Ernæringstest av fiskegrateng: Flere inneholder lite fisk

To av disse får terningkast seks.

UTVALGET: Det er stor forskjell på innholdet av fisk i disse fiskegratengene. Foto: Erik Helgeneset

  • Cathrine Borchsenius, Lise von Krogh, BRAMAT.no
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Vi anbefales å spise fisk til middag to-tre ganger i uken. Inntaket bør ligge på 300-450 gram ren fisk i uken. Dette er ikke så vanskelig å oppnå hvis vi velger rene fileter av fisk, men hva hvis vi spiser fiskegrateng?

Hvor mye fisk får vi egentlig i oss når vi spiser fiskegrateng til middag? Er det nok til at det kan kalles for en fiskemiddag? Svaret på dette er at det avhenger helt av hvilken fiskegrateng du velger.

Velger du en fiskegrateng som bare inneholder 20 prosent fisk, skal du spise mye fiskegrateng for at det skal gi deg like mye fisk som en middag basert på rene fiskefileter. Og da kan det fort bli mye salt og kalorier også.

Det er ikke dermed sagt at det ikke er sunt å spise fiskegrateng. Selv de som inneholder lite fisk kan være et greit middagsalternativ. I hvert fall med grønnsaker ved siden av. Poenget er bare at de færreste vil klare å få i seg anbefalt inntak av fisk hvis de kun spiser fiskegrateng som kun inneholder 19-20 prosent fisk.

Opptatt av sunn og næringsrik kost på matbordet i familien? Her er flere tester:

Les også

Ernæringstest av salami: Stor forskjell på saltinnholdet

Les også

Ernæringstest av pitabrød: De fleste er som loff

Les også

Ernæringstest av fylt pasta: Stor forskjell på saltinnholdet

Mer fisk i fiskekaker

I løpet av de siste årene har det skjedd mye på fiskekakefronten. Flere fiskekaker inneholder både 70, 80, og 90 prosent fisk - noe som er veldig bra.

Kanskje er det på tide at det skjer litt produktutvikling når det gjelder fiskegratenger også. Veldig mange av dagens fiskegratenger inneholder nemlig svært lite fisk.

Det som er positivt, er at flere av produsentene har redusert innholdet av salt i sine fiskegratenger.

Sunt og fargerikt tilbehør

Hverken når det kommer til mengde eller næringsinnhold er fiskegratengene du finner i denne testen et komplett måltid for en familie.

De fleste fiskegratenger inneholder minimalt med grønnsaker, men hvis de serveres sammen med en eller flere typer grønnsaker, vil måltidet ikke bare løftes smaksmessig, det vil også være langt sunnere.

Prøv for eksempel revne gulrøtter, dampete aspargesbønner, salat av fennikel og rødløk, ovnsstekte rotgrønnsaker, eller minigulrøtter og salat ved siden av fiskegratengen.

Dette er en ernæringstest, ikke en smakstest. Hele testen finner du hos bramat.no.

Testresultater

Findus Fransk fiskegrateng

En av testens vinnere. Høyt innhold av fisk.

TERNINGKAST: 6

Norway Seafoods Fiskegrateng

En av testens vinnere. Bra med fisk og greit med salt.

TERNINGKAST: 6

Findus Matlyst Fiskegrateng

Bra innhold av fisk.

TERNINGKAST: 5

Findus God gammeldags fiskegrateng originalen

Ikke spesielt mye fisk.

TERNINGKAST: 4

Findus Fiskegrateng Familiens

Lite fisk.

TERNINGKAST: 3

Findus Kystens fiskegrateng

Lite fisk.

TERNINGKAST: 3

Norway Seafoods Fiskegrateng

Lite fisk.

TERNINGKAST: 3

Xtra Fiskegatreng

Lite fisk.

TERNINGKAST: 3

First Price Fiskegrateng

Ikke spesielt mye fisk og protein.

TERNINGKAST: 3

Findus God Gammeldags Fisekgrateng smårettbacon

Ikke spesielt mye fisk og en del salt.

TERNINGKAST: 3

Artikkelen er levert av Bramat, en uavhengig kunnskapsbedrift som driver nettstedet bramat.no og har rådgivende tjenester innen kosthold, trening og helse.

Publisert:
  1. Familie
  2. Restaurant
  3. Grønnsak
  4. Nasjonalt råd for ernæring

Mest lest akkurat nå

  1. Brødet han baker koster 150 kroner. Likevel blir han utsolgt hver uke

  2. Maktdemonstrasjon av skadeskutt Oilers – ydmyket Storhamar

  3. Nydelig lobb av Herrem i norsk overkjøring

  4. Hyller Oftedal etter ny storseier: – Håndballens Messi

  5. Hun trodde hun skulle arve 4 millioner av søsteren. Men pengene gikk til Frelsesarmeen og SOS-barnebyer

  6. – Feil å bytte ut Domkirkens alter