Slutt på dyre kundeservicenumre

I dag kan forbrukere risikere å betale dyrt for en telefon til kundeservice i Norge. Innen 15. oktober skal det bli en slutt på dette. 

Solveig Horne (Frp) vil ha slutt på dyre kundeservicenumre. Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix
  • NTB
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

I dag bruker mange virksomheter tresifrede og femsifrede nummer til sin kundeservice. En telefon til slike nummer kan koste forbrukere langt over normal minuttpris.

Både markedsføringsloven og EU-domstolen forbyr næringsdrivende å henvise kunder til dyre spesialnumre. Taksten skal være den samme som når man ringer et vanlig mobil- eller fasttelefonnummer.

Nå varsler Barne- og likestillingsdepartementet at næringsdrivende har fått frist til 15. oktober på å rette seg etter lovverket. Dette gjør de enten ved å avvikle spesialnumrene eller å tilby et alternativt og synlig kundenummer til normal pris.

– Jeg forventer at alle bedrifter nå slutter med å kun tilby dyre spesialnummer for å ringe deres kundeservice. Forbrukerombudet vil gjennomføre en tilsynsaksjon for å kontrollere at næringsdrivende følger påbudet. De som ikke gjør det, risikerer bot, sier forbrukerminister Solveig Horne (Frp) i en pressemelding.

Forbrukerministeren oppfordrer også folk til å tipse Forbrukerombudet dersom bedrifter ikke følger loven.

Publisert:
  1. Forbrukerombudet
  2. Økonomi

Mest lest akkurat nå

  1. Spiste alene på rommet mens de andre koste seg på julebord. Nå sier hun takk for seg

  2. Høyt der oppe er det både bad, kjøkken, terrasse og myke senger

  3. Ole Kallelid er død

  4. Møt sju stamgjester i Stavanger: – Livet blir litt kjedeligere uten

  5. Pfizer ønsker årlig vaksine framfor påfylling

  6. For 55 år siden kom denne eksotiske retten til Stavanger. Siden har barn og voksne landet over falt pladask for den