Britiske Go-Ahead vant kampen om Jærbanen

Britiske Go Ahead har vunnet konkurransen om å få kjøre Sørlandsbanen, Jærbanen og Arendalsbanen. Et privat selskap slo NSB og svenske SJ.

Jærbanen, her ved Ganddal stasjon. Foto: Jarle Aasland

  • Sveinung Berg Bentzrød
  • Ove Heimsvik
    Journalist
Publisert: Publisert:

Sørlandsbanen (bak) er for tiden Norges minst punktlige regiontoglinje. Foto: Jan Tomas Espedal

Les også

Tillitsvalgt i Stavanger: – Ville helst fortsatt med NSB

iconDenne artikkelen er over to år gammel

I dag får NSB 486 millioner i året. Go Ahead har vunnet kontrakten på å love å drive trafikk her for gjennomsnittlig 150 mill. i året. Dermed er det britiske selskapet sikret et vederlag på 1,5 millarder kroner over ti år.

Gigant i Storbritannia

Go-Ahead er i dag den største aktøren på jernbane i Storbritannia.

– En del av forklaringen på at Go-Ahead vinner er at de legger opp til å rekruttere mange flere passasjerer, sier jernbanedirektør Kirsti Slotsvik.

Hun sier samtidig at pris til slutt ble avgjørende.

Å slippe til konkurranse på norske skinner er selve symbolet på Regjeringens jernbanereform. Selve gjennomføringen av konkurransen er flere ganger blitt utsatt.

Men onsdag ble det offentliggjort hvem som har vunnet den første konkurransen, om det som kalles «Jernbanepakke Sør», også kalt «Trafikkpakke 1».

Britiske Go Ahead får fra desember 2019 oppdraget med å gjøre en bedre jobb enn i dag på:

  • Sørlandsbanen Drammen-Kristiansand-Stavanger
  • Arendalsbanen mellom Nelaug stasjon og Arendal by
  • Jærbanen, lokalbanen Stavanger-Sandnes-Egersund

Disse tre selskapene var i finaleheatet:

  • NSB
  • Svenske SJ
  • Go Ahead

Vinneren skriver kontrakt for en periode på inntil ti år.

Også NSBs tilbud gikk ut på at de kunne drive de tre banene til under halv pris av hva de gjør i dag.

  • DE HAVNET OVERRASKENDE I FINALEHEATET: Dette er britiske Go Ahead

SV: - Ryanair-tilstander på norske skinner

Audun Lysbakken, leder i SV, er kritisk til løsningen som nå er valg.

– Nå får vi Ryanair-tilstander på norske skinner. Et selskap som er sterkt mislikt av kundene sine i England får nå ansvaret for å drive jernbanen i Norge. De som allerede bruker Go-ahead klager over dårlig punktlighet, pålitelighet, tilgjengelige seter og ståplasser, sier han.

– Det er tydelig at regjeringen ikke har prioritert hensynet til kundene eller ansatte, men vektlagt hvem som kan gjøre oppdraget billigst mulig. Sånn bør ikke jernbanen drives, legger han til.

Passasjer på Sørlandsbanen: Er i ferd med å gi opp

Å ta over den gammeldagse Sørlandsbanen er ikke spøk.

«Jeg er nå i ferd med å i gi opp toget som reiseform etter altfor mange ganger med buss for tog, feil på kjøreledning, feil på signalsystem, feil på det ene og det andre ...»

Denne hilsenen fra en fortvilet, fast passasjer fikk Aftenposten så sent som denne uken.

Vedkommende er ikke alene. Sørlandsbanen har vært Norges minst punktlige langdistansebane fra midten av september til midten av oktober, ifølge Bane Nors statistikk.

  • Sørlandsbanen hadde 67 prosent punktlighet.
  • Arendalsbanen hadde 87 prosent punktlighet.
  • Jærbanen hadde 88 prosent punktlighet.

(Statistikk for uke 37–41.)

Til sammenligning hadde Dovrebanen til Trondheim i samme periode en punktlighet på 85 prosent, Bergensbanen en punktlighet på 81 prosent.

Go-Ahead viser onsdag til tall som forteller at selskapet på sine to kontrakter i England for tiden har en punktlighet på 87,3 og 92,8 prosent. De oppnådde ifølge egen undersøkelse en kundetilfredshet i 2017 på 82 prosent.

Utfordringene for Sørlandsbanen står i kø

Å kapre nye passasjerer blir også en tøff oppgave, av følgende to grunner:

Men det finnes også lyspunkter:

I desember 2015 kåret Aftenposten toget til beste reisemåte mellom Oslo og Kristiansand, i konkurranse med fly, buss og bil.

Sørlandsbanen kan på lang sikt bli koblet sammen med Vestfoldbanen via Porsgrunn-Gjerstad. Det vil redusere reisetiden kraftig.

Lover bedre hjelp når toget står

Dette er én grunn til at Go-Ahead kan dere gjøre en bedre jobb enn NSB, sier administrerende direktør for kontoret i Norden, Magnus Hedin:

– Vi mener å ha et godt system for å hjelpe passasjerene når det blir brudd i trafikken. Ikke bare med god informasjon, men også med busser som skal gå på veier som går parallelt med jernbanen.

– Hvordan skal dere ellers kapre passasjerer?

– Gjennom å yte god service, og gjennom å øke antall avganger, som på Jærbanen.

– Trafikken går ganske tett her allerede i dag?

– Vi tror likevel at vi kan utvide tilbudet, sier Hedin.

Mai 2015. Abid Q. Raja (V), Linda H. Helleland (H), Hans Fredrik Grøvan (KrF) og statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) presenterer sitt forslag til full konkurranse på norsk jernbane, på Oslo S. Reformen, som innebar åpning for omfattende konkurranse på norske jernbanespor, trådte i kraft i januar 2017. Foto: Signe Dons

Skuffelse i NSB

NSB-sjef Geir Isaksen ønsket ikke å kommentere direktoratets avgjørelse overfor Aftenposten. Han heviste i stedet til konserndirektør for NSB persontog, Arne Fosen.

– Jeg fastslår at vi var med helt inn til mållinjen i en spennende konkurranse, uttaler Fosen i en pressemelding.

Han er skuffet over å ikke gå helt til topps, men mener at konkurransen har gjort NSB godt.

– Vi har effektivisert, strømlinjeformet og forbedret egne arbeidsmåter for å bli konkurransedyktig på både pris og kvalitet, samtidig som vi har funnet frem til en rekke nye, spennende kundetilbud. Dette er erfaringer vi tar med oss inn i de kommende konkurransene, sier Fosen.

De ansatte som har vært knyttet til de tre banene blir ifølge direktoratet tilbudt å gå over til Go-Ahead, med samme lønn og samme arbeidsvilkår.

NSB-sjef Geir Isaksen har kjempet en knallhard kamp for forberede NSB på konkurransen om jernbanesporene. Foto: Mariam Butt, NTB scanpix

Hva skjer ved et regjeringsskifte?

Planene for konkurranse kan bli kraftig endret om KrF bidrar til å velte dagens regjering.

KrF sto side ved side med den blå regjeringen da Jernbanereformen ble lansert, vedtatt og iverksatt.

Men Arbeiderpartiet er imot oppdeling av norsk jernbane. Samferdselspolitisk talsmann Sverre Myrli har kalt konkurransen «jernbanevanvidd».

Les også

LES OGSÅ: Sven Egil Omdal om jernbanekampen (publisert i 2015): Nede på stasjonen

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. FHI har aldri sett noen lignende: En overraskende effekt av omfattende smitteverntiltak

  2. Glatte veier i Sirdal - tre biler involvert i ulykke

  3. Åtte smittet på skip i Stavanger

  4. Under landslagets frokost tok treneren Thorstvedt til side. Han fryktet det verste. Så kom meldingen som sjokkerte 22-åringen.

  5. Smitte ved videregående skole

  6. Begge sjåførene fortsatt på sykehus