Bremseskjermen til F-35 brukt for første gang

For første gang har kampflyet F-35 brukt bremseskjermen. Denne er viktig for bruk under ekstreme norske forhold, ifølge Forsvaret.

Publisert: Publisert:

Bremseskjerm er en «fallskjerm» som blir brukt til å redusere hastigheten på et fly etter at det har landet. Her blir skjermen til de norske F-35-flyene brukt for første gang. Foto: Forsvaret / NTB scanpix

  • Alexander Vestrum
  • NTB
iconDenne artikkelen er over to år gammel

Testingen av den spesialutviklede skjermen startet for snart ett år siden. Den ble brukt første gang på under landing på kampflybasen i Ørland kommune 16. februar.

– Våre kampfly må kunne lande under ekstreme norske vinterforhold, og Norge som har erfaring med dette er med på å utvikle og teste bremseskjermen for F-35. Jeg er svært tilfreds med at Luftforsvaret er i rute mot operativ evne med F-35 i 2019, også under krevende vinterforhold, sier programdirektør Morten Klever i kampflyprogrammet.

Bremseskjerm er en «fallskjerm» som blir brukt til å redusere hastigheten på et fly etter at det har landet.

– F-35 har vist seg langt mer stabil under landing med bremseskjerm enn F-16, som kan være ganske vrien å hanskes med i slike situasjoner. Blant annet skyldes dette at F-35 er tyngre og har bredere landingsstell, sier Klever.

Fram til 2025 skal Norge anskaffe inntil 52 kampfly av typen F-35. Sju fly er levert og i bruk for utdanning på Luke Air Force Base i Arizona. Tre fly ble levert til Ørland i november 2017. Seks fly leveres i 2018.

Publisert:

Les også

  1. De første F-35-flyene har landet på Ørland

  2. Lockheed Martin går for laservåpen

  1. Forsvaret
  2. F-35
  3. Luftforsvaret
  4. Fly