Hva er beste reisemåte Oslo-Kristiansand?

Disse fire har svaret i løpet av dagen.

Publisert: Publisert:

OSLO-KRISTIANSAND: Klare for #denbestereisen 2, Oslo-Kristiansand, fra venstre Magne Johansen (bil), Thea Storøy Elnan (buss), Sveinung Berg Bentzrød (tog) og Knut Erik Mikalsen (fly). Foto: Morten Uglum

  • Sveinung Berg Bentzrød
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Her kan du følge direktebloggen fra reisen.

Fly ga best opplevelse da Aftenposten testet Oslo-Stockholm. Mandag 14. tester vi om fly, tog, bil eller buss er beste reisemåte Oslo-Kristiansand.

Svevet mellom OSL og Kjevik er kort. Men å reise med fly krever at man er innom langt flere poster enn med bil, tog og buss.

Derfor kan det bli close race, både i reisetid og for selve reiseopplevelsen når fire Aftenposten-journalister mandag morgen setter kurs for Sørlandets hovedstad, i bil, på fly, på tog og på buss.

  • Her kan du følge direktebloggen fra reisen.

Hvor godt alternativ er buss?

Buss var ikke med da vi testet Oslo-Stockholm i november.

Men på Oslo-Kristiansand er det to konkurrerende ruter, som følger kystlinjen tettere enn Sørlandsbanen, med stopp bl.a. i Kragerø, Risør og Arendal.

Dette er forventningene vi har på forhånd:

KEM — som tar fly:

Regner med å komme først frem. At han igjen blir stående og vente på de andre. Skjønt det er et stykke fra Kjevik og inn til Torget i Kristiansand.

Og det er mange poster, med flytog, innsjekking, flytur, flybuss etc.

FLY: Knut Erik Mikalsen. Foto: Ane Hem

Magne — som kjører bil:

Denne gang har han ekstra god tro på bilen. Han har som ambisjon å komme frem før toget. Er spent på førehorholdene. På Sørlandet har det en tendens til å komme mye snø, hvis den først kommer.

Han er også skeptisk til veikvaliteten gjennom deler av Telemark og Aust-Agder.

BIL: Magne Johansen. Foto: Ane Hem

Thea — som tar buss:

Er klar over at hun har det dårligste utgangspunktet når det gjelder reisetid. Det er snakk om 24 stoppesteder. Men bussen går der det bor flest folk, nærmere kysten.

BUSS: Thea Storøy Elnan. Foto: Ane Hem

Sveinung — som tar tog:

Ser toget som en forhåndsfavoritt med reisen sett under ett. Men: De siste åtte ukene har Sørlandsbanen hatt 86 prosent som beste punktlighet (innenfor seks minutter etter rutetid).

Det er flere uker med punktlighet nede på 60 og 70 prosent.

Sveinung-5_uAGexjjo.jpg

Dette får du vite underveis

Underveis mandag kommer vi til å fortelle om de tre grunnene til at Sørlandsbanen ligger der den ligger, inne i landet. Vi kommer til å fortelle om de ulike fly, tog— og bussmulighetene.

Vi skal også fortelle om hvor mye enklere bil, tog- og bussreisen kan bli på strekningen Oslo-Kristiansand, noen år frem i tid.

Men mest av alt kommer vi til å konkurrere om å ha den beste reiseopplevelsen, ut fra reisetid, pris, komfort, stressfaktor, punktlighet og flere andre forhold.

For noen kan dette bli en anbefaling om beste reise hjem til hjul, til Sørlandet og videre til Rogaland.

Tar med klimaregnestykke

Vi kommer også til å forsøke å sette opp et lite klimaregnestykke (vi har fått hjelp fra Framtiden i våre hender), som var ett av flere innspill fra de over 100.000 leserne som fulgte reisekonkurransen #denbestereisen sist.

Den gang lurte flere på hvorfor en halv times forsinkelse på toget Oslo-Stockholm kunne slå så negativt ut, på vår karaktergiving.

Til det er det å si at når du står bom stille 30 av reisens 35 siste minutter, rett utenfor endestasjonen, og du i likhet med flere andre befinner deg klar med kofferten, i en trang togkorridor, så gir det en dårlig opplevelse.

På samme måte som lang innsjekking av koffert, kø i sikkerhetssjekk, trafikkork eller tett snødrev ute på veien kan gjør det.

Som kollega Magne Johansen, som igjen skal kjøre bil, pleier å si: Det er alt som har med «føreforhold», i bred forstand, som avgjør hvor god reiseopplevelsen blir.

Hvor skal går reisen neste gang? Du kan være med å bestemme

Hvilke strekninger bør Aftenpostens #denbestereisen-konsept teste ut, med bil mot fly, tog og buss? Vi er klare til å følge innspillene, både for strekninger i Norge, over landegrensen til naboland eller mellom start— og stoppested som begge befinner seg i et utland.

Slik får du kontakt med oss:

Studiovert på ap.no - følg direktebloggen her:

petter.winther@aftenposten.no

De som reiser:

magne.johansen@aftenposten.no

knut.erik.mikalsen@aftenposten.no

thea.storoy.elnan@aftenposten.no

sveinung.bentzrod@aftenposten.no

Twitterkonto:

@KEMikalsen

@theaselnan

@SveinungAftp

Les mer om reiser i Norge:

Les også

Her er de nye butikkene på Oslo Lufthavn

Les også

Vil du få betalt for å gå Norge på kryss og tvers i halvannet år?

Les også

Widerøe legger ned flere ruter

Regjeringens nye veiselskap skal gi manglende firefeltsstrekninger E18 Oslo-Kristiansand drahjelp. Det kan du lese om her: Her kommer det nye veier

Les også

Hva?! Ja, Norge har verdens fineste do

Har du fått med deg hva vårt eget reisepanel tips til turer i 2016?

Publisert:

Les også

  1. Reisekspertenes tips til hvor du bør reise i 2016

  1. Kristiansand lufthavn Kjevik
  2. Fly
  3. Oslo
  4. Tog
  5. Reise