Flertallet av lærerne klarte ikke å følge opp sårbare elever i hjemmeskole

Flere tusen sårbare elever i grunnskolen ble potensielt ikke fulgt opp i det hele tatt under perioden med hjemmeskole, viser en ny undersøkelse.

Publisert: Publisert:

Kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V) sier hun er bekymret over at et flertall av lærerne har slitt med å følge opp sårbare elever. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

  • NTB-Eirik Husøy
iconDenne artikkelen er 112 dager gammel

Informasjonen i artikkelen kan være utdatert. Gå til vårt direktestudio for siste nytt om korona-utbruddet.

-> Gå til direktestudio

27 prosent av lærerne i grunnskolen svarte at de opplevde at de klarte å følge opp sårbare elever godt nok i situasjonen etter 12. mars. 60 prosent svarte at de klarte det bare delvis.

6 prosent av lærerne svarte nei. Det betyr at potensielt 4.500 lærere ikke har klart å følge opp sårbare elever i grunnskolen i Norge i det hele tatt – ettersom det ifølge Statistisk sentralbyrås telling i 2019 var rundt 75.000 lærere i grunnskolen.

Undersøkelsen viser dermed særlige utfordringer med å følge opp de sårbare elevene under koronanedstengingen. De fleste mener de har kartlagt og har god oversikt over hvor mange sårbare elever det er i klassene, men de aller fleste lærerne svarer likevel at de bare delvis har klart å følge opp denne gruppen elever.

Flere melder også at de ikke har klart å få kontakt med enkelte elever.

Krever krisepakke

– Dette understøtter den bekymringen vi har hatt, og de tilbakemeldingene vi har fått, sier interessepolitisk leder i Funksjonshemmedes fellesorganisasjon Berit Therese Larsen.

Hun peker på at flere organisasjoner sammen med Likestillings- og diskrimineringsombudet har bedt Stortinget om en krisepakke for å sikre tilrettelegging og spesialundervisning for elevene som skal ha det.

Etter at undersøkelsen ble kjent, oversendte organisasjonene ytterligere tre krav til Stortinget:

* Utdanningsdirektoratet skal kartlegge hvilke elever som ikke mottar eller har mottatt tilstrekkelig undervisning.

* Skoleledere må instrueres for å være i kontakt med foresatte for å finne individuelle løsninger som tilfredsstiller kravene i opplæringsloven.

* Utdanningsdirektoratet må utvikle en veileder for utvidet rett til hjemmeundervisning med pedagogisk personell.

Bedre digital kompetanse

Spørreundersøkelsen er gjennomført av forskningsinstituttet Nifu, som blant annet forsker på utdanning, for å finne ut mer om hvordan skolene håndterte stengingen og hjemmeundervisning. Totalt har over 3.100 representanter fra Skole-Norge svart på undersøkelsen, blant dem 868 lærere i grunnskolen.

90 prosent av lærerne oppgir at de har fått litt eller mye bedre digital kompetanse i perioden.

– Denne undersøkelsen bekrefter at skoler og lærere over hele landet har gjort en kjempeinnsats for å legge til rette for hjemmeundervisning. Samtidig blir jeg bekymret når et flertall av lærerne sier de har slitt med å følge opp sårbare elever, og at mange ikke har klart å få kontakt med enkeltelever, sier kunnskaps- og integreringsminister Guri Melby (V).

Digital infrastruktur

97 prosent av lærerne sier at de helt eller delvis har tilgang til nødvendig digital infrastruktur. Samtidig oppgir nesten halvparten av lærerne at manglende infrastruktur, som bredbånd og datautstyr hos elevene, har vært til hinder for å gjennomføre hjemmeundervisningen.

Regjeringen foreslår derfor å bevilge 80 millioner kroner i støtte til bedre hjemmeundervisning og 60 millioner kroner til innkjøp av digitale læremidler.

Publisert:

Korona-viruset

  1. – Du skrur på tv, og der ser du bussen din

  2. Tar grep for at skolen skal holdes åpen

  3. Høstmarken i Randaberg er avlyst

  4. Raser mot kriminell misbruk av krisetiltak

  5. Ingrid (76) ble smittet på bussen: – En fantastisk tur, jeg kjenner meg helt frisk

  6. Kommuneoverlege om busstur for pensjonister: – Jeg ville tenkt meg grundig om

  1. Korona-viruset
  2. Koronaviruset