Norske Luxo saksøker Pixar

— De misbruker vårt varemerke, sier daglig leder Mikkel Sandvik i Luxo AS.

  • Aftenposten
  • Carl Alfred Dahl
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over 12 år gammel

Siden 1986 har en animert utgave av den norske lampen Luxo L-1 vært kjennetegnet til det amerikanske animasjonsfilmstudioet Pixar, et datterselskap av Walt Disney.

Lampefiguren, med navnet Luxo jr., spilte bokstavelig talt hovedrollen i Pixars aller første film, som ble laget i 1986. Den animerte juniorutgaven av Luxo L-1 har siden vært maskotten til filmstudioet, som står bak filmer som Toy Story, Småkryp, Monsterbedriften, Oppdrag Nemo, WALL-E, De Utrolige, Biler og Rattatouille.

Den norske lampeprodusenten har fått nok.

— Vi har registrert at Disney og Pixar skal lansere et produkt som heter Luxo jr., som er en fysisk lampe. Det er en overtredelse av våre rettigheter. Vi mener det er ulovlig bruk av vår merkevare. Derfor har vi levert inn et søksmål til en domstol i New York for å stanse bruken av varemerket Luxo, sier Sandvik til Aftenposten.no.

Den «ekte» Luxo-lampen selges blant annet i pakke sammen med Pixars siste film, Up.

Vil stanse Disney World

Luxo AS ønsker også å stanse en ny attraksjon i Walt Disney World.

En to meter høy versjon av lampen ble i sommer en del av underholdningen på Pixar Place i fornøyelsesparken i Florida.

Den kan du se i videoklippet under.

— Denne attraksjonen ønsker vi også å stanse, sier Sandvik.

— Har Luxo klaget til Pixar for bruken av lampen som maskott på film tidligere?

— Nei, så lenge de har holdt seg til en animert figur, har vi ikke reagert. Nå vil de lage et fysisk produkt av det, og da misbruker de vårt varemerke. Vi har vært i dialog med Pixar om dette tidligere, så de er kjent med vår misnøye. Likevel forsøker de å utnytte den goodwill'en varemerket Luxo har i markedet. Det vil vi stoppe, sier Sandvik.

Pixar har allerede laget en fysisk modell av Luxo-lampen. Denne kjempeversjonen ble brukt til markedsføring under Pixars tyveårsjubileum i 2006 .

Storselger

Sandvik forteller at Luxo ble etablert i 1934, og at Luxo L-1 ble lansert i 1937. Siden har den solgt i over 25 millioner eksemplarer på verdensbasis. Selskapet var inntil i vår notert på Oslo Børs, men ble kjøpt opp av Glamox. Luxo har cirka 350 ansatte, hvorav omtrent 100 i Norge, og omsetter for 500 millioner kroner årlig, opplyser Sandvik.

Ingen tok telefonen da Aftenposten forsøkte å ringe Pixar søndag ettermiddag.

— Thank you for calling Pixar Animation Studios in fashionable Emeryville, California. We're closed. Hey, it's the weekend, sier den lystige stemmen på telefonsvareren.

Disneys talsmann Jonathan Friedland uttalte før helgen til Bloomberg at selskapet ennå ikke hadde mottatt søksmålet og at de var i ferd med å undersøke saken.

Her kan du se klippfilmen fra Pixar laget om lampen, som senere ble filmselskapets maskott og kjennetegn.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. – Vi sitter her og fryser. Politikerne har ikke bakkekontakt

  2. Knut Arild Hareide flytter til Rogaland

  3. Usikker på munnbind-rutinen? Du er ikke alene! Her er fasit

  4. Bertelsen & Garpestad gikk for storstilt julebord: - De ansatte fortjente det

  5. Dette kan Lyse gjøre for å dempe strømsjokket

  6. Sånn tenker en fastlege om deg og ditt