Ekstrem Ford til Norge

Fords kommende superbil Ford GT er ikke for hvem som helst. Den blir svært dyr, og produsenten bestemmer selv hvem som får lov til å kjøpe den.

Publisert: Publisert:

KOMMER: Den nye Ford GT ble første gang vist på bilutstillingen i Genève i 2015. Foto: Produsenten Foto: Produsenten

Tidligere i år åpnet Ford for bestilling av den kommende superbilen Ford GT. Det vil si de åpnet for søknader. Da bilen skal lages i et begrenset opplag, er det nemlig ikke nok å ville ha en, Ford forbeholder seg retten til å selv bestemme hvilke kunder som skal få kjøpe bilen.

Nå er det klart at det vil komme en Ford GT på norske skilt.

– Vi kan bekrefte at en svært bilinteressert nordmann har søkt, og fått innvilget sin søknad om å kjøpe vår stolthet, Ford GT. Den skal etter planen leveres neste sommer, sier administrerende direktør hos Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en melding.

Det blir en svært dyr bil.

– Ford anslår bilens startpris før moms og avgifter fra i overkant av 4,7 millioner norske kroner, sier Berg.

Kjell Inge Røkke kjøper

syca3ed8.jpg Foto: Åserud, Lise

Ifølge Finansavisen er det milliardæren Kjell Inge Røkke som er den ene norske kjøperen, skriver vg.no onsdag morgen. «Ekstrembilen» har hele 600 hestekrefter og grunnpris på 4,7 millioner kroner.

Hele 6506 mennesker ønsket seg et eksemplar av supersportsbilen Ford GT, ifølge Finansavisen.

Bakgrunn:

Les også

Bilen du må søke om å kjøpe

LAV: Ford GT bred og lav, og kan senkes ned slik at bakkeklaringen blir fem centimeter. Trolig en funksjon som gjør seg best på bane. Foto: Produsenten Foto: Produsenten

Aldri før har noen bladd opp så mye penger for en bil fra Alfa Romeo:

Les også

Gigantpris for veteranbil

Til tross for at bilen ikke er laget ennå, sier informasjonsdirektør i Ford, Anne Sønsteby, at det har vært en stor interesse for den, også i Norge.

– Svært mange har vært interessert, men en god håndfull har reelt søkt om å få kjøpe bilen, sier hun.

Ford GT bygges av karbon, og motoriseringen er en 3,5 liters V6 som skal yte 600 hestekrefter. Den aerodynamiske formen til bilen skal gi minimal luftmotstand og maksimalt marktrykk. Bakkeklaringen kan senkes ned til beskjedne fem centimeter. Spoileren bak endrer form fortløpende for best mulig veigrep.

HISTORIE: Ford GT har to forgjengere. Først var det en racingbil som vant 24-timers løpet i Le Mans på 60-tallet, så en sportsbil laget i 2005 og 2006. Foto: Produsenten Foto: Produsenten

Utvider produksjonen

Drøyt 6500 personer søkte om å få kjøpe en av de 500 første som skal lages. Noe som har ført til at Ford nylig bestemte seg for utvide produksjonstiden.

– Vi klarer rett og slett ikke å bygge mange nok biler til å tilfredsstille markedet. Vi ønsker å holde Ford GT eksklusiv, men har valgt å opprettholde produksjonen i to ekstra år for å tilfredsstille våre mest lojale Ford-ambassadører, sier Berg.

Disse bilene skal i hovedsak gå til dem som allerede har søkt, mens det er planlagt å åpne en ny søknadsrunde i 2018 for bilene som lages i siste produksjonsår.

– Ford har ikke laget GT for at den skal stå gjemt bort i en garasje som et investeringsobjekt. Den nye supersportsbilen skal bli sett, hørt og kjørt. Det er noe av grunnen til at vi har en søkeprosess for å få tilgang til å kjøpe bilen. Ford GT er summen av alt vi er gode til i Ford, sier Berg.

Les også

De ti siste bilene vi har testet

Les også

Golf GTI feirer 40 år

Publisert: