Nå henger Norge på Times Square

Gjett hvor mye det kostet…

trolltunga-2apKdy4S4s.jpg
Publisert: Publisert:
icon
Denne artikkelen er over åtte år gammel

I en hel uke skal bildene fra Vestlandet og norsk natur pryde tre store reklameskilt på Times Square i New York.

Av 7600 bilder ble de fire beste bildene tatt av privatpersoner stemt frem av 80.000 nordmenn. Bildene fra Indre Nordfjord, Geiranger, Trolltunga og Nærøyfjorden vant, og går nå på rundgang i den populære og travle reklamegaten på Manhattan.

Fjord Norge har sammen med Innovasjon Norge USA og reklamebyrået MK Norway arbeidet frem en strategi for å fronte norsk natur og kultur mot det amerikanske publikum. I fjor startet arbeidet med kampanjen om å kåre de ti beste opplevelsen fra Vestlandet.

— Dette er en del av en stor kampanje mot USA. Vi ville vise Vestlandet fra sin beste side, og det er det nordmenn selv som har stemt frem, sier administrerende direktør Kristian B. Jørgensen i Fjord Norge til oss.

geiranger-ftpabJoVzy.jpg

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

God eksponering

Times Square er en av de største reklameplassene du kan få tak i. Reklame på et av disse «superboardsene» er booket opp så tidlig som et år i forveien.

For et helt år på den ikoniske reklamegaten koster det mellom 1,1 og 4 millioner dollar, ifølge Business Insider.

norway1-m6MuSLe66r.jpg

Det skal være første gang den typen Norgesreklame vises i paradegaten. Det anslås at rundt 350.000 fotgjengere passerer Times Square daglig (på de travleste dagene stiger det med 100.000 til), og ytterligere 115.000 passerer i buss eller taxi. Hver av plakatene med de norske bildene har mellom 30 og 40 visninger i timen fra klokken 10 på formiddagen til 02.00 på natten hele uken.

Totalt har skiltene her 1,5 millioner visninger daglig.

— Så det går så det suser, sier Jørgensen.

- Men hva koster det for en ukes reklameplass på Times Square?

— Det var faktisk ikke så dyrt. De fleste superboardsene er jo booket opp, men så slippes det noen innimellom. Vi fikk dette på plass for cirka to uker siden, sier Jørgensen.

- Og prislapp?

— 200.000 kroner for en uke, sier han.

Hvilken effekt disse reklameskiltene vil ha for norsk turisme er for tidlig å si. Men Jørgensen håper på god respons.

— Uansett skaper det blest. Jeg har fått flere henvendelser fra nordmenn på Manhattan som har lagt merke til det, forteller han.

Når mange turister

Reiselivsredaktør Per-Arne Tuftin i Innovasjon Norge sier han er spent på å høre om effekten av reklamen på Time Sqaure. Men mener det kan være vanskelig å måle.

- Det er mye reklamestøy i den gaten og det vises veldig mye på mange reklameskjermer, så vi får se hva effekten blir, sier han og legger til at eksoponeringen er uansett god.

— I løpet av en dag er det fantastisk mange mennesker som passerer her, og både amerikanske og utenlandske turister som kommer for å se på gaten. Så det når ut til mange, sier Tuftin.

Les også: Amerikansk nettavis: Ser ut som verdens skumleste «hangout»-sted

fjord-vqdc2uxa5I.jpg
naeroeyfjorden-wyhbir9FZb.jpg

Les også:

Dette er verdens korteste flyreise

Synes du det er vanskelig å  gå ut og spise alene?

Slik kommer du deg billigst på ferie

Publisert: