Turtips: Idylliske Tømmerrenna i Vennesla

Det er historisk sus over den tre kilometer lange turen i Tømmerrenna.

Den tre kilometer lange Tømmerrenna går langs Otra og er en spennende tur også for de små.
  • Kjetil Nygaard
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Det er så flott her, sier Arthur Kokecki.

Vi møter ham i Tømmerrenna i Vennesla. Den Søgne-bosatte mannen er opprinnelig polsk, og da han fikk besøk av familien fra hjemlandet, valgte han å ta dem med til det idylliske området hvor man finner både Tømmerrenna, Setesdalsbanen og Paulen gård.

– Det er tredje gang jeg er her, men første gang for dem. Jeg ville vise dem det nydelige området rundt den fantastiske Tømmerrenna, sier han.

På turen oppover langs renna får man også glimt av Setesdalsbanen, og man kan besøke Paulen gård og nedlagte Kringsjå kraftstasjon.

Neste år håper stiftelsen at renna åpnes helt til Beihølen.

LES OGSÅ:

Les også

LES OGSÅ: Har du sett disse perlene i Ryfylke? Nå kommer de i egen bok

Les også

LES OGSÅ: Hjelmeland: Rom til leie i konkursrammet hotell

Deler av treverket stammer fra renna ble bygget på 1950-tallet.

Tok fem år å bygge

Tømmerrenna ble påbegynt i 1952. Fem år senere, i juni 1957, sto den ferdig til en prislapp på omtrent én million kroner, og det ble satt vann på renna for første gang. Etter ei uke med «trutning», startet man å sende tømmeret ned renna.

Etter omtrent 20 år i drift ble den siste tømmerstokken fløtet ned Tømmerrenna. For i 1977 var utviklingen av bilen kommet så langt at den overtok transporten av tømmer fra skogen og ned til bedriftene i bygda.

LES OGSÅ:

Les også

LES OGSÅ: Gode naturopplevelser gir Preben en intens følelse av velvære og mening

Går du i Tømmerrenna, kan du plutselig få øye på historiske tog som kjører på Setesdalsbanen.

Skal utvide renna

Byggmester Dag Søren Omdal har tilbrakt mye tid i Tømmerrenna. Han har ansvaret for vedlikehold av den.

– Det hender stadig at vi må opp og reparere noe. De eldste materialene er fortsatt originale fra renna ble bygget, så de blir jo gamle nå og bærer preg av det.

Omdal fryder seg over at mange bruker Tømmerrenna.

– Jeg ser at mange som vanligvis ikke kan gå så mye tur i skog og mark, kommer gående i renna. Det er flott at den er så lettgått, mener han.

Han jobber også med å forbedre den nordligste kilometeren fra Vrengen til Beihølen, som er stengt.

– Det går hundrevis av folk i kø på fine dager i Tømmerrenna. Vi synes det er kjempegøy, sier Terje Horrigmo, leder i Stiftelsen Steinsfoss Tømmerrenne.

Stiftelsen Steinsfoss Tømmerrenne håper å åpne den siste kilometeren neste år.

– Vi har brukt noen hundretusener på dette arbeidet de siste tre årene. Nå har vi søkt om midler fra Kulturminnefondet, så dersom den søknaden går i boks blir det åpning neste år, sier Terje Horrigmo, leder i stiftelsen.

– Det er allerede flere som bare hopper over skiltet ved Vrengen og går videre. Men det er farlig. Renna er langt fra sikker den kilometeren som er stengt. Men vi får ikke gjort så mye med det. Alle går på eget ansvar i Tømmerrenna uansett, sier byggmester Omdal.

Setesdalsbanen går parallellt med Tømmerrenna.

Pusset opp p-plass

Dersom du ønsker å gå turen i Tømmerrenna, så kan du parkere nedenfor Steinsfoss kraftstasjon.

Under valgkampen tok Senterpartiets politikere spaden i egne hender og pusset opp parkeringsplassen, fordi de mente kommunen brukte altfor lang tid.

Derfra krysser du broa over Otra, og blir møtt av et infoskilt om de ulike attraksjonene i området.

Herfra går tømmerrenna fire kilometer nordover, men det er kun de tre sørligste som vedlikeholdes og er gangbare.

Lokfører Hans Petter Furuborg i damplokomotivet på Setesdalsbanen.

Setesdalsbanen

Parallellt med Tømmerrenna går Sørlandets nest største turistattraksjon. Setesdalsbanen har 25.000 besøkende hvert år, og er kun slått av Dyreparken.

Det er en smalsporet museumsjernbane på åtte kilometer som går fra Grovane til Røyknes.

Banen ble opprinnelig åpnet i 1896, og gikk fra Kristiansand til Byglandsfjord fram til nedleggelsen i 1962. Når du går i Tømmerrenna kan du være heldig og se både det originale damplokomotivet, det historiske diesellokomotivet og ulike antikvariske arbeidstog kjøre forbi på togskinnene.

Paulen gård ligger mellom Setesdalsbanen og Tømmerrenna. I sommer var flere hundre speidere på leir der.

Paulen og Kringsjå

Ved å ta en liten avstikker kan du besøke Paulen gård, som ligger idyllisk til mellom Tømmerrenna og Setesdalsbanen.

Her har 1. Vennesla speidergruppe sitt leirsted, og de har nylig pusset opp området.

Litt lenger nord langs renna finner du en sti inn til Kringsjå kraftstasjon, som var i drift fra 1900 til 1957. Dette er en historisk stasjon, fordi fallrettighetene for nettopp Paulenfossen var de aller første rettighetene staten kjøpte for å produsere elektrisitet i Norge.

Bygningene ble revet etter nedleggelsen, men Agder Energi rustet i 2014 opp ruinene og laget et eget amfi i der.

Flyfoto som viser ruinene ved Kringsjå kraftstasjon etter opprustingen i 2014.
Publisert:
  1. Vennesla
  2. Tur

Mest lest akkurat nå

  1. Inviterer til gjen­åpnings­feiring i Stavanger lørdag kveld

  2. Hun fikk hjerneslag midt under pandemien. SUS innrømmer at de ikke gjorde en god nok jobb

  3. – Nye SUS skal nesten ikke ha parkeringsplasser for ansatte

  4. Flere land har snublet etter en gjenåpning. Derfor kan Norge lykkes bedre.

  5. Derfor må du fortsatt bruke munnbind på fly

  6. På DNTs mest populære hyttetun er laftede tømmervegger byttet ut med moderne design, rene linjer og store vinduer