Ketil Solvik-Olsen (Frp) svarer Europa om flyforbud før sommeren

Samferdselsministeren tygger på anmodning om å oppheve flyforbud for helikoptertypen som styrtet ved Turøy, samt hvorvidt Norge vil innføre et europeisk sikkerhetsregime for norsk sokkel.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) saksbehandler nå sikkerheten for helikopteroperasjoner offshore.
  • Geir Søndeland
    Geir Søndeland
    Journalist
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over fire år gammel

Ikke mange timene etter Turøy-ulykken henvendte en representant fra det brasilianske luftforsvaret seg til Luftfartstilsynet i Norge for å få en forklaring på hvorfor søk- og redningsoppdrag var unntatt fra det da ferske flyforbudet helikoptertypen som styrtet (EC225LP).

Han konstaterte at det ville være farlig for mannskap både for kommersielle oppdrag og redningsoppdrag med slike helikoptre.

I svaret uken etter erkjente en sjefsingeniør i Luftartstilsynet at begge typer oppdrag er farlige, men siden det er et lavere antall søk- og redningsoppdrag enn passasjerturene, handlet det om eksponering for faren, påpekte sjefsingeniøren.

Han avsluttet e-posten slik:

"Risk = Hazard * Exposure".

Les også

– Aldri mer Super Puma for norske oljearbeidere

Les også

Ap-nei til EUs helikopterregime: - En seier for offshorearbeidere

Les også

Frykten for Super Puma-helikopterne

Norge bedt om å oppheve flyforbud

Super Puma-typen AS332L2 ble inkludert i et utvidet forbud 11. mai i fjor, men fortsatt var søk- og redningsoppdrag unntatt.

Søk- og redningsoppdrag for disse flytypene ble først omfattet av flyforbud fra 1. juni i fjor i Norge.

Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået EASA, som har ansvaret for å sertifisere luftdyktigheten til utstyr, produkter og deler som er i bruk i luftfart regulert i EU-landene og Norge, Island og Liechtenstein, innførte et flyforbud for begge helikoptertyper som følge av Turøy-ulykken.

– Etter en gransking hevet EASA forbudet i oktober under forutsetning av at detaljerte krav til sikkerhet og vedlikehold innfris. EASA anmodet Norge ved utgangen av november om å følge denne konklusjonen eller begrunne hvorfor norske myndigheter mener det er nødvendig å opprettholde et flyforbud, skriver Anne M. Vestbakke i en e-post til Aftenbladet.

Hun er kommunikasjonssjef for ESA, som er EFTAs overvåkingsorgan.

– Avventer granskingsrapport

ESAs rolle er å følge opp EASAs konklusjoner overfor Norge, mens EU-kommisjonen følger opp overfor EU-landene, forklarer Vestbakke.

– ESA har ikke fattet noen formelle vedtak ennå og forstår det slik at norske myndigheter venter på foreløpige konklusjoner i en granskingsrapport i slutten av måneden. Der står saken nå, skriver hun.

Samferdselsdepartementet har ikke besvart Aftenbladets skriftlige henvendelse i saken.

Departementet fikk blant annet spørsmål om det har konkludert på om det felleseuropeiske regelverket for offshore helikopteroperasjoner (HOFO) skal implementeres i Norge.

Ap-landsmøtet vedtok forrige helg å si nei til innføringen av dette etter høylytte protester fra en rekke aktører.

20. februar skrev departementet i et brev til Norsk Helikopteransattes Forbund at det tok sikte på en avgjørelse «i løpet av våren.»

Aftenbladet har også spurt departementet om hvorvidt norske myndigheter har opplevd et press om å oppheve flyforbudet for de to Super Puma-helikoptertypene som har flyforbud i Norge og Storbritannia.

Publisert:
  1. ESA
  2. EU
  3. Luftfartstilsynet
  4. Samferdselsdepartementet
  5. Ketil Solvik-Olsen

Mest lest akkurat nå

  1. Hvor bor de rikeste i din kommune?

  2. Pfizer: Oppfriskningsdose gir god beskyttelse mot omikron

  3. John Arne Riise blir trener for kvinnelag i Rogaland

  4. Berisha lønnskongen: Dette tjente Viking-spillerne i fjor

  5. Jakob passerte Gjert og troner øverst i familien

  6. Ydmykelsen Carlsen ikke glemmer: – Snakket ikke med meg på syv år