- Forlatte båter er et økende problem i Norge

Kystlinjen er full av forlatte båter som eierne ikke vil ta ansvaret for. Dette kan koste både naturen, myndighetene og båteierne dyrt.

Publisert: Publisert:

MILJØPROBLEM: Kystlinjen er full av forlatte båter som eierne ikke vil ta ansvaret for. Foto: Torstein Bøe/NTB Scanpix

  • Ntb
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Problemene gjelder båter som folk ønsker å bli kvitt, som burde vært kondemnert. Det er ingen organiserte avfallsordninger for kasserte fritidsbåter på linje med biler og annen type problemavfall, opplyser politiet til VG.

Etterlyser båtregister

— Det er nesten håpløst å spore opp eierne, i tillegg blir jo dette et forsøplingsproblem, sier Roar Isaksen, leder av Oslo-politiets sjøtjeneste.

Politiet har etterlyst et obligatorisk båtregister etter at dette ble avviklet for flere år siden.

Når båteiere fjerner all informasjon fra båtene, og lar dem drive ut for å bli kvitt dem, blir politiet nødt til å undersøke om det har skjedd en ulykke. Båter de ikke finner eierne til, må lagres i tre måneder før de kan auksjonere dem bort.

— Er de i dårlig stand, må de kondemneres, og det krever også penger og ressurser, sier Isaksen.

Ved Oslo Havn bekrefter seksjonsleder Øystein Nomerstad at forlatte båter har blitt et økende problem.

Synker til slutt

— Hvis de blir liggende så lenge at de synker, blir det jo et stort miljøproblem også. Fjerning og kondemnering av en båt kan ligge på alt fra noen tusen kroner til millionbeløp, sier Nomerstad.

Oslo Havn samarbeider med politiet om å spore opp eierne av båtene.

Andre miljøsaker:

Publisert:

Les også

  1. Dykker etter forhistoriske skatter på Hundvåg

  2. Her forsyner minken seg av det som i mange hundre år var noe av det gjeveste fra Jæren

  3. Krever riving og flytting av turisthytter

Mest lest akkurat nå

  1. Se de spektakulære tegningene av nytt bad i Sandnes

  2. Filmet mens han kjørte i 230 kilometer i timen i Ryfast

  3. Ødelegger Høibo for UiS med denne omtalen?

  4. Mastrafjordtunnelen åpen igjen, men med redusert hastighet

  5. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  6. 44-åring dømt til 5 års fengsel for millionbedragerier mot privatpersoner