Her kan du få den aller beste søvnen

— Den verste fargen er gult. Spesielt for deg som har lett for å få hodepine.

Feng shui-rådgiveren anbefaler folk ikke å ha speil på soverommet, da speilet kan bidra til for høy aktivering av energi.
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over åtte år gammel

Sliter du med å sove? Da kan det muligens hjelpe å male soverommet, bytte lyspærer og skaffe sengegavl.

Folk i blå, gule og grønne omgivelser sover best, ifølge en undersøkelse foretatt blant 2000 briter av hotellkjeden Travelodge. Aller lengst sov folk i blå omgivelser – 7,52 timer i gjennomsnitt hver natt.

Fargerådgiver Tove Steinbo er helt uenig i at gul er en god farge å sove i.

— Gult er en urolig farge. Tilbakemeldingene jeg har fått gjennom 21 år, viser at gul er fargen folk flest sover dårligst i. Kremgul kan fungere, for desto dusere fargen er, desto roligere er den. Samtidig er det noen som sover godt i alle slags farger, sier Steinbo.

Har du lett for å få hodepine, bør du også unngå gult, skal vi tro fargerådgiveren. Har du rødt, oransje, eller fiolett soverom, bør du vite at de to førstnevnte fremmer fysisk aktivitet, mens sistnevnte øker kreativiteten. Ikke gode valg hvis du sliter med å sove.

— Grønt og blått er de beste sovefargene. Og hvis man lysner indigo, den blålilla fargen, får man en syrinfarge som kan være god å sove i, sier Steinbo.

Grønt kan gjøre at musklene slapper av, mens blått kan roe tankene.

— Men vil man stimulere til sex, kan man gjerne velge sengetøy i sterkere farger, som rødt og oransje, sier Steinbo.

Har du grått soverom, påvirkes du hverken i den ene eller andre retningen når det gjelder søvn – grå omgivelser gjør deg hverken særlig oppspilt eller spesielt rolig, mener Steinbo. - Men husk at for mye grått er deprimerende. Goethe, som har gitt ut Goethes fargelære, sier at balanse er viktig. Det er uheldig å bruke for mange sterke farger, det samme er fravær av farger.

Soverom med feng shui-tips

Det første feng shui-rådgiver Kristin Rosmo anbefaler folk når de innreder soverommet, er ikke å plassere sengen slik at den «berører» området rett innenfor døren. Altså åpningen du kommer inn i når du går rett frem fra døren mot veggen, i samme bredde som døren.

— Gjennom denne åpningen strømmer det kraftig energi inn. Stikker sengen ut i området, kan energien forstyrre nattesøvnen, sier Rosmo.

— Når du ligger med hodet på puten, bør du dessuten kunne se døren. Det har med trygghet å gjøre, man tenker ubevisst «kan noen komme inn?», sier Rosmo.

For trygghetsfølelsens skyld anbefaler hun også å ha sengegavl, uansett om sengen står inntil veggen eller ikke.

— Vi er veldig opptatt av at det ikke skal henge hyller eller skap over sengen, for det oppleves ubevisst som at noe kan ramle ned, sier Rosmo.

— Nattbordet kan gjerne være rundt, det gir en roligere energiflyt rundt sengen. Vi er dessuten veldig opptatt av at rommet skal innredes som et soverom. Unngå overmøblering, og hvis du kan, bør du unngå at soverommet brukes som TV-stue, tørkerom, lager, kontor eller treningsrom.

Rosmo anbefaler også å unngå å ha speil på soverommet. Speilet kan bidra til for høy aktivering av energi.

— Helt til slutt; hold soverommet ryddig. Det bør være ryddig selv inne i skapene. Rot er med på å stagnere energien. Man bør heller ikke sette løse gjenstander oppå skapene. Man kan få «ramle ned-følelsen», at på et tidspunkt raser det, sier Rosmo.

Lys påvirker nattesøvnen

Unngå all form for sterkt lys på soverommet hvis du vil ha god søvn, anbefaler Ståle Pallesen, professor og søvnforsker ved Universitetet i Bergen.

Bruk soverommet til kun søvn og seksuell aktivitet, sier Ståle Pallesen, professor ved Universitetet i Bergen. Ikke se på TV, les eller lek med nettbrettet.

— All form for lys har to effekter, og begge er negative. For det første gir lys en umiddelbar aktiverende effekt. For det andre kan lyset ha effekt på døgnrytmen, du vil gradvis bli mer og mer B-menneske med for mye lys, sier Pallesen.

— Spesielt LED-lys inneholder mer høyenergibølgelengder enn vanlige pærer, de inneholder altså mer blågrønt lys enn normalt. LED-lysene har en sterkere biologisk effekt enn andre typer bølgelengder.

— Vi anbefaler heller ikke store TV-skjermer, og lesing på sengen er heller ikke en god idé, uansett om du leser på nettbrett eller i bok. Soverommet skal brukes til seksuell aktivitet og søvn, sier Pallesen.

I hvilken grad du opplever ikke å få sove, avhenger av hvor lenge du eksponeres for lys.

— Bruk svake lamper med rødlig lys på soverommet, det er bedre for søvnen. Det virker mindre aktiverende og påvirker døgnrytmen i mindre grad.

Søvn og sex

En britisk undersøkelse utført av hotellkjeden Travelodge viser at folk som sover i blå omgivelser, sover best. I tillegg våkner 58 prosent av dem opp og føler seg lykkelige.

Blå: 7,52 timer

Gul: 7,40 timer

Grønn: 7,30 timer

Sølv: 7,33 timer

Oransje: 7,28 timer

Grå: 6,12 timer

Fiolett: 5,56 timer

Undersøkelsen viser også at folk som sover i karamellfargede omgivelser, har mest sex: tre ganger i uken. Mens folk som sover i røde omgivelser, har sex én gang i uken.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Vil ha bom mot russ og sextrafikk på landets lengste sandstrand

  2. Været skaper problemer i trafikken - og i kveld kan snøen komme

  3. Spent på grønt nivå: – Hver telefon kan være en telefon om ny smitte

  4. Koronapasient i 50-årene døde på SUS

  5. Viking på plass i Spania: Strammer kraftig inn i koronafrykt

  6. Advarer om falske teppeselgere i Stavanger