Regjeringen varsler endringer i taxireglene – kan åpne opp for Uber

Regjeringen varsler endringer i taxireglene. Høyres Peter Frølich mener dette er første steg på veien for å få Uber tilbake i Norge.

Regjeringen varsler endringer i taxireguleringen. Foto: Aleksander Andersen / NTB scanpix.
  • NTB
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Den omstridte taxiformidlingstjenesten Uber la ned hovedvirksomheten sin i Norge i oktober og godtok omtrent samtidig et forelegg på fem millioner kroner for brudd på yrkestransportloven.

Nå setter regjeringen i gang et arbeid med å endre denne loven. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) sier mandag at han vil beholde kravet om at drosjesjåfører må ha løyve, men vil fjerne kravet om at løyvehaverne må være tilknyttet en sentral, og den såkalte behovsprøvingen – som betyr at fylkeskommunene bestemmer antallet drosjeløyver.

– Dette er et sjumilssteg i riktig retning. Vi har hatt et drosjeregelverk som ikke har vært godt – ikke for forbrukerne, og heller ikke for drosjeeierne eller nye aktører, sier stortingsrepresentant Peter Frølich i Høyre til NTB.

Han mener dette er første steg på veien til å få Uber tilbake i Norge, men vil ikke spå nøyaktig når den amerikanske taxitjenesten er tilbake for fullt.

– I god norsk tradisjon skal ting på høring, og utredes. Vi må nok fortsatt se for oss noen måneder, kanskje år med regelarbeid, men det tåler vi, sier Frølich.

– Spikeren i kista

Frølich har flere ganger tidligere uttalt seg positivt om Uber, men her er langt ifra alle enige med ham. Norges Taxiforbund og Transportarbeiderforbundet, som organiserer sjåførene, har vært svært kritiske til tjenesten.

– Regjeringen foreslår å oppheve behovsprøving og sentraltilknytning av løyver. Dette mener Transportarbeiderforbundet betyr totalt frislipp og spikeren i kista for et regulert og seriøst drosjemarked, skriver Transportarbeiderforbundet i en pressemelding, hvor de anklager regjeringen for å legge seg flat for EFTAs overvåkingsorgan ESA.

De varslede endringene som ble lagt fram mandag, kommer nemlig som en reaksjon på en uttalelse fra ESA i februar, hvor dagens regelverk ble beskyldt for å være i strid med EØS-avtalen.

Frykter overetablering

I Taxiforbundet frykter man at oppheving av behovsprøving vil skape nye utfordringer for tilbudet til kundene.

– Vil kommuner og fylkeskommuner subsidiere et døgnåpent drosjetilbud, spør forbundsleder Øystein Trevland.

Han sier det kan være positivt å fjerne ulønnsomme nattevakter, men frykter overetablering i lønnsomme markeder, dårligere inntektsgrunnlag for den enkelte og bortfall av en profesjonell næringsdrift mange steder. Trevland mener også at det å åpne opp for flere sentraler i Oslo for å gjøre konkurransen bedre og tilbudet billigere, førte til det stikk motsatte.

– Det er få – om noen – eksempler i verden på velfungerende, avregulerte drosjemarkeder, sier han.

– Legger til rette

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) understreker at regjeringen fortsatt vil legge til rette for at lokale myndigheter kan sikre et tilfredsstillende drosjetilbud der markedet selv ikke leverer et godt nok tilbud.

– En mulig løsning kan være at fylkeskommunene kan kjøpe nødvendig drosjeberedskap eller tildele eneretter til enkelte aktører, sier Solvik-Olsen og legger til at regjeringen ønsker å legge til rette for velfungerende konkurranse i markedet.

Abelia, som er NHOs forening for teknologi- og kunnskapsbedriftene, mener imidlertid regjeringen er uklar, og at det er langt igjen til man kan se konturene av en modernisert drosjenæring i Norge. Samtidig er direktør for digitalisering og fornying, Christine Korme, positiv til at regjeringen nå går inn for å oppheve behovsprøvingen og sentraltilknytningen for løyvene.

– Men det er et problem at vi ikke vet hva som kommer isteden. Man ønsker å beholde en form for løyve og kjøreseddel, men det er uklart hvilke kriterier som vil ligge til grunn. Vi kan med andre ord risikere at eksisterende barrierer erstattes med nye.

Les også

  1. Venstre vil teste alternative taxitjenester

  2. Taxinæringen har et problem

Publisert:
  1. Uber
  2. Taxibransjen
  3. Ketil Solvik-Olsen

Mest lest akkurat nå

  1. Omkom i druknings­ulykke på Sande­stranden

  2. Jordmor på SUS: – Har aldri vært så bekymret som jeg er nå

  3. Sauda nest varmest i landet

  4. Eierne av Martinique-huset protesterer mot planer om ute­sted på nabo­eiendommen

  5. Her ligger enorme verdier. Men kan de hentes ut?

  6. Savnet mann på Tasta funnet i god behold