Her vil de bygge Norges største gondol. Nå er det full krangel i Odda

Investoren kaller det et høyrisikoprosjekt. Ordføreren klager over mørkemenn. – En av de aller tøffeste debattene i Odda, sier redaktøren.

– Er virkelig samfunnsnytten for fellesskapet så stor med bygging av gondol, at Rossnos skal ødelegges for alltid, spør Tina Mannsåker.
  • Einar Aarre
    Journalist i BT
Publisert: Publisert:

(Bergens Tidende): En gondolbane til 500 millioner kroner splitter Odda.

Grunneier Tina Mannsåker (32) står på toppen av Rossnos, 1407 meter over Odda, og har ett spørsmål:

– Har kommunen en god nok grunn til å ta eiendommene min, ekspropriere fjellet og ta enda en bit av villmarken?

Sval vind røsker i håret til sauebonden og ingeniøren. Hun står ytterst på fjelltoppen der det er store planer om ny gondol.

Slik fremstilles planene om gondol til Rossnos.

«La Rossnos vera urørt» står det på varden. To små 17. mai-flagg blafrer i den svake vinden.

– Vil samfunnet være tjent med at det bygges gondol opp til Rossnos, som sender titusener av mennesker direkte inn på det sårbare høyfjellet, der villrein og sau beiter? Jeg mener nei, sier Mannsåker.

Motstanderne av prosjektet gir tydelig beskjed på toppen av Rossnos.

Turen opp var bratt.

Først på stien med hårnålsvinger gjennom den tette granskogen.

Så åpner fjellheimen seg, og stien svinger forbi luftige stup.

Opp de brattest bergene er det tau å holde seg i.

Så flater stien ut. Den siste økten går over ur og glattskurte berg.

Vi står på fjelltoppen som utløser så sterke følelser i Odda.

Tina Mannsåker på toppen. Skyggen har allerede lagt seg over Odda langt der nede.

– Du må slite. Men du får betalt når du når toppen, sier Mannsåker.

Hun smiler.

– Til folk som ikke bruker naturen, er det vanskelig å forklare følelsen. Belønningen for strevet. Stillheten, utsikten, frihetsfølelsen og det ekte. Å bli fraktet til fjells i en gondol er ikke det samme. Du kan si hva du vil. Det er ikke det, sier Tina Mannsåker.

Odda-samfunnet har vært gjennom mange kamper, og nå er det ny strid:

Skal Odda få Skandinavias høyeste gondolbane? I så fall skal den gå fra Skalltaket, det ovale taket på restene etter Odda Smelteverk, og opp til den høyeste av alle fjelltoppene rundt Odda.

Tilhengerne har demonstrert både på Rossnos og i gatene i Odda.

Leserbrevsidene i Hardanger Folkeblad fylles opp. Andre tør ikke si hva de mener i frykt for å bli involvert i konflikten.

I kommunestyret ble temperaturen så høy at ordfører Roald Haga Haug (Ap) mente at motstanderne serverte «mørkemannsinnlegg.»

– Odda har hatt flere opprivende konflikter – som Unesco-fredning av smelteverkstomten og kraftutbygging i Opo. Rossnos-debatten er en av de aller tøffeste, sier redaktør Eivind Dahle Sjåstad i Hardanger Folkeblad.

Han tror den i bunn og grunn handler om Odda-folks kjærlighet til hjemstedet.

Fra sommerens demonstrasjon for gondolbane. Fra venstre Leiv-Andre Stensland, Stian Holven, Sindre Tokheim Mansåker, Svein Olaf Hansen og Espen Blikra.

Voss har fått ny gondol, Åndalsnes har fått Romsdalsgondolen og i Loen har fått skylift. Bare i fjor tjente Loen Skylift AS 17 millioner kroner av en omsetning på rundt 45 millioner – driftsmargin på nesten 50 prosent.

Det er lett å bli fristet.

Banen i Odda er kostnadsberegnet til en halv milliard, og skal frakte 110.000 passasjerer i året.

For snart 20 år siden omtalte reiseplanleggeren Lonely Planet Odda som «Norway's ugliest town».

Odda Smelteverk gikk mot konkurs. Det var grått og trist.

Nå anbefales Odda som reisemål på Instagram. Trolltunga er blitt trekkplaster for nær 90.000 fotturister i året.

Ordfører Roald Aga Haug (Ap) vil ha enda flere turister.

Gjennom kontorvinduet i kommunehuset nede i Odda sentrum ser han opp på Rossnos.

– Vi trenger Trolltunga-turister på 25 år i treningsklær, og den amerikanske pensjonisten med dårlig hofte som tar bane til fjells, sier ordfører Roald Haga Haug.

– Den blir en «game changer». Det blir før og etter gondol, sier Haug.

Han er midt i frokosten – en bagett med ost og skinke, men forteller ivrig om lyse tider her innerst i Sørfjorden.

– Skal Odda og Ullensvang vokse, må vi utvikle de mulighetene som er nærmest. Storsamfunnet prioriterer ikke oss. Bare se på veistandarden. Vi ønsker å bli sett og bygge industri og reiseliv, slik at vi kan få flere til å bo i Ullensvang, sier Haug.

Nå blir han virkelig ivrig:

– Vi er på vei. Sørfjorden er blitt gullfjorden. Siderproduksjon har tatt av. Det skapes millionærer. Turistnæringen vokser – i sommer økte overnattinger med 39 prosent. Vi har to smelteverk som går som det ljomer. Zinken skal investere syv milliarder kroner med rundt 50 nye årsverk.

– Ullensvang er Norges største kraftprodusent. Vi har funnet at det bare er Monaco og Liechtenstein som har høyere verdiskapning pr. innbygger – om vi da regner Ullensvang som eget land, sier Haug.

– Hvorfor er da gondolen så viktig?

– Den vil skape ny vekst. Ringvirkningene er beregnet til 99 nye årsverk. Det er et konservativt anslag. Dessuten, i Odda forsvinner solen i sekstiden om sommeren for mange. Gondolen løfter folk opp til kveldssolen. Jeg tenker; la turistene betale banen, så kan de lokale bruke den billig hele året. Ullensvang blir et mer attraktivt sted å bo, sier Haug.

Han er utålmodig. I kommunestyret for et års tid siden, kunne han ikke skjule frustrasjonen over at ting gikk for sent.

«Det er trist at det er såpass mange mørkemannsinnlegg uten fremtidsvisjoner. Jeg mener vi må jobbe med de fuglene på taket som kan gi oss store muligheter i fremtiden.»

– Jeg har ikke kalt motstanderne mørkemenn. Jeg reagerte på en rekke innlegg som svartmalte alt som kunne gå galt om vi får gondol. Kommunen kunne bli ødelagt. Jeg mente det var grenser for å snakke ned lokalsamfunnet, og advarte derfor mot «mørkemannsinnlegg», sier han.

Det er selskapet Norwegian Experience Property AS, som har lansert planen. Skandinavias høyeste gondolbane med to vogner og en dobbel kabellinje til fjells, nesten 400 meter høyere enn i Loen. De kaller det pendelbane.

Bak selskapet står en risikovillig investor bosatt i Stockholm – Martin Sigurd Hauge (65).

Investoren Martin Sigurd Hauge driver investeringsselskapet Haflo AB i Stockholm, og er en av hovedpersonene bak gondolplanene.

Han har aldri tidligere bygget pendelbane, men har fartstid som oppstarter, entreprenør og investor i teknologiselskaper spesielt.

Hauge bygget sin formue som parter i fondet Creandum.

Det er et venturekapitalfond som investerer i foretak i oppstartsfasen – noen overlever, andre forsvinner. Det er høy risiko.

Ifølge Creandum er de mest kjent for investeringer i musikkstrømmetjeneste Spotify, i mobilbetalingsselskap iZettle og i Vivino, som er en app og markedsplass for vin.

Hauge sier Spotify har vært hans og Creandums mest lønnsomme investering. Han vil ikke oppgi sum.

Nå jobber han med familiens private investeringsfond – Haflo AB, som har kontor i Stockholm med fire ansatte.

Også det handler om risiko og investeringer – blant annet i Norwegian Experience Property AS.

– Hvordan ble du interessert i Odda?

– Jeg snakket med noen kloke hoder på Vestlandet, blant andre min svoger Eyvind Flood, som driver Preikestolen Basecamp og Ryfylke Fjordhotel, sier Hauge.

Han forteller at han er opptatt av «disrupsjon». Det handler om å satse på nye løsninger som erstatter gamle forretningsmodeller.

– Reiselivet domineres av nettgiganter som hotels.com som krever over 20 prosent provisjon fra lokale aktører. Det er behov for disrupsjon, en ny forretningsmodell. Verdiskapingen i reiselivet må bli værende lokalt. Denne ideen bygger Norwegian Experience på, sier Hauge.

Selskapet eier i dag blant annet Ryfylke Fjordhotel, Preikestolen Fjellstue og Preikestolen Basecamp.

Pendelbanen tol Rossnos starter på Skalltaket

– Så fikk vi kontakt med Odda og Ullensvang kommune, og ideen om pendelbane kom opp. Kommuneledelsen ble like entusiastisk som oss, sier Hauge.

– Norwegian Experience har et samlet underskudd på 20,5 millioner kroner etter de to første driftsårene. Det lover kanskje ikke så godt?

– Pandemien traff oss midt i fleisen, men vi har holdt på de ansatte. Vi kommer fortsatt til å tape penger, men vi ser at markedet snur.

Også Haflo AB hadde et tungt år i fjor, med underskudd på seks millioner svenske kroner, mot et overskudd før skatt på 91 millioner i 2019 og 190 millioner i 2018.

– Analyseselskapet Dun & Bradstreet har nå gitt selskapet lavest mulig kredittverdighet og høy risiko?

– Det skyldes en situasjon vi hadde i forbindelse med restrukturering. Da hadde vi status «under likvidering». Men Haflo er ikke lenger under likvidasjon. Vi ombestemte oss og har fortsatt virksomheten i Haflo AB i uforandret form, sier Hauge.

Han forklarer det dårlige økonomiske resultatet i fjor med pandemien.

– Profilen på våre investeringer er å gå inn tidlig i virksomheter hvor det er høy risiko – ofte en altfor for høy risiko for de fleste investorer. Når vi så forhåpentligvis kommer frem til et punkt hvor risikoen er betydelig lavere, inviterer vi andre inn. Det tror vi også vil skje med pendelbanen. De som investerer nå kan få betydelig høyere verdi på sine aksjer når prosjektet er realisert.

– Regner du pendelbanen som et høyrisikoprosjekt?

– Ja, og det sier jeg som har bakgrunn som en som har finansiert de mest risikofylte prosjekter. Vi venter både på en konsekvensutredning og en reguleringsplan i Odda. Så langt har det bare vært utgifter, for vår del rundt 10 millioner kroner.

Investoren anser gondolbanen som et «høyrisikoprosjekt».

Halvparten av pendelbane-investeringene på en halv milliard er tenkt finansiert med banklån, og resten egenkapital.

– Vi har dialog med flere investorer. Når reguleringsplanen er godkjent, blir dette et svært lønnsomt prosjekt. Vi har erfaringsdata fra Loen og Åndalsnes, sier Hauge.

– Ordføreren i Ullensvang snakker om opp til 15 prosent avkastning på investeringene?

– Jeg håper og tror det blir mer.

– Hva regner du som den aller største risiko i prosjektet?

– Hensynet til villrein. Villrein har jeg stor respekt for, og vi er villig til å stenge ned driften i perioder det registreres villrein i området. Naturvern er viktig for oss. Det er jo det vi selger. Vårt fotavtrykk skal være lite. Det blir mindre enn de 90.000 som går til Trolltunga hvert år. Og langt mindre enn hyttebyggingen i høyfjellet, sier Hauge.

Norwegian Experience Property A/S vil kjøpe grunnen til selve pendelbanen, og har også opsjon på å kjøpe tomten Almerket på kaien i Odda sentrum av kommunen. Planen er hotell på 122 rom som skal reises om pendelbanen blir bygget.

Selskapet Norwegian Experience Property AS har lansert planen om gondolbane i Odda.

Selve utbyggerselskapet av pendelbanen heter Hardanger Lift AS. Det er i utgangspunktet eid 50 prosent av Norwegian Experience/Haflo AB og 50 prosent av Ullensvang kommune.

Da flertallet i kommunestyret bestemte seg for å gå inn med vel 2,1 millioner kroner, var det flere som påpekte at kommunen kom i en dobbeltrolle: Både som eier og som skal vedta om planen blir noe av.

Siden har det kommet inn flere private investorer. Blant andre «Ullensvang-patriotene», privatpersoner som har dannet Ullensvang Invest AS og solgt folkeaksjer. 130 personer har kjøpt aksjer for tusen kroner stykke, til sammen drøyt en million.

Inge Lægreid er initiativtaker. Han er blant annet leder i Odda By, handelsnæringen i Odda.

– Vi ser det er en del motstand mot gondolen. Vi hadde behov for å vise vår støtte, sier Lægreid.

Jan Gravdal (79) har kjøpt tre aksjer. Den pensjonert journalisten er populær blogger i Odda. Han kalles Jangen og er rullestolbruker.

Jangen mener pendelbanen åpner fjellet for flere.

– Jeg har vært på fjelltoppene hundrevis ganger. Nå kan jeg bare komme opp med pendelbane. Og det vil jeg gjerne, sier han.

83 år gamle Olav Ragde er venn av Gravdal, og har også kjøpt tre aksjer.

Ragde hevder han er grunneier der endestasjonen på Rossnos er planlagt.

Han har allerede tilbudt Hardanger Lift å kjøpe eiendommen, men det er ett problem. Flere andre grunneier mener også at de eier området.

Jordskifteretten avgjør tvisten senere i høst.

For over 20 år siden var både Ragde og Gravdal på et møte på pizzarestauranten nede på Almerket der gondol ble diskutert. Det ble med planene.

Grunneier Olav Ragde vil gjerne selge den grunnen han hevder han eier på Rossnos til godolutbyggere.

– Nå er det blitt «Sirkus Rossnos». Motstanderne vil verne villreinen, men det er nesten ingen som jakter der oppe. Så dukker det plutselig opp tusen sauer som må få beite i fred. Men sauer blir ikke vettskremt av folk med rullatorer. Sauer er ikke redd for folk, mener Ragde.

Men det er nettopp hensynet til villrein som gjør at både Statsforvalteren og Vestland fylkeskommune advarer. Pendelbanen kan være i konflikt med forvaltningen av nasjonalt villreinområde på Hardangervidda.

Samme advarsel kommer fra andre villreininteresser.

– Hovedproblemet er at det blir en ny inngangsportal til Hardangervidda. Dagsturister bli lettvint fraktet opp til platået. Det dannes veier innover Vidda. På fine dager i april og mai er det fantastiske skimuligheter. Men det er ikke plass både til tusenvis av turister og en vill reinsdyrstamme. Det må velges mellom masseturisme eller villreinstamme, sier Ragnar Ystanes. Han er mangeårig leder i Hardangervidda Villreinutval.

Forfatter Frode Grytten har vokst opp i Odda. I Hardanger Folkeblad har han vært i konflikt med ordfører Haug. Det toppet seg da ordføreren i leserbrevet «Vegen til helvete, eller heis til himmels;-)» gikk i rette med Gryttens motstand mot gondolbanen. Gryttens kompetanse på reiseliv ble sammenliknet med kompetansen Lotepus har på smittevern.

«Ordføreren grisetaklar. Han nyttar lesarbrevforma som om han var ein russisk hockeyspelar», skriver Frode Grytten i Hardanger Folkeblad.

«Ordføreren grisetaklar. Han nyttar lesarbrevforma som om han var ein russisk hockeyspelar. Han taklar bakfrå, opp mot vantet, forsøker å få deg ut av spel. Og om det er noko du veit at du bør unngå, er det å bli takla bakfrå av ein Roald Aga Haug i fart», svarte Grytten.

Han mener ordføreren er for lite lydhør overfor motstanderne.

– Det har jeg også sagt direkte til han. Han må høre på motargumentene, og være mindre opptatt av hvem som fremfører argumentene, sier Grytten.

Det er klassisk naturvern som engasjerer ham.

– Når vi har så lite urørt natur igjen, må vi ta vare på det vi har. En pendelbane er sikkert positivt for besøkstallene til Odda, men å sende tusenvis av folk til Odda for å ta bane til Rossnos, er en gammeldags strategi. Masseturismen er ikke bærekraftig på lang sikt. Den hindrer mer innovativ og bærekraftig turisme, sier Grytten.

Ordfører Haug mener han har både respekt og lydhør overfor motstandere, men at det ikke betyr at han er enig med Grytten.

– Jeg bli fristet til å si at Frode Grytten er som en italiensk fotballspiss som kaster seg i straffefeltet, filmer seg til straffespark og roper på utvisning av motdebattanten, sier Haug.

Tina Mannsåker regner naturen på Rossnos som tapt for alltid om pendelbanen blir bygget.

Toppen av Rossnos er en fantastisk skue.

Skyggen har allerede lagt seg over Odda langt der nede.

Men foran oss ligger Folgefonna og glinser i ettermiddagssolen. Bak oss den nesten endeløse Hardangervidda. I sør fjellheimen mot Røldal. Mot nord ser vi Sørfjorden.

Den eneste lyden vi hører er buldringen fra elven Opo som kjemper seg gjennom dalen fra Sandvinsvatnet og ut i Sørfjorden.

Tina Mannsåker frykter det blir vanskelig å vinne over Hardanger Skylift og snu flertallet i kommunestyret til å si nei til pendelbane.

Før jul blir trolig reguleringsplanen for banen klar, og lokalpolitikerne skal på ny ta stilling i saken.

– Hadde det bare vært gondol og ett bygg, men det blir også et avtrykk i naturen som aldri kan gjenopprettes. Bit for bit bygges naturen ned, sier Mannsåker.

Om få dager skal hun tilbake i fjellet for å hente ned de 100 sauene familien har gående her oppe.

Hun har bestemt seg for at hun aldri vil selge grunn til utbyggerselskapet. Da må kommunen ekspropriere.

Men om banen likevel blir bygget en dag, vil hun ikke boikotte den.

– Kommer banen, vil jeg nok bruke den. Jeg vil ikke være vrang. Noe annet vil bare gå ut over meg selv. Folk i Odda skal leve også etter at avgjørelsen er tatt. Men da håper jeg planen om pendelbanen er skrinlagt, sier Mannsåker.

Publisert:
  1. Gondolbane
  2. Ullensvang
  3. Odda
  4. Sørfjorden
  5. Hardanger Folkeblad

Mest lest

  1. Ventetid på inntil ett år på SUS: – Fører til stor frustrasjon

  2. Arild Østbø med klar beskjed etter ny praktkamp: - Jeg har fortalt at jeg vil stå

  3. Oversvømmelser og store vannmengder langs E39

  4. Gjør du også disse lysfeilene? Så mye kan det koste deg i bot