Tilbød fettfjerning til mindreårig

Etter at tenåringsjenta fikk farget øyebrynene på en salong i Kristiansand fikk hun e-post med tilbud om fettfjerning. Moren kaller det usmakelig.

Publisert: Publisert:

Mor til tenåringsjenta reagerte på at Renates Dagspa i Markens gate sendte tilbud om fettfjerning til datteren. Foto: Torbjørn Witzøe

  • Torbjørn Witzøe

KRISTIANSAND: – Jeg hadde heller ikke likt å få et slik tilbud adressert til meg, men at salongen markedsfører fettfjerning til mindreårige er rett og slett usmakelig. Om det er ulovlig vet jeg ikke, men etter min mening klart uetisk. Med så mye fokus som det er i samfunnet på kroppspress blant unge, er det underlig å adressere slik markedsføring til personer under 18 år, sier Janne Nygaard.

Hun er mor til en 17 år gammel jente som nylig besøkte hudpleiesalongen Renates Dagspa i Markensgate. Som tenåringsjenta har gjort tidligere fikk hun også denne gangen farget øyebrynene. Kort tid etter fikk hun denne gangen en mail fra salongen med tilbud om fettfjerning. For 3540 kroner mot ordinær pris 5900 kroner kunne hun få fjernet fett ved å fryse dette bort. I mailen het det blant annet:

«Irriterer du over for mye fett på mage, bilring, love-handles eller fett-puter på ryggen under bh? Disse områdene egner seg svært godt for behandling med ...»

Slik ser deler av reklamen som 17-åringen mottok fikk sendt på mail fra salongen i Kristiansand. Foto: Faksimile fra reklamen

Janne Nygaard sier at også datteren reagerte negativt på den direktesendte markedsføringen. Årsaken til at salongen hadde jentas mailadresse var at hun måtte oppgi denne når hun bestilte time på nett.

– Siden hun ikke har fått denne form for reklame tidligere kan en spørre seg om markedsføringen er blitt mer aggressiv som følge av tapte inntekter under koronakrisen, sier Janne Nygaard.

Renate Hartvigsen sier at en 17-åring uansett ikke ville fått tilbud om å gjennomføre fettfjerning. Foto: Christian Tunge

Forstår reaksjonen

Innehaver av salongen, Renate Hartvigsen, er ikke kjent med at andre har reagert negativt på reklamen, men utelukker ikke at så er tilfelle.

– Jeg beklager at nyhetsbrevet ble sendt til personer under 18 år. Det var kanskje uheldig å sende ut lik informasjon og tilbudsbrev til alle sine kunder uten hensyn til mottakernes alder. Hovedtyngden av kundene er likevel over 18 år.

Hun forstår at moren reagerer, selv om dette altså er markedsføring som er sendt ut til alle kunder uavhengig av alder og kjønn.

– Dersom en 17-åring hadde kommet til oss og ønsket å benytte seg av tilbudet hadde vi uansett sagt nei. Vi tilbyr flere behandlinger som vi har aldersgrense til, sier Renate Hartvigsen.

Ønsker forbud

Stortingsrepresentant Kari Henriksen (Ap) sier at hun generelt ønsker en strengere regulering av skjønnhetsindustriens muligheter til å drive markedsføring rettet mot barn og unge. Hun har både i 2017 og 2018 fremmet forslag om dette i Stortinget. Etter at det ble flertall for dette i Stortinget, har hun overfor helse- og omsorgsminister Bent Høie etterlyst regjeringens oppfølging av disse vedtakene.

– Unge utsettes i dag for et stort press i forhold til hvordan de skal se ut, og bør kunne slippe å bli eksponert for slik direkte markedsføring. Jeg forstår veldig godt at moren til 17-åringen reagerte negativt. Foreldre synes barna sine er fine slik de er, sier Kari Henriksen.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Vil kaste Bandidos ut fra hus i Hillevåg

  2. Kjørelærer: – Mange må vente for lenge på å få kjørt opp. Nye bestillingsregler bidrar til kaos

  3. Sjekk denne perlen fra Viking-spilleren: – Jeg bare la den i hjørnet

  4. 18-åring mistet lappen etter å ha kjørt i 131 km/t på Motorveien

  5. De lo av den trange T-skjorten og den enorme pyjamasbuksen

  6. Med to ord fikk han en samlet norsk samfunns­elite til å innse korona-alvoret

  1. Kristiansand
  2. Nyhetsdøgnet
  3. Markedsføring
  4. Skjønnhetsindustrien
  5. Kroppspress