Norske 10.-klassinger stadig bedre, unntatt i matte

Norske 10.-klassinger gjør det stadig bedre på skolen, men det er i alle fag unntatt kjernefagene matte, norsk og engelsk.

Publisert: Publisert:

Foto: Knut S. Vindfallet

Denne artikkelen er over tre år gammel

En gjennomgang av standpunktkarakterer og eksamenskarakterer som Dagsavisen har gjort for 10.-klassinger i årene 2009 til 2016, viser at de får stadig bedre karakterer i fag som tysk, samfunnsfag, naturfag, KRLE og mat og helse.

Særlig i de nye valgfagene får elevene gode karakterer, og de fleste går ut av skolen med fire eller bedre.

Les også

Sjakk på timeplanen

Men utviklingen er ikke like positiv når det gjelder kjernefagene. I matte har standpunktkarakterene ligget på stedet hvil siden 2009. Nesten hver fjerde elev fikk 1 eller 2 i standpunktkarakter, mens 27 prosent fikk dårligste karakter til eksamen.

I norsk har standpunktkarakteren heller ikke bedret seg. Det har vært en liten tilbakegang i nynorsk og en svært liten oppgang i hovedmål.

I engelsk har det vært en liten bedring i standpunktkarakterene, men eksamensresultatene er litt dårligere.

Les også

Går i Superklubben og leker skole

Tirsdag kommer resultatene fra TIMSS-studien der norske elever måles opp mot elever i 60 andre land. Kjersti Wæge i Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen ved NTNU frykter en ny kalddusj.

– Forrige TIMSS viste at Norge ikke gjør det så godt, og at vi gjør det spesielt dårlig i algebra. Jeg håper vi skal gjøre det bedre, men venter det ikke. Norske elever er ikke gode nok i matematikk, sier hun.

Publisert: