SUV-en som vil være sportsbil

Porsche Macan har fått en motor som passer den perfekt.

Publisert: Publisert:

MEDIUM: Størrelsesmessig ligger Porsche i mellomsjiktet av SUV-ene, og har en form som bilprodusentene ofte kaller for cross-over. Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

  • Morten Abrahamsen
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Porsche Macan ble lansert for to år siden, med et utvalg V6-motorer, både diesel og bensin. Den mellomstore SUV-en har siden den gang løftet det totale Porsche-salget, som i fjor for første gang passerte 200.000 på ett år, og endte på 225.000 biler. I år øker Porsche-salget ytterligere.

La oss se litt lenger tilbake: Ved årtusenskiftet lå Porsche på 50.000 i året. Så kom den store SUV-en Cayenne, og ingenting ble helt det samme etterpå. Det var ikke lenger sportsbiler som var Porsches viktigste kjøretøy. Hvordan ville dette påvirke merkevaren?

Til det positive, vil mange si. Økonomien er bunnsolid, Porsche har markedets høyeste margin på nær 20 prosent, og imaget er sånn noenlunde intakt ved at SUV-ene har kjøreegenskaper som er klasseledende.

Les også

SUV-duell: Du får det du betaler for

SELGER: Macan er den Porsche-modellen som selger best i Norge. Så langt i år er det registrert 142 nye. Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Hever seg over

Macan har langt på vei hevet seg litt over bilene i sitt segment, både når det gjelder pris og motorisering. Den har til nå kun hatt V6-motorer, der den minste har vært en diesel på 211 som bare selges i Norge og Belgia, med en startpris på snaut 900.000.

Den skal bli bra vrien å selge nå, for testbilen her har en firesylindret bensinmotor på to liter med 252 hestekrefter, til en lavere pris. Den er langt fra billig, 850.000 kroner, men denne versjonen er på alle mulig måter et langt bedre kjøp enn dieselutgaven.

MERKEBEVISSTHET: Selv med størst salg av de to SUV-ene i porteføljen, er historien til Porsche så sterk at merket først og fremst vil forbindes med sportsbiler og sportslighet i mange år framover. Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Det forvandler også denne SUV-en til noe annet. På veien minner den mest av alt om en sprek kompaktbil, noe som understrekes av en motorlyd som kan minne om den man har i en Volkswagen Golf GTI. Ikke så rart, ettersom motorene har samme utgangspunkt. Det kakler og spraker hissig når man girer.

Bilen kjennes langt lettere enn de nær 1,8 tonnene den faktisk veier. Særlig i svinger er dette fascinerende, grepet er ekstremt bra. Og drivlinjen, som selvsagt er med firehjulstrekk, er ekstremt god til å sende kraft til riktig hjul.

Les også

Skjebnemodell for Alfa Romeo

KONSERNKJENNING: Den firesylindrede motoren på 1984 kubikkcentimeter går igjen i en rekke modeller på tvers av Volkswagen-konsernet. Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Sports-SUV

Selv om Porsche de senere år i all hovedsak har laget SUV-er, driver de fortsatt med sportsbiler, og det merkes. Det har nok vært ekstremt viktig for dem at disse store familiebilene har med seg merkets sportslige DNA.

Av SUV-er som ikke har fått en spesiell sportslig overhaling, som S-utgavene til Audi, M-bilene til BMW og AMG-Mercedesene, er Macan den beste bilen av alle å kjøre.

Selv styringen, som normalt er ullen i en SUV, er presis, direkte og gir god feedback fra underlaget.

KNAPPER: Midtkonsollen i en Macan er pepret med knapper. I de nyeste Porsche-modellene er dette borte. Foto: Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Drøy pris

Motoren kler også denne bilen godt. Den har maks effekt mellom 5000 og 6800 omdreininger, og en veldig god girkasse gjør at det er en lek å holde bilen i godt driv i riktig turtall.

En fordel med den mindre motorenheten er at den er betydelig lettere enn V6-motorene. Dermed har man mindre vekt foran, noe som gir enda mindre understyring og generelt en mer lettbent følelse.

STOPPER: Testbilen har standardbremsene til Macan, som er i aluminium og har seks stempler. Den kan også leveres med keramiske bremser. Foto: Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Alt dette er et stort poeng, for Macan er fortsatt en svært dyr bil størrelsen tatt i betraktning. Så den må levere noe de andre ikke har. Eksempelvis er en BMW X4 med 245 hestekrefter nær 100.000 billigere.

Og levere gjør den, uten at det på noe tidspunkt er mulig å si at det er et godt kjøp. Til det er prisen for drøy. Med i betraktningen er også at bakseteplassen heller ikke er all verden. Og vil man ha en bil som er godt utstyrt, blir totalsummen lett på godt over én million.

Men om økonomien tillater det, så kan man jo forklare det hele med at man får en kompaktbil som både er en sportsbil og en SUV. Den blandingen er Macan ganske alene om.

Les også

TEST:Jaguar treffer SUV-blink

MERKEBEVISSTHET: Selv med størst salg av de to SUV-ene i porteføljen, er historien til Porsche så sterk at merket først og fremst vil forbindes med sportsbiler og sportslighet i mange år framover. Foto: Morten Abrahamsen / NTB scanpix

Konkurrenter

De fleste SUV-ene i denne størrelsen sikter seg inn på familiemarkedet. De er ikke i nærheten av å tilby motorer og teknikk som i en Porsche Macan, noe som også gjør dem mange hundre tusen billigere.

BMW derimot, har X3 og X4 som kan leveres med en 245 hestekrefters bensinmotor (i xDrive 28i), men de har ikke like gode kjøreegenskaper, samtidig koster de nær 100.000 mindre.

Den utgående Q5-modellen til Audi kan by på noenlunde samme motor som Macan. Audi har tatt ut 230 hestekrefter, men er langt fra så sportslig. I Norge tilbys ikke Mercedes-Benz GLC med en motor som ligner på den man finner i testbilen. Heller ikke Jaguar F-Pace har en motorisering som matcher.

For øvrig kan det være verdt å nevne at den meget gode Volkswagen Golf R stasjonsvogn med firehjulstrekk og 300 hestekrefter er betydelig raskere, har langt større bagasjerom og koster 237.000 kroner mindre.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Dette må du vite om busstreiken

  2. Fire nye koro­nasmit­tede i Stavanger – ett av tilfel­lene har ukjent smitte­kilde

  3. Kjøkkenet ligger 143 meter over havet – i Stavanger

  4. XXL Forus-ansatt har fått korona – kommunen ber kunder følge med på symptomer

  5. Jenter skulle rekke toget - endte med å stanse togtrafikken i Stavanger

  6. Flyttet fra leilighet i byen til minihus på landet: - Man må ofre noe for å bo som dette

  1. Porsche
  2. SUV
  3. Sport