Frp vil løse bompengekrisen med moms på elbil

Frp vil innføre moms på elbiler fra neste år for å finansiere kutt i bompengene.

Drammen havn, Norges største bilhavn, tok i 2918 imot rundt 110.000 biler. Mot slutten av året var i underkant 40 prosent av dem elbiler. Bilimportørene anslo da at andelen elbilsalg kommer opp i 50 prosent i 2019 Illustrasjonsfoto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
  • NTB
Publisert: Publisert:
iconDenne artikkelen er over to år gammel

– Vi ser nå et folkelig oppgjør mot bompenger over hele landet. Bilistene har betalt for mye over lang tid, og nå er det naturlig at også elbilene bidrar til spleiselaget, sier Frps finanspolitiske talsmann, Sivert Bjørnstad, til Dagbladet.

Han mener momsen på elbilene bør innføres allerede i statsbudsjettet for 2020. Dette betyr at Frp må få KrF, Venstre og Høyre til å endre Granavolden-plattformen, der det heter at elbilfordelene, inkludert momsfordelen, skal gjelde hele perioden.

«Enkelt grep»

Totalt utgjør elbilfordelene i dag omtrent 18 milliarder kroner i året.

– Det betyr store tap for staten. Disse pengene kunne vært brukt til bedre samferdsel og mindre bompengebelastning for den enkelte. Tida er inne for at vi reduserer elbilfordelene og gir til de som har de største bompengeutgiftene, sier Bjørnstad.

– Hvis vi starter med det neste år, vil det gi en inntekt på i overkant av 7 milliarder kroner til staten. Disse pengene kan brukes for å få ned bompenge-kostnadene. Det er et enkelt grep. Vi viser hvordan vi finansierer kutt i bompengene, legger han til.

– Vil tvinge folk tilbake til bensin og diesel

Elbilforeningen er ikke overraskende uenig i Frp-forslaget.

– Innføres moms på elbil nå, så dreper man elbilsalget over natta. Det blir ingen momsinntekter fra elbiler som ikkje kjøpes. Frp foreslår egentlig å tvinge forbrukerne tilbake til bensin- og dieselbiler, for å kunne skattlegge hardere. Resultatet er økte klimagassutslipp. Avgiftspolitikken må være forutsigbar og løfter er til for å holdes, heter det fra Elbilforeningen.

Vestlandssinne

Svulmende samferdselspakker og bompengeøkninger for å finansiere dem har vakt stor oppstandelse i flere norske byer i forkant av høstens kommunevalg.

Særlig på Vestlandet er raseriet stort, og i Bergen sendte protestpartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) nylig sjokkbølger da de i Bergensavisen ble målt til byens nest største parti med en oppslutning på 20,6 prosent i begynnelsen av mai.

Publisert:
  1. Elbil
  2. Bompenger
  3. Samferdsel

Mest lest akkurat nå

  1. Fastleger kan få bøter på inntil 213.000 kroner: – Provoserende

  2. Ukjent kvinne angrep parkert bil med hammer

  3. Førerløs buss skal gå i rute i Stavanger sentrum til våren

  4. Prinsessen i sitt første statsråd – fikk feministisk bursdagsgave

  5. 10 kilo­meter tur­sti får nytt grus­dekke

  6. Tripic bytter drakt­nummer: – Skal ta opp arven