Test: Audi A4 endrer spillereglene

Nye Audi A4 setter standarden i en klasse med rekordjevn konkurranse.

Publisert: Publisert:

ELEGANT: Den gapende grillen er blitt et varemerke for Audi. Lyssignaturen med sine to lyn er ny. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

  • Jan Harry Svendsen
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Den har virket så gammel og utdatert. Det er ikke så rart. For den forrige generasjonen Audi A4 kom på markedet allerede i 2007, med en oppdatering i 2012. Da ble lyssignaturen endret og bilen fikk visse innvendige endringer. Det hjalp lite. For grunnkonstruksjonen og grunndesignet var allerede på vei til å virke utdatert. Noen ekstra kromlister på knappene og en ny tenningsnøkkel var ikke nok til å rokke ved akkurat det.

Les også

Test: Fullblods GTi-arvtager

Oser av selvtillit

Bedre ble det ikke av at både BMW og Mercedes lanserte nye utgaver av henholdsvis 3-serie og C-klasse. Selv Volkswagen Passat ga A4 sterk konkurranse.

Men nå deles kortene ut på ny. Audi A4 er ikke bare en gjennomgående ny bil, den er også en bil som endrer spillereglene.

Det typiske Audi-designet oser av selvtillit. Grillen, med sine fire ringer, er som en diger kjeft – klar til å fortære konkurrentene fra München og Stuttgart. Bilen er uforskammet sportslig og elegant – samtidig som proporsjonene stemmer.

IKKE STØRST: Stasjonsvogn til tross – plass er ikke hovedgrunnen til at man velger en bil i denne klassen. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Vi garanterer at du får det betydelig mer ryddig hjemme om du følger denne listen:

Les også

Ti ting det er på tide å bli kvitt

Analogt og digitalt

Innvendig fortsetter Audi designtemaet fra Q7. Overflatene er delikate, materialene gode.

Men overdådig, slik Mercedes C-klasse har en evne til å være, er den ikke. Minimalisme råder i det sportslige interiøret.

Testbilen har tradisjonelle instrumenter med analoge skiver, men som ekstrautstyr kan Audi levere digital instrumentering. Da byttes de analoge klokkene ut med en skjerm som du selv kan tilpasse og endre. Fra før finnes dette systemet i både Audi Q7 og TT – og i konsernsøsteren Volkswagen Passat.

KOMFORTABLE: Sportssetene i testbilen er komfortable, og justeringsmulighetene er mange. Kjørestillingen er sportslig og god. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Elektrisk feil i de vanlige laderne:

Les også

Apple tilbakekaller Ipad-ladere

Ikke imponerende plass

For første gang lanserer Audi stasjonsvognsutgaven av A4 samtidig med sedanen. Av det totale salget kommer rundt 70 prosent til å være stasjonsvogner – og her hjemme kommer andelen til å være enda høyere.

Det er ikke så rart, for sammenlignet med sedanen er stasjonsvognsutgaven ikke bare mer praktisk – den har også bedre innvendig plass.

Likevel skal man ikke forledes til å tro at Audi A4 er en lastsluker av rang. Bagasjerommet har et volum på 505 liter med baksetene i bruk, og 1510 liter om du legger ned bakseteryggene. Det er ikke imponerende, men ligger på et gjennomsnitt sammenlignet med hovedkonkurrentene.

Er du opptatt av plass, velger du med andre ord ikke en premiumstasjonsvogn i mellomklassen, men heller en Skoda Superb eller en Volkswagen Passat. De er langt rommeligere.

Stor test gjennomført:

Les også

Starthjelp med lithiumbatteri virker ikke i kulda

NOBELT: Baksetet er komfortabelt, men plassen er ikke like god som for eksempel i en Skoda Superb Stasjonsvogn. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Krefter i fleng

Ute på veien kjører A4 uforskammet godt. Den er sportslig når du vil det, og komfortabel når det er det du trenger. Samtidig er den lettkjørt og kompakt. Lavt innvendig støynivå, god oversikt og en komfortabel kjørestilling gjør lange turer til en hyggelig opplevelse.

Det sørger også drivlinjen for. Den toliters store dieselmotoren yter 190 hestekrefter og leverer et dreiemoment på imponerende 400 newtonmeter.

Da har du alltid et solid kraftoverskudd. Det beviser også ytelsene. Akselerasjonen fra 0 til 100 kilometer i timen gjør bilen unna på 7,4 sekunder, mens toppfarten er oppgitt til 230 kilometer i timen.

Med et målt forbruk på 0,5 liter pr. mil ved blandet kjøring holder også forbruket seg innen rimelighetens grenser.

KJØRER GODT: På glatta sørger firehjulsdriften på testbilen for godt grep og svært forutsigbare kjøreegenskaper. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Vibrasjoner på lave turtall

Men ett irritasjonsmoment finnes likevel. I lavere hastigheter vil du oppleve at girkassen velger et høyt gir for å utnytte dreiemomentet, og da kvitterer motoren med tydelige vibrasjoner og et lydbilde som ikke helt lever opp til bilens øvrige kvaliteter.

Ved sportslig kjøring på glatt føre er A4 stabiliteten selv. Det skyldes selvsagt firehjulsdriften som testbilen var utstyrt med, men også at grunnbalansen i bilen er god.

Dermed byr bilen også på en behagelig kjøreopplevelse for dem som setter slike egenskaper høyt. Dobbeltklutsjkassen med sine syv trinn er også et trivelig bekjentskap.

Nyhet:

Les også

EU vil ha strengere utslippskontroll

Bedre på alt

Velger man en Audi A4, en BMW 3-serie eller en Mercedes C-klasse er man automatisk villig til å betale mer for litt mindre plass og fleksibilitet.

Men den nye A4 er blitt rommeligere enn sin forgjenger. Den er mer praktisk, kjører bedre og har en strålende drivlinje med den bunnsolide dieselmotoren og firehjulsdrift.

MINIMALISME: Overdådige materialer og god oversikt karakteriserer førermiljøet. Instrumentene kan erstattes med en skjerm hvor man selv kan tilpasse informasjonen. Girvelgeren stammer fra Audis toppmodell, A8. Foto: THOMAS LARSEN/NTB scanpix

Sammenlignet med forgjengeren er den bedre på alt – sammenlignet med BMW og Mercedes er den også bedre på det meste. Det bør får de to konkurrentene til å svette. For Audi A4 har aldri vært mer vellykket, og aldri har den vært mindre A4.

Les også

Test av takbokser: Kan være livsfarlig

To konkurrenter

De åpenbare konkurrentene til Audi A4 er selvsagt BMW 3-serie og Mercedes C-klasse. Mercedesen er den luksuriøse og elegante, mens BMW-en er den sportslige og kjøreglade. Imaget er forskjellig, og akkurat det er viktig i denne klassen.

Men de beste kjøpene er de tre bilene ikke. De er kostbare, og sluttsummen på kjøpekontrakten blir raskt høy når du legger på utstyr.

Derfor må du ikke glemme biler som Ford Mondeo, Volkswagen Passat og Skoda Superb. De gir ikke samme status, men mer bil for pengene – og kan tilbys med omtrent det samme utstyret og de samme førerassistentene. Samtidig koster de mindre. Forskjellen ligger i imaget.

Flere bilsaker verdt å få med seg:

Les også

Tesla fosser frem

Les også

De viktigste bilnyhetene i 2016

Les også

Slik unngår du rekkeviddeangsten

Og noe helt annet:

Publisert:

Les også

  1. Christina (34) sparte tusenvis på dette geniale trikset: fkset bilen med stokk og sokk

Mest lest akkurat nå

  1. Finansministeren: Ja til julebord på gavekort

  2. Re-Naa stakk av med nok en pris: - En kjempeprestasjon

  3. Bytyqi-forhandlingene: – Tror og håper vi kan bli enige

  4. Fartskontroll: Mistet førerkortet

  5. Ny klatrepark i Ryfylke til haustferien

  6. Nå er «Lykkeland»-innspillingen i gang igjen i Stavanger

  1. Audi
  2. Biltester