Nå frister Get TV-kundene med HBO Nordic inkludert i grunnpakken

Slik vil de unngå at du kutter kabelen.

Publisert: Publisert:

NYTT: Slik vil det nye brukergrensesnittet til Get se ut på PC. Det vil også bli mulig for brukerne å gjøre egne tilpasninger Foto: GET

  • Geir Amundsen
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Nordmenn er på strømmetoppen, seervaner er i endring og tall fra Nkom viser at omsetningen fra kabel-TV i første halvår 2016 gikk ned for første gang.

For å gjøre TV-produktet mer attraktivt, lanserer Get nå en helt ny grunnpakkestruktur som blant annet inkluderer strømmetjenesten HBO. En løsning Get hevder de er først i verden med.

– Skal vi være relevante i fremtiden og med på utviklingen av markedet, må vi gjøre disse grepene nå og tilpasse tilbudet vårt til nordmenns nye TV-vaner. Dette er en investering i fremtiden vår, sier administrerende direktør i Get, Gunnar Evensen.

Han mener grepet med å integrere strømmetjenester er avgjørende for å kunne ta rollen som kundenes foretrukne TV-portal, og at Get ser på muligheten for tilsvarende avtaler med Netflix og andre strømmetjenester.

I tillegg vil absolutt alt innhold nå kunne strømmes og ses på alle enheter, en egen app på Apple-TV-inkludert, være seg om kundene er på farten eller på hytta.

Les også

SPARER TUSENLAPPER: Roger kaster ut Get-boksen uten å miste bredbåndet

Det er med andre ord først nå de cirka 430.000 Get-kundene virkelig kan se hva de vil, når de vil og hvor de vil. En lang prosess som ifølge Get er et resultat av tøffe forhandlinger og rettighetsklareringer med nasjonale og internasjonale innholdsleverandører.

Også konkurrenten Canal Digital har lansert ny TV-portal.

Økt valgfrihet

Get inkluderer også innhold i grunntilbudet som mange kunder i dag betaler ekstra for, som tilgang til alle kamper i norsk toppfotball, internasjonal sport og filmer.

Økt valgfrihet er et annet stikkord. I tillegg til tolv norske kanaler, vil grunnpakke-kundene kunne velge mellom 50 kanaler og HBO Nordic uten ekstra kostnad. Det vil si, det legges opp til en modell hvor de ulike kanalene og tjenestene vektes ulikt. Velger man HBO, vil antall kanaler reduseres.

På den annen side skal kundene kunne velge sammensetningen fortløpende etter behov.

Og økt pris

Prisen på grunnpakken vil til gjengjeld økes med 50 kroner for enkeltkunder fra 449 til 499 kroner pr. måned. For boligsammenslutninger gjelder egne priser. Til sammenligning koster HBO Nordic 89 kroner per måned.

Get lover også bedre søkefunksjonalitet og at det skal bli enklere å finne relevant innhold. Blant annet vil HBOs innhold integreres i søk- og anbefalt-lister. Syv eller 30 dagers arkivfunksjon på alle kanaler står også på menyen.

Les også

Vurderer du å kutte TV-kabelen eller kjøpe drone? Dette må du tenke på

Tjener mindre

– Betyr den økte tilgangen på innhold at dere aldri har tjent mindre på grunnpakkekundene?

– Ja, vi vil få vesentlig lavere marginer enn tidligere, men vi både håper og tror at det nye tilbudet vil forsvare prisøkningen, øke vår tilstedeværelse og relevans også blant dem som kanskje tror de ikke trenger et TV-abonnement lenger, sier Evensen.

OPTIMIST: Administrerende direktør i Get, Gunnar Evensen, har naturlig nok troen på sitt nye TV-produkt. Foto: Ruud, Vidar / NTB scanpix

Svært mye av det nye innholdet vil være tilgjengelig i Gets nye TV-tjeneste når den skrus på 1. april, mens noe av innholdet komme fortløpende i løpet av de neste månedene.

Hvor godt og brukervennlig Gets nye TV-tilbud er, vil vi først få svar på når vi selv har fått testet.

Les også

Derfor blir mange nordmenn snytt for Champions League i beste billedkvalitet

– Tøffere konkurranse

Kommunikasjonsrådgiver og medieanalytiker Lasse Gimnes, mener Gets grep tydelig viser at konkurransen om TV-kundene blir tøffere.

– Det skjer store endringer i TV-markedet om dagen. Før hadde alle TV-distributørene det samme tilbudet, nå ser vi at flere ønsker å gå sine egne veier med eksempelvis eksklusive avtaler. Samtidig ser vi nye aktører og strømmetjenester som Youtube TV gå de tradisjonelle TV-tilbyderne i næringen. Jeg tror konkurransen bare vil bli tøffere.

Gimnes er overrasket over at Get har fått integrere HBO Nordic, og viser til at det tradisjonelt er kamp om direktekontakten med kundene.

– På den annen side kan det være en strategi for nummer tre- og fire-tjenester å inngå avtaler med sterke merkevarer i nasjonale markeder. Men jeg tror ikke vi får se de største strømaktørene som Netflix og TV 2 Sumo inngå tilsvarende avtaler med tradisjonelle TV-tilbydere med det første.

Publisert:

Les også

  1. Canal Digital og Get varsler dyrere bredbånd for kabelkutterne

  2. Det tregeste bredbåndet koster mest

  3. Slik skal Canal Digital holde på kabel-TV-kundene

  4. Her er Samsungs nye super-TV-er

Mest lest akkurat nå

  1. Ingebrigtsen gjør narr av Warholm-utspill

  2. Sigrid Sollund blir kjempeengstelig hver gang sjefen ber om et møte. Det er hun ikke alene om.

  3. Bil begynte å brenne under kjøring på fylkesvei 44

  4. City Bistro legger ned etter 33 år: - Det er trist, men vi ser ingen annen utvei

  5. Viking-helten fortsatt taus om fremtiden: – Vil ikke tenke på det nå

  6. Familie følte seg forgiftet – hadde spist sønnens hasjbrownies

  1. HBO Nordic
  2. Canal Digital
  3. Netflix
  4. TV 2
  5. TV