Første elbil som fullfører Dakar-rallyet

Kom i mål 82 timer etter vinneren.

Publisert: Publisert:

LYDLØS FERD: Acciona 100 prosent EcoPowered fullførte Dakar-rallyet. Her fra starten i Paraguay Foto: Arrangøren / ASO/A.Vialatte

  • Morten Abrahamsen
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Vanligvis bruker en bil i Dakar-rallyet rundt 2,5 liter drivstoff på hver av de 900 milene i løpet. Acciona 100 prosent EcoPowered brukte ingenting.

Den 39. utgaven av Dakar-rallyet ble nylig avsluttet. I år gikk løpet gjennom Paraguay, Bolivia og Argentina og var fordelt på 12 etapper på tilsammen 9000 kilometer. Halvparten av dem foregikk på høyder over 3000 meter.

Gjennom årene har mer enn 18.000 biler deltatt i løpet. I år fullførte en elbil for første gang, da Acciona 100 prosent EcoPowered passerte mållinjen.

– Odysseen er over. Årets Dakar var ekstremt tøff, med noen svært intense etapper som ble ekstra vanskeligere grunnet værforholdene og høyden i Bolivia, sa sjåføren, argentinske Ariel Jatón, da de var i mål.

For biler med konvensjonell motor er høyden et problem, siden luften som går gjennom motoren er tynnere. Dette er ikke like problematisk i en elbil, siden elmotoren ikke er avhengig av luftgjennomstrømning.

En fjerdedel av bilene brøt underveis.

Les også

– Bilister må betale mer bompenger fremover

PILOTENE: Ariel Jatón var sjåfør og German Rolón kartleser. Foto: Arrangøren / DPPI Media

Tredje forsøk

Acciona 100 prosent EcoPowered er konstruert av det spanske firmaet Acciona, som holder til tre mil unna Barcelona. Det var tredje gang de forsøkte seg på løpet, de to foregående gangene har de brutt.

Årets bil hadde en elmotor med en ytelse på 340 hestekrefter. Kjøretøyet hadde i tillegg firehjulstrekk og en sekvensiell girkasse med seks trinn. Oppladingen av batteriene ble gjort via fire ladere, med en ladetid på én time.

Forrige gang ble Acciona disket etter at de ikke rakk en etappestart på grunn av for lang ladetid. I år brukte de i tillegg solcellepaneler på taket for å gi strøm til bilens instrumenter og lys, den hadde også regenerering av strøm fra motstanden i bremsene.

Jatón sa før start at en av de største utfordringene underveis kom til å bli å porsjonere energien på en slik måte at bilen ikke ville gå tom før etappen var over.

Les også

De viktigste bilnyhetene i 2017

Sist i sin klasse

Acciona 100 prosent EcoPowered ble nummer 57 og dermed sist i bilklassen. I mål var de 82 timer, 31 minutter og 18 sekunder bak vinnerekvipasjen, en Peugeot 3008 DKR ført av Stephane Peterhansel.

Jatón sa før start at en av de største utfordringene underveis kom til å bli å porsjonere energien på en slik måte at bilen ikke ville gå tom før etappen var over.

Acciona 100 prosent EcoPowered ble nummer 57 og dermed sist i bilklassen. I mål var de 82 timer, 31 minutter og 18 sekunder bak vinnerekvipasjen, en Peugeot 3008 DKR ført av Stephane Peterhansel.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Kvinne fra Stavanger omkom i fallulykke i Sirdal - navnet er frigitt

  2. Tusenvis av skadde og mange døde i Beirut-eksplosjoner

  3. Kjempetabbe i «milliardkampen»: – Han kommer til å ha mareritt i ukevis

  4. Bergingsbil rykket, men ble bedt om å snu – i mellomtiden vokste køene

  5. Mange fulgte klassisk flyperle hjem

  6. Hel Stavanger-familie lager film for hele familien

  1. Dakar
  2. Bil
  3. Rally
  4. Elbil
  5. Drivstoff