Reklameinntektene til norske avishus falt med én milliard 

På ett år har norske avishus mistet én milliard kroner i annonseinntekter. Inntektene faller både på papir og nett. 

Annonseinntektene til norske avishus fortsetter å falle. Foto: Terje Bendiksby / NTB scanpix
  • NTB
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Medietilsynet publiserte tirsdag kveld en rapport som tar for seg økonomien i norske avishus fra 2012 til 2016. Ifølge Dagens Næringsliv viser rapporten at reklameinntektene er redusert fra 5,9 milliarder kroner i 2015 til 4,9 milliarder i 2016.

Tidligere år har annonseinntektene fra digitalutgavene kompensert noe for fallet i inntekter fra papiravisene, men fra 2015 til 2016 sank også reklameinntektene fra nettutgavene med 182 millioner kroner.

– Dette er faresignaler. Det jobbes for å øke brukerinntektene med ulike annonsemodeller og samarbeid. Situasjonen er svært krevende, sier direktør Randi Øgrey i Mediebedriftenes Landsforening.

Til tross for at avisene kuttet over 750 millioner kroner i kostnader, sank lønnsomheten fra 2015 til 2016.

Publisert:
  1. Medier og reklame

Mest lest akkurat nå

  1. Spiste alene på rommet mens de andre koste seg på julebord. Nå sier hun takk for seg

  2. Møt sju stamgjester i Stavanger: – Livet blir litt kjedeligere uten

  3. Ole Kallelid er død

  4. Anita Lundekvam (25) har flyttet og selger bilen: – Vi sparer på de siste vedkubbene

  5. Da Joakim traff Inger Marie, ble han bonde på et sted der ingen skulle tru at nokon kunne bu

  6. For 55 år siden kom denne eksotiske retten til Stavanger. Siden har barn og voksne landet over falt pladask for den