Her kan det bli forbudt å raste

Rasteforbud og sluser kan bli innført på Preikestolen hvis det blir et problem med for mange ute på stupet på en gang.

Publisert: Publisert:

Masseturismen kan true både turopplevelsen og naturkvalitetene. Hvor mye trafikk tåler Preikestolen? Foto: PÅL CHRISTENSEN

  • Tor Inge Jøssang

Landskapet er hvitt. Det er ikke et fotspor i snøen i retning Preikestolen. På denne tiden av året er pulsen lav på turistforeningens fjellstue, stikk motsatt av høysesongen. I fjor gikk 250.000 turister til fjellknatten ved Lysefjorden, en dobling på fire år. Nå snakkes det om muligheten for helt ekstreme besøkstall.

— Dette kan godt øke til 1 million besøkende, tror Leif Magne Kleppa, forretningsmann fra Hjelmeland som sitter i styret i Stiftelsen Preikestolen.

Den verdensberømte attraksjonen ligger i Forsand. Ordfører Ole Tom Guse (KrF) regner også med kraftig oppgang, skriver Aftenbladet.no.

Preikestol-sjef Audun Rake (t.v.) og Forsand-ordfører Ole Tom Guse sitter i styret som skal avgjøre hvilke tiltak som settes i verk. Foto: TOR INGE JØSSANG

— Ikke nødvendigvis 1 million, men besøkstallet kan bli både doblet og mangedoblet sammenlignet med i dag. Kurven vil definitivt gå til himmels. Det trengs tiltak på både kort og lang sikt, mener han. Guse og Kleppa var to av deltakerne på et stort seminar viet Preikestolens ustyrlige vekst. Masseturismen kan true både turopplevelsen og naturkvalitetene. Hvor mye trafikk tåler Preikestolen? Hvor mye tilrettelegging skal gjøres framover? Skal det settes inn regulerende tiltak? Hvordan skal sikkerheten ivaretas?

Sluser og rasteforbud

Etter gruppearbeid kom forslagene på rekke og rad. Ingenting er besluttet, men tiltakene er aktuelle hvis trengselen blir for stor:

1. Sluser som bare slipper gjennom et visst antall mennesker ut på selve Preikestolen, hvor det maksimalt er plass til 1000 om gangen. Underholdning med historiefortelling, slik at det blir kjekt å vente.

2. Forbud mot rasting ute på Preikestolen, slik at folk ikke blir sittende der i timevis. Turistverter som henviser folk til å spise nisten andre steder.

3. Spre turisttrafikken utover døgnet, og hele året. Billigere å parkere tidlig og seint på dagen, eller utenom høysesongen. Det arrangeres for tiden vinterturer og trugeturer hver uke. Nye bussruter til sommeren gjør det mulig å utnytte at det er lyst nesten hele døgnet.

4. Pulpit rock app, en applikasjon som kan lastes ned på smarttelefon. All informasjon turistene lurer på. Sko, mat, drikke, vanskelighetsgrad, fasiliteter, overnatting, hvordan komme dit, når det er best å gå.

5. Guider som kan fortelle om kultur, geologi, hvor langt det er igjen og annet. Tilrettelegging av rasteplasser utenom Preikestolen. Toaletter langs stien, og kjørbar vei fram til disse.

6. Preikestolen Nasjonalpark og et besøkssenter ved parkeringen, med salg av egnet utstyr til de som mangler blant annet sko og klær.

7. Etablering av Preikestolens venner.

- Helt nytt i Norge

Neste steg er at styret i Stiftelsen Preikestolen skal diskutere disse og en rekke andre forslag.

— Kanskje tester vi noe av dette allerede i sommer. Sjekker om det virker eller ikke. Hittil har det ikke vært behov for å kanalisere trafikken til store naturattraksjoner i Norge. Der er vi snart. Dette er helt nytt i landet. Vi har en attraksjon i verdensklasse. Men det er ikke et problem med 500.000 besøkende, hvis vi klarer å spre dem utover året, sier Audun Rake, daglig leder i Stiftelsen Preikestolen.

Pulpit Rock City

Ordfører i Strand, Helge Steinsvåg (Ap), ser for seg at stålverksbyen Jørpeland kan smeltes om til Preikestolbyen, Pulpit rock city. Når Ryfast åpnes vil alle måtte kjøre rett forbi sentrum. Tanken er at mange kan parkere der og bli fraktet med shuttlebusser til Preikestolen Fjellstue i stedet for at alle kjører med egne biler.

Hittil har det ikke vært behov for å kanalisere trafikken til store naturattraksjoner i Norge. Der er vi snart. Dette er helt nytt i landet.

— Vi er utrolig heldige. Preikestolen har et fantastisk potensial. Mye er tatt ut, og mye gjenstår. Det er mulig å få folk til å legge igjen mer penger. Hva med å skape Pulpit rock city? Det vil gi alle besøkende anledning til å starte fra et oppmarsjområde med et langt større tilbud. I den nye områdeplanen for Jørpeland er det satt av mulighet for å lage et svært parkeringsanlegg. Dette kan gi handelsstanden 200.000 potensielle kunder, før og etter turen, tror Steinsvåg.

Les også:

Les også

Slik har du aldri sett nordlyset

Trolltunga med

Med på møtet var reiselivet i Hardanger, som forsøker å utvikle Trolltunga i samme retning. Det er en komet på turisthimmelen, men ligger mange år bak Preikestolen. 1. juli starter en ny ekspressbuss som vil knytte Kjerag, Preikestolen og Trolltunga sammen.

— Vi har mye å lære av det som har skjedd rundt Preikestolen. Det imponerer meg hvordan så mange interessenter jobber sammen og hvor godt samspill det er rundt dette som er en stor ressurs, sier Hans ørgen Andersen, reiselivsdirektør i Hardanger.

riks000845811.jpg Foto: Larsen, Håkon Mosvold

Ikke gjerder

Før seminaret stålsatte Preben Falck, daglig leder i Stavanger turistforening, seg for en debatt om gjerder ute på Preikestolen og lignende sikkerhetstiltak. Etterpå var han lettet over at dette ikke kom opp.

— Jeg er ikke enig i alt som er foreslått. Det er viktig å unngå at opplevelsen blir ødelagt. Vi må ikke sparke beina vekk under hovedproduktet. Vi forvalter gull, oppsummerer Falck.

Rake i Preikestol–stiftelsen er spesielt begeistret for forslagene om positive tiltak for å sikre gode opplevelser, slik som turistverter på toppen, nye rasteplasser og forsøk på å spre trafikken utover døgnet.

— Dette er ting vi raskt kan ta fatt i, og som vil ha langsiktige virkninger, sier han.

Publisert: