Ketil Solvik-Olsen (Frp) svarer Europa om flyforbud før sommeren

Samferdselsministeren tygger på anmodning om å oppheve flyforbud for helikoptertypen som styrtet ved Turøy, samt hvorvidt Norge vil innføre et europeisk sikkerhetsregime for norsk sokkel.

Publisert: Publisert:

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) saksbehandler nå sikkerheten for helikopteroperasjoner offshore. Foto: Bøe, Torstein / NTB scanpix

  • Geir Søndeland
    Journalist
iconDenne artikkelen er over tre år gammel

Ikke mange timene etter Turøy-ulykken henvendte en representant fra det brasilianske luftforsvaret seg til Luftfartstilsynet i Norge for å få en forklaring på hvorfor søk- og redningsoppdrag var unntatt fra det da ferske flyforbudet helikoptertypen som styrtet (EC225LP).

Han konstaterte at det ville være farlig for mannskap både for kommersielle oppdrag og redningsoppdrag med slike helikoptre.

I svaret uken etter erkjente en sjefsingeniør i Luftartstilsynet at begge typer oppdrag er farlige, men siden det er et lavere antall søk- og redningsoppdrag enn passasjerturene, handlet det om eksponering for faren, påpekte sjefsingeniøren.

Han avsluttet e-posten slik:

"Risk = Hazard * Exposure".

Les også

– Aldri mer Super Puma for norske oljearbeidere

Les også

Ap-nei til EUs helikopterregime: - En seier for offshorearbeidere

Les også

Frykten for Super Puma-helikopterne

Norge bedt om å oppheve flyforbud

Super Puma-typen AS332L2 ble inkludert i et utvidet forbud 11. mai i fjor, men fortsatt var søk- og redningsoppdrag unntatt.

Søk- og redningsoppdrag for disse flytypene ble først omfattet av flyforbud fra 1. juni i fjor i Norge.

Det europeiske luftfartssikkerhetsbyrået EASA, som har ansvaret for å sertifisere luftdyktigheten til utstyr, produkter og deler som er i bruk i luftfart regulert i EU-landene og Norge, Island og Liechtenstein, innførte et flyforbud for begge helikoptertyper som følge av Turøy-ulykken.

– Etter en gransking hevet EASA forbudet i oktober under forutsetning av at detaljerte krav til sikkerhet og vedlikehold innfris. EASA anmodet Norge ved utgangen av november om å følge denne konklusjonen eller begrunne hvorfor norske myndigheter mener det er nødvendig å opprettholde et flyforbud, skriver Anne M. Vestbakke i en e-post til Aftenbladet.

Hun er kommunikasjonssjef for ESA, som er EFTAs overvåkingsorgan.

– Avventer granskingsrapport

ESAs rolle er å følge opp EASAs konklusjoner overfor Norge, mens EU-kommisjonen følger opp overfor EU-landene, forklarer Vestbakke.

– ESA har ikke fattet noen formelle vedtak ennå og forstår det slik at norske myndigheter venter på foreløpige konklusjoner i en granskingsrapport i slutten av måneden. Der står saken nå, skriver hun.

Samferdselsdepartementet har ikke besvart Aftenbladets skriftlige henvendelse i saken.

Departementet fikk blant annet spørsmål om det har konkludert på om det felleseuropeiske regelverket for offshore helikopteroperasjoner (HOFO) skal implementeres i Norge.

Ap-landsmøtet vedtok forrige helg å si nei til innføringen av dette etter høylytte protester fra en rekke aktører.

20. februar skrev departementet i et brev til Norsk Helikopteransattes Forbund at det tok sikte på en avgjørelse «i løpet av våren.»

Aftenbladet har også spurt departementet om hvorvidt norske myndigheter har opplevd et press om å oppheve flyforbudet for de to Super Puma-helikoptertypene som har flyforbud i Norge og Storbritannia.

Publisert:

Mest lest akkurat nå

  1. Brann i container i Mekjarvik - fare for spredning til bygg

  2. Oppretter sikkerhetssone på 700 meter og stenger trafikken inn mot E39

  3. Overgrepssaken på Lye: Politiet ønsker kontakt med gutt som satt på denne steinen

  4. «Snakk om å svare på tiltale, Berntsen»

  5. Kampen om p-plassene: Ikea tapte i retten

  6. Syv vaner som gjør at du kan miste respekten på jobb

  1. ESA
  2. EU
  3. Luftfartstilsynet
  4. Samferdselsdepartementet
  5. Ketil Solvik-Olsen