Her er de nye restaurantene på Oslo Lufthavn
Dobler serveringsstedene frem til 2017.

Mat på flyplasser og på flyet er kilde til frustrasjon blant mange reisende. For dyrt og for dårlig er gjengangere.
Matutvalget på norske flyplasser fikk hard kritikk tidligere i år, fra blant annet konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten:
– Flyplassene fremstår som en blanding av taxfree-butikker og gatekjøkken. Avinor, som eier flyplassene, burde lagt mer til rette og vist frem norsk råvare.
- - Burgere, pizza og pølser er mattilbudet ved flyplassene, er det virkelig det inntrykket vi vil gi de reisende? Dette møter turistene på norske flyplasser
Norske stjernekokker er involvert
Nå styrkes mattilbudet på landets hovedflyplass, både på innlands- og utenlandsterminalen. Hovedflyplassen skal stå klar i april 2017.
Tidligere i år uttalte Avinor til oss at det i forbindelse med utbyggingen var viktig å få en godt tilbud av både norske og internasjonale konsepter.
Det har de fått til med 23 nye spisesteder, mener administrerende direktør Øyvind Hasaas ved Oslo Lufthavn.
Det blir nesten en dobling fra dagens 20 spisesteder til 37.
De nye serveringsstedene er Bølgen & Moi Food Garage, Flybar, Fjøla, Fiskeriet, Everyday Kitchen, Joe & the Juice, Norgesglasset, Wagamama, Fiskebaren, Oslo Sausage Company, Parken, News Bar, Jamie’s Italian, BIT, Hunter Bar, Humle & Malt, Burger King, Northland, Two Tigers, Haven, TGI Fridays, Deli & Bakery by Jamie Oliver og Havsalt.
Upper Crust og Franks Deli utgår, mens kjeder som Peppes Pizza og O’Learys er blant dem som fortsetter.
Ikke lenger monopol
I dag er det SSP som leverer matkonseptene til Avinors flyplasser, men nå får de konkurranse av fire andre aktører: Reitan Convenience, HMSHost-UMOE F&B Company, Joe & the Juice og BIT.
Det gleder konsernsjefen i Hurtigruten.
– Det er en god start å oppheve jerngrepet SSP har hatt på OSL, og at vi nå får flere norske alternativer og ikke minst bedre kvalitet på flyplassmaten, sier Skjeldam.
Men han mener det er unødvendig mange utenlandske fast food-konsepter i det nye utvalget.
– Jeg forstår på ingen måte hva Jamie Oliver har å gjøre på OSL når vi har så mange fantastiske norske kokker å ta av. Norsk mat har en fantastisk appellbåde til nordmenn og utenlandske gjester, og jeg håper både Avinor og OSL i tiden fremover forskyver tyngdepunktet enda mer mot det norske.
Har du et tips til reiseredaksjonen? Send oss gjerne en e-post!
Spennvidde er viktig i utformingen av nye serveringssteder, mener Hasaas.
– Det er ikke bare pizza og pølser som gjelder lenger. Vi må ha med både internasjonale og norske konsepter. Vi tror det blir et bedre og mer variert tilbud, og håper vi har truffet segmentet av reisende vi har – både business og fritidsreisene, sier han.
Flere kjente norske kokker står bak noen av de kommende stedene. Restaurant Havsalt er det stjernekokk Terje Ness som står bak, mens Fjøla har Christer Rødseth bak roret. Bølgen og Moi Food Garage, som er et mer hurtigmatkonsept, drives av Trond Moi. Baren Norgesglasset er tegnet av Snøhetta.
Og slik kommer flyplassen til å se ut:
Se nye Oslo Lufthavn
Prisnivået skal ikke være dyrere enn ellers
Reitan Convenience satser for første gang utenfor kiosk-bransjen med Northland. Konseptet skal ivareta norske bakeri— og brødtradisjoner og råvarer.
De åpner sin første filial i Stavanger jernbanestasjon i slutten av måneden, og deretter tre på Oslo Lufthavn innen 2017.
– Det er kanskje den største overraskelsen er at Northland har utkonkurrert Upper Crust. Reitans nye konsept er veldig bra, og vi er overbevist om at det er det beste, sier kommersiell direktør Espen Ettre ved Oslo Lufthavn.
Folks ofte største klage på mat på flyplasser er kostnadsnivået. Men prisene skal ikke være dyrere enn ellers i landet, ifølge administrerende direktør Hasaas.
– Vi skal holde bakkekontakten og ha ok priser som man har ellers i kongeriket. Det er dyrt her oppe, men det er et stort spenn. De nordiske konseptene er enkle for oss å kontrollere. Burger King, La Baguette og Peppes skal følge de samme prisnivåene de har ellers i landet. Det samme skal Starbucks og Samson, begge med to filialer, på den nye flyplassen, sier han.
Mat er viktigere for turistene enn noen gang:
- Vi vil ikke lenger gå på kjederestauranter som finnes overalt
Slår de de nordiske flyplassene?
Konkurransen med Kastrup i København og Arlanda i Stockholm vil hardne til de neste årene, og særlig kampen om langdistansereisende blir viktig.
– Hvilken betydning har oppgradering av serveringsstedene i konkurransen om kundene?
– Det har større og større grad viktig å trives på flyplassen, og å ha et anstendig tilbud. Praktisk og gode reisetilbud er det vesentligste. Trivelig og minst like gode som de to andre flyplassene er vi er helt trygge på at vi blir. Men det får passasjerene dømme etter hvert, sier Hasaas.
Se video av Oslo Lufthavn under:
Følg oss på Twitter@reisecamillaog på Instagram@reiseredaksjonen
Les mer om luftfart:
Les også
Mest lest akkurat nå
Mopedulykke i Eigersund - lettere skadet
Fiskepiren stenges, ventende henvises til kjøpesentre: Uverdig, mener varaordfører i Suldal
- Jeg har vært mer lettet enn glad i dag
Guardiola sammenligner Haalands mentalitet med Messis: – Jeg er veldig glad på hans vegne
Det er kult å bo i London, men det koster skjorta
Viking skjerpet seg etter pinlig omgang og reddet poeng