Frps lands­styre sier ja til skissen, Venstre sier nei

Frps landsstyre har enstemmig godkjent skissen til bompengeløsning. Men Venstres leder Trine Skei Grande sier nei.

Publisert: Publisert:

Frp-leder Siv Jensen og Venstre-leder Trine Skei Grande er på kollisjonskurs om bompenger. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB Scanpix

  • NTB
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– Landsstyret i Frp har sluttet seg til avtalen. Denne skissen vil begrense bompengebelastningen for bilistene, bekrefter Siv Jensen på en pressekonferanse søndag ettermiddag.

– Nå er det opp til de tre andre partiene å vurdere skissen som ligger på bordet, sier Jensen.

– Vi kommer ikke til å forhandle mer. Dette er avtalen vi støtter, sier nestleder Sylvi Listhaug.

VG: Bompengeskissen har en ramme på over 20 milliarde

Bompengeskissen som ble presentert for Fremskrittspartiets landsstyre søndag, har en samlet ramme på mer enn 20 milliarder kroner over ti år, ifølge VG.

Avisen skriver at dette er hovedpunktene i skissen som ble lagt fram for landsstyret:

* Ti milliarder kroner over ti år for å øke statens andel av finansieringen av storbypakkene fra 50 til 70 prosent.

* Sju milliarder til å slette eller redusere gjelden til veiprosjekter slik at bomstasjoner kan fjernes tidligere enn planlagt.

* Fire milliarder kroner til økt satsing på kollektivtrafikken.

Ifølge TV2 sier imidlertid Venstres leder Trine Skei Grande nei til skissen.

– Jeg vet at Venstre ikke er enig i innholdet i skissen. Hvis et av partiene ikke er enig i avtalen, er dette et spørsmål statsministeren må ta stilling til, sier Siv Jensen.

– Vi har hatt krevende samtaler om dette lenge, og Frps landfsstyre har en nøktern begeistring til denne skissen. Men dette er et godt skritt i riktig retning, mener Jensen.

Venstre: Frp kan ikke forhandle med seg selv

- Frp kan ikke inngå en avtale med seg selv. Vi er fire partier i regjering. Og regjeringen styrer på grunnlag av en avtale som ble vedtatt 17. januar 2019. Nemlig regjeringserklæringen.- Venstre er klare for nye diskusjoner med Frp, H og KrF om bompenger. Vi finner gjerne en felles enighet. Men vi er ikke i mål med noen avtale før miljøprofilen er ivaretatt. Regjeringsplattformen ligger fast fram til de fire partiene som står bak den er enige om noe annet, sier Venstres nestleder Ola Elvestuen til Aftenposten søndag kveld.

Han viser til at Venstres mål er renere byluft, lavere klimagassutslipp og styrket kollektivtrafikk.

Frp-leder Siv Jensen på vei inn i bompengemøtet med Frps landsstyre søndag ettermiddag. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix

– Haster

Frps stortingsrepresentant Roy Steffensen, som også sitter i landsstyret, har for lengst gitt uttrykk for at det haster for Frp å få landet saken. Han gjentok advarselen søndag.

– Det haster med en løsning, for forhåndsstemmingen er godt i gang, sier han til NTB.

Allerede i helgen antas over 25.000 mennesker bare i Oslo å ha forhåndsstemt i kommunevalget, som dermed for lengst er i gang. Selve valgdagen er 9. september.

– Jeg har ingen forventninger om å få en endelig avtale på bordet i dag, men regner med Siv til slutt klarer å levere på noe som gir redusert bompengebelastning for bilistene, sa Steffensen før møtet.

Verken Jensen eller andre sentrale Frp-ere hadde noe særlig å si til et fulltallig pressekorps, utover at de var spente på hva partiledelsen hadde å si.

– Landsmøtet vedtok enstemmig at vi burde erstatte bompenger med noe økt oljepengebruk, sa partinestoren Carl I. Hagen.

Seks krav

Det ekstraordinære landsstyremøtet startet på partikontoret i Oslo klokken 13, og var en oppfølging av et ekstraordinært landsstyremøte i juni om bompenger.

Da fremsatte Frp seks krav for å få ned bilistenes bompenger, nemlig å stoppe nye bypakker, endre nullvekstmålet, slette bompengegjeld, kutte kostnader i eksisterende bypakker, stille strengere krav til lokale bidrag i byene og si nei til veiprising.

Selv om partilederne fra Høyre, KrF, Venstre og Frp ennå ikke har kunnet presentere noen overenskomst, finner Frp likevel behov for å «orientere om status» i samtalene, ifølge statssekretær Atle Simonsen (Frp) i Finansdepartementet.

Frps krav har ført partiet på kollisjonskurs med Venstre, som i hele sommer har stått knallhardt på at regjeringsplattformen ligger fast.

Venstres Sveinung Rotevatn, som er statssekretær i Klima- og miljødepartementet og sitter i partiets sentralstyre, slo lørdag fast overfor NTB at det er uaktuelt med tiltak som fører til økt trafikk og utslipp i byene.

– Tvert imot går Venstre til valg på å bygge ut mer kollektivtrafikk og å senke billettprisene, sa han.

Publisert:

Les også

  1. Bompenge-demon­stra­sjon i Stavanger: – Me som blir inne­låste på byøyene, me gir oss aldri

  2. Jensen: - Regjeringen nær enighet om bompenge-pakke

  3. Frps bomdilemma og regjeringskrise

Mest lest akkurat nå

  1. Stor politiaksjon etter at drapsdømte Peter Madsen rømte fra fengselet

  2. Slipper teater og museum til på fylkestomta

  3. Fami­lien pusset opp hele huset for 100.000 kroner. Endringen er total

  4. Hvis jeg ble skilt ...

  5. Kampen om pasi­entjour­nalen din pågår nå. Liv og milli­arder av kroner står på spill

  6. Ordføreren flagger i kveld et tydelig ja, vil stå på for å få datasenter til Time

  1. Bompenger
  2. Fremskrittspartiet (Frp)
  3. Kollektivtransport
  4. Venstre (V)
  5. Solberg-regjeringen