verdens beste cruiseskip

  7. Slik har du aldri sett nordlyset

Publisert:
  1. Interiør
  2. Reise
  3. Cruise

Mest lest akkurat nå

  1. Helseministeren: – At Nord-Jæren nå innfører munnbindpåbud viser at de tar situasjonen på alvor. Et eksempel til etterfølgelse

  2. Det går ikkje så bra med Knut (42) på Mallorca

  3. 8 myter om koronavaksinen

  4. Disse korona­reglene gjelder nå

  5. Derfor vil de ikke vaksinere seg

  6. Marianne Helgesen (45) lot bilen stå i 17 år. Sånn blir du kvitt kjøreangsten.