SJ vant anbudet om sju togstrekninger i Norge

Svenske SJ har fått kontrakten om å drive togtrafikken på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen, Meråkerbanen og Saltenpendelen.

Publisert: Publisert:

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik kunngjør hvem som tildeles kontrakten for den andre trafikkpakken som er lagt ut for konkurranse Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix

  • NTB
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

Dette er andre runde av konkurranseutsetting av togtrafikken i Norge.

Det var norske Vy og svenske SJ som var igjen i sluttfasen av konkurransen.

– Vi satt igjen med to tilbud med svært god kvalitet på tilbudet de ville levere. Det var ekstremt liten forskjell på kvaliteten, men en del forskjell på prisen, sa jernbanedirektør Kirsti Slotsvik da hun presenterte avgjørelsen.

I Norge har SJ etablert seg med datterselskapet SJ Norge.

Pris avgjørende

– Det gjennomsnittlige årlige vederlaget SJ Norge skal ha for å drive trafikken som inngår i denne trafikkpakken, utgjør i størrelsesorden en femdel av hva trafikken drives for i dag. Vy Tog leverte også et pristilbud som var betydelig lavere enn hva trafikken drives for i dag, men vesentlig høyere enn tilbudet fra SJ Norge. Til slutt ble derfor pristilbudet for å drive trafikken i ti og et halvt år avgjørende, opplyser Jernbanedirektoratet.

Mens kvalitet var vektet 60 prosent og pris vektet 40 prosent i konkurransen om den første trafikkpakken med blant annet Sørlandsbanen, er vektingen endret til 50 prosent pris, 45 prosent kvalitet og 5 prosent oppdragsforståelse i konkurransen om Trafikkpakke Nord. I konkurransegrunnlaget for pakken blir kvaliteten på tilbudet først sikret gjennom flere minstekrav.

Les også

LES OGSÅ: Anbudskonkurransen der Go-Ahead vant skal behandles på Stortinget

Les også

LES OGSÅ: Slik skal Go-Ahead vinne passasjerene

Tre tilbydere deltok

Det har vært kjent at Vy og SJ Norge har levert tilbud i anbudskonkurransen, og at Hongkong-selskapet MTR, tyske Arriva, franske Keolis, britiske Go-Ahead og svenske Nobina var prekvalifisert i konkurransen, som betyr at selskapene kunne motta konkurransegrunnlaget og deretter eventuelt delta. Jernbanedirektoratet opplyser nå at det var tre tilbydere som deltok i konkurransen.

Flere har spekulert på om Trafikkpakke Nord 2 er en mindre interessant strekning fordi banene trafikkerer mer grisgrendte strøk, det kjøres både elektriske og dieseldrevne lokomotiv, og siden konkurransen fra fly er større enn på Sørlandsbanen.

Arbeiderpartiet reagerer

- Nedbyggingen av norsk jernbane fortsetter. Flere private selskaper med direktører med millionlønn gir ikke et bedre jernbanetilbud til vanlige folk, sier transportpolitisk talsperson i Arbeiderpartiet, Sverre Myrli, i en melding.

Regjeringen har nå gitt svenske SJ retten til å kjøre tog på Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen med anbudsutsetting av den såkalte trafikkpakke 2.

- Vår felles jernbane skal bort, og nå tar regjeringen et stort jafs. Regjeringens politikk for å splitte opp og privatisere norsk jernbane er i ferd med å bli virkelighet, konstaterer Myrli.

SJ får kontrakt på ti år og skal starte opp trafikken fra juni neste år. Kriteriet om å vektlegge pris høyere på enn kvalitet er en annen ting Ap er kritisk til.

- Erfaringene fra andre land som har gjort det som høyreregjeringen tvinger igjennom nå er ikke gode, fastslår Myrli, som påpeker at Arbeiderpartiet ikke har gitt opp kampen for å stanse høyresidens privatiseringsiver.

- Norsk jernbane er verdiskaping som går tilbake til Norge. Derfor er Arbeiderpartiet imot konkurranseutsetting, oppsplitting og privatisering av jernbanen. Men regjeringen selger landet vårt bit for bit, påpeker Myrli.

- Vi tror på en satsing på jernbanen i form av nytt materiell og utbygging av spor og linjer. Privatisering løser ingen problemer for jernbanen, men skaper mange nye, sier han.

LES OGSÅ:

Publisert:

Les også

  1. LES OGSÅ: Tidligere NSB-sjef: Politikere lider av konkurransehysteri

  2. LES OGSÅ: Hun etterlyste flere sovevogner på Vy-togene. Svaret hun fikk, tok av i sosiale medier

  3. Vegvesenet kutter 1650 ansatte – internkostnader skal ned 1,7 mrd.

  4. LES OGSÅ: Jærbanen er nest best på punktlighet

Mest lest akkurat nå

  1. Hadia Tajik øydelegg for seg sjølv med dette bokomslaget

  2. Frykter kollaps i Statens vegvesen

  3. Frode Myrhol og Cecilie Lyngby valgt som partiledere i FNB

  4. Ny positiv test i Sola kommune

  5. Politiet: Mye fyll og slåssing i natt

  6. For et halvt år siden var hun helt ukjent. Nå ler en hel verden av Trump-parodiene til Sarah Cooper (42)

  1. Jernbane
  2. Tog
  3. Privatisering