Ny bit av E 18 snart ferdig i Aust-Agder

Bitevis blir standarden på E 18 bedre. I november åpner den 12 km lange strekningen mellom Brokelandsheia og Akland.

Publisert: Publisert:
  • Terje Andersen
Denne artikkelen er over 15 år gammel

SØRLANDSPORTEN: Til tross for at vi snart skriver 2005 og trafikken øker år for år, er det ingen fire felts motorvei samferdselsminister Torild Skogsholm skal åpne 12. november. 70 prosent av veien har tre felt, resten bare to.

— Fire felts motorvei har aldri vært tema for dette veianlegget, sier prosjektleder Harald Tobiassen.

— Likevel blir dette en meget sikker vei, det blir nemlig midtdeler på hele strekningen. Sikkerheten her blir like god som på en fire felts vei. Jeg tror jeg kan garantere at det ikke kommer til å bli noen meget alvorlige møteulykker på de 13 km som prosjektet omfatter, sier han.

Jomfruelig mark Denne nye delen av E 18 bringer bilistene gjennom jomfruelig skogsmark for å komme utenom Søndeled og Fiane, der gamle Cinderella i sin tid lå som en magnet på bilister med sans for matpauser i rustikke omgivelser.

Den nye veien svinger av ved Akland like etter Sørlandsporten og avkjørselen til Risør, og så kommer den inn på nåværende E 18 på Brokelandsheia som er utpekt til å bli et fremtidig kommunikasjonssenter i østre Aust-Agder. Denne nye veien er 12 km, men så inngår det en ekstra kilometer med utbedring av veien og bygging av midtdeler fra Brokelandsheia til Sunde bru og avkjørselen til Gjerstad.

477 millioner kroner var veien kostnadsberegnet til. Sluttregningen kommer på 410 millioner, en innsparing på nesten 70 millioner. De pengene blir overført til det neste store veianlegget på E 18, strekningen fra Grimstad til Dyreparken ved Kristiansand.

Rundkjøring At de 70 millionene forsvinner fra Brokelandsheia-Akland, er surt for mange i Aust-Agder. Årsaken til de sure minene er å finne i rundkjøringen som er under bygging like ved Sørlandsporten. Den nye, moderne E 18 avsluttes nemlig med en rundkjøring.

«Alle» med makt og myndighet i Aust-Agder ville ha nyveien fram til Vinterkjær og avkjørselen til Risør og koblet det hele sammen med et planfritt kryss. Det ble avslått av samferdselsministeren fordi det ble for dyrt. 70 millioner ville en slik forlengelse kostet, nøyaktig det beløpet som er spart inn under byggeperioden. Men de pengene får man ikke bruke til å bygge krysset som «alle» helst vil ha.

— Rundkjøringen blir en fullverdig tilknytning mellom ny og gammel vei. Den tvinger bilførerne til å sette ned farten, vi skal ha romlefelt før rundkjøringen, og vi skal spandere en fotoboks i tillegg for å sikre at bilene ikke kommer for fort inn i rundkjøringen, sier Harald Tobiassen.

- Hvorfor blir det ikke bygget fire felts vei? - Det har ikke vært noe tema, egentlig. Det ville dessuten ha økt kostnadene svært mye. Veien har tre felt for det meste, grovt sagt er det bare over broene at det er to felt. Her blir det god anledning til forbikjøringer, sier Tobiassen.

Men bilistene skal passe seg for å være for tunge på gassen på den fine veien som får 90 km/t fartsgrense. I begge retninger er det bygget store kontrollfelt der politiet kan vinke inn farts- og andre syndere på veien.

— Har dere under anlegget klargjort for en senere utvidelse fra tre til fire felt?

— Nei, det har vi ikke. Hvis veien skal utvides, er det et omfattende arbeid som må til, og det blir dyrt. På den annen side, dette er den delen av E 18 som har minst trafikk og som derfor tåler lengst ikke å bygges ut til fire felt, sier Harald Tobiassen.

Mindre avstand Ved å bygge 12 km ny vei er avstanden mellom Kristiansand og Oslo kortet inn med 800 meter. For bilistene er det selvsagt en kjempefordel å slippe den kronglete veien gjennom Søndeled med reduserte fartsgrenser. Innsparingen i tid vil være mellom 7 og 12 minutter.

Vegvesenet viser at de kan lage vakker vei. Selv om nyveien har høye skjæringer, så har utbygger lagt vekt på å finne slippene i fjellet for å få nesten glatte skråvegger ned mot veien. Det er gjennomført med såkalt myke kanter for å begrense skadene hvis noen kjører av veien. Selv veilysene, som står tett i tett, har fått en egen sikkerhetsanordning som gjør at de knekker lett helt nede ved rota dersom de blir påkjørt.

— Det er lagt ned mye omtanke og penger i å gjøre veien både sikker og vakker. Her har det gått med 410 millioner kroner, bare 25 prosent av dette beløpet er grovplanering, sier prosjektleder Harald Tobiassen.

Aftenbladet/Fædrelandsvennen

Publisert: