Slik fungerer oksygenmaskene på flyet

Hva skjer egentlig når de gule maskene faller fra taket?

afp000692847-2aDwP8d4PL.jpg
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over seks år gammel

Alle passasjerfly som frakter passasjerer over en viss høyde er trykksatt.

Det betyr at det er et annet trykk inni kabinen enn det er i høyden, og det er den enkle grunnen til at de gule oksygenmaskene er om bord i panelet over deg når du flyr.

— Vanligvis er det ikke noe problem å puste i en trykkabin, men dersom det av ulike årsaker skulle oppstå et trykkfall når en er i luften, vil en trenge tilførsel av oksygen, sier kabinsjef Cathrine Skjærli Henriksen i Norwegian.

Trykkfallet kan komme av snikende, sakte lekkasje av luft eller i verste fall gjennom en sprekk i vinduet.

Kan besvime

Ved 14.000 fots høyde utløses oksygenmaskene automatisk fra panelet i taket.

Det er viktig å reagere raskt i en slik situasjon. Ved en viss høyde, for eksempel på 36.000 fot som er marsjhøyde, kan du i løpet av kort tid utvikle hypoksi. Hvis den ikke behandles og oksygen tilføres kan en i verste fall besvime.

— Hypoksi gjør at vevet i hjernen får for lite oksygen, og du kan besvime. Før du får tilførsel av oksygen fungerer ikke hjernen optimalt. Det er derfor må du ta på deg masken selv før du hjelper andre, sier Henriksen.

Det er grunnen til at det er portabelt oksygen om bord til kabinbesetningen. Det er alltid en ekstra maske ved hver seterad. Over triple seterader er det totalt fire masker, en ekstra til enten kabinpersonalet eller hvis det sitter et barn på fanget til en voksen. På toalettene er det to masker.

Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!

Passenger_oxygen_mask_dsc06035-1-UjexBdCg_8.jpg

12 minutter med oksygenI hver maske er det 12 minutter med oksygen, det er normalt tiden det tar flyet gå ned til sikker høyde hvor en kan puste normalt i kabinen igjen.

For å få oksygenet til å starte må du trekke masken hardt til deg. Da starter oksygenstrømmen i alle maskene i ditt panel.

— Et trykkfall ser kanskje mer dramatisk ut enn det er, og det er sjelden fare forbundet med det. mest sannsynlig fortsetter flyet på lav høyde til destinasjonen om situasjonen ikke er alvorlig, og vi regner ikke dette som en setting hvor vi må nødlande, sier Henriksen som har fløyet i 11 år og aldri opplevd et trykkfall i luften.

Trykkfall skjer relativt sjelden

I 2005 styrtet et Helios-fly som skulle fra Kypros via Athen til Praha på grunn av flydrivstoffmangel, men årsaken til at flyet ikke landet som planlagt var at besetningen ikke var i stand til å operere flyet på grunn av oksygenmangel.

— Trykkfall skjer relativt sjelden, men er likevel en situasjon som det trenes ofte på, og som man informerer passasjerene om på hver eneste flytur. Jeg har selv aldri opplevd dette, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

afp000693380-yI9jUR0nMk.jpg

— Det skjer imidlertid fra tid til annen at kabintrykket ikke justeres godt nok etter at flyet har tatt av, eller at det faller underveis. I slike tilfeller har vdet som regel noe med air conditioning anlegget å gjøre, og det håndteres av pilotene. Maskene faller ikke ut, nettopp fordi behovet for dette ikke er til stede, sier han.Johansen forteller at det er mange myter rundt den type situasjoner.

— Flyene går ikke i stup slik at passasjerene havner i nærmest vektløs tilstand som mange kanskje har sett i katastrofefilmer.

— Men det er jo slik at flyet skal ned i lavere høyde hvor det atmosfæriske trykket er normalt for oss mennesker, og man ønsker å komme dit ganske raskt hvis dette blir nødvendig. Passasjerene blir informert, og flyet foretar en kontrollert ferd i høy hastighet nedover til det så vil flate ut igjen.

Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram @reiseredaksjonen

FAKTA

Trykket er lavere jo høyere man kommer opp i luften, derfor trengs en trykkabin for å opprettholde tilsvarende lufttrykk som er på cirka 1500 moh (det er årsaken til at du kan oppleve dotter i ørene).

Trykket i kabinen er ikke det samme som på bakken når man er oppe i lufta. Det er det samme som ved ca 1500moh.

Oksygenet i maskene er kjemisk generert oksygen som kommer fra små generatorer over seteradene og på toalettene.

Oksygen i cockpit og til kabinpersonalet finnes på portable flasker.

Maskene utløses automatisk ved trykkfall over en viss høyde, men kan også utløses manuelt fra cockpit.

Rykk hardt i masken for å utløse oksygen. Da strømmer det cirka 12 minutter oksygen, noe som kan rekke mer enn nok i en slik type situasjon.

Flyet går ned til en høyde hvor du kan puste normalt eller foretar en eventuell landing.

NB! Når du reiser med barn: Husk å selv ta på deg masken først, for deretter å hjelpe barnet.

Kilder: Wikipedia, Norwegian og SAS

Les også:

Ni myter om flyreisen

Derfor trekker flyselskapet deg dobbelt når du bestiller tur

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Heteste kandidat til å bli sjefredaktør i Aftenbladet

  2. Pøbel: – Synd at mitt verk blir brukt til å fronte andre sine meninger

  3. Tom taper penger på at han fikk hjelp fra Nav. Nå blir saken tatt opp i Stortinget

  4. Du kan jo prøve sjøl å bygge et hus uten spiker, uten sag og uten strøm, og se hvordan bicepsene vokser

  5. Spiller EM-kvalik på hjemmebane

  6. Veton Berisha tatt ut på lands­laget: – Dritkult!