Skal du bytte noe i romjula? Da må du huske dette

To av fem nordmenn bytter julegaver, og «den store byttedagen» er rett rundt hjørnet. Da er det viktig å ha kontroll på hvilke rettigheter man har som kunde.

Publisert: Publisert:

Om du har planer om å bytte julegaver i butikken, er det viktig å vite hvilke rettigheter man har. Foto: Kristian Jacobsen

  • Solveig Eriksen
    Journalist

Tredje juledag omtales ofte som «den store byttedagen». Det er kanskje ikke så rart, med tanke på at 50 prosent av nordmenn ber om byttelapp når de kjøper julegavene sine. – Bruk romjulen til gavebytte, sier Forbrukerrådet.

Bytterett – Bytt så fort som mulig

Når man handler i vanlig butikk, har de fleste av dem individuelle bytteregler. De fleste butikker lar deg få bytte det du har kjøpt, så sant det er ubrukt og uskadd, ifølge Forbrukerrådet. Dette er ingen lovbestemt rett, men er så vanlig at du kan regne med å få bytte.

Ta vare på kvitteringen eller byttelappen, og hold fristen som står på den. Det er opp til butikken å sette betingelsene. Det kan være at du ikke kan bytte i forbindelse med salg. Hygieniske artikler er som regel unntatt.

Du kan ikke kreve å få pengene tilbake, men oftest kan du få en tilgodelapp du kan handle for en annen gang. Den kan du bruke i tre år, hvis det ikke står noe annet. Det viktigste rådet er imidlertid å bytte så raskt du kan.

Mange butikker krever også at varen blir levert tilbake med originalemballasjen i god behold, ettersom de skal ha mulighet til å selge varen om igjen.

Åpent kjøp og fornøydgaranti

En del store kjeder gir svært rause byttevilkår. Noen steder kan du få tilbake pengene for en ubrukt vare etter et halvt år. Andre lar deg teste det du har kjøpt i en måned, før du kan levere det inn og få pengene tilbake.

De fleste butikker har individuelle bytteregler. Foto: g-stockstudio / Shutterstock

Angrerett

Dersom du har handlet på en annen måte enn å gå i butikken, for eksempel på nett, kan du ha mulighet til å returnere det du har kjøpt med loven i hånd.

Angreretten gjelder ikke når du kjøper fra en privatperson.

Sjekk på forhånd om du kan klage

Hvis du mener det er en feil ved det du har kjøpt, kan du klage, uansett om det du har kjøpt er omfattet av angrerett eller byttegaranti.

Om det blir slått fast at feilen er selgerens ansvar, skal de tilby reparasjon eller ny vare. Det skal du få innen rimelig tid. Klarer ikke selgeren å reparere eller å gi deg en ny vare, kan du få et prisavslag eller pengene tilbake.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Smitteutbruddet i Haugesund: - Involverer flere hundre mennesker

  2. Ektemannen Artur leter på 11. dagen etter sin kone, Elizbieta

  3. Tre nye smittetilfeller i Sandnes siste døgn - knyttet til Polen og Hurtigruten

  4. Gjedebo-millioner til Innovation Dock - starter opp i Sandnes

  5. Fritidsbåt totalskadet i brann

  6. Seilbåt kan bli solgt som hittegods

  1. Forbrukerrådet
  2. Butikker
  3. Rettigheter