Fryktet skipet skulle kantre: – Det mest redselsfulle vi har vært med på

Bølgene var opptil 30 meter høye, møblene gikk fra den ene siden til den andre og vinduer ble knust. Slik beskriver fire amerikanere de siste timene om bord på cruiseskipet Viking Sky – før de var blant de første som ble heist opp i helikopteret.

Publisert: Publisert:

EVAKUERT: Det ble en dramatisk slutt på norgescruiset for de over 900 passasjerene om bord på Viking Sky. Ekteparene Gary og Leslie Collins (til venstre) og Karen og Dennis Ferra – alle fra Arkansas i USA – var blant de første av de evakuerte som kom til Molde. Foto: Arnfinn Mauren

  • Arnfinn Mauren
iconDenne artikkelen er over ett år gammel

– De siste timene om bord i skipet var noen av de mest redselsfulle vi har opplevd, forteller ekteparet Leslie og Gary Collins og venneparet Karen og Dennis Ferra – alle fra Arkansas i USA – til Aftenposten.

De fire er erfarne cruisepassasjerer, med over 30 cruise bak seg, men de har aldri tidligere opplevd noe lignende som det dramaet som utspant seg på Hustadvika lørdag.

– Vi begynte å merke uværet allerede fredag kveld, og så ble det bare verre og verre, sier de. Ekteparene mener at skipet på det meste krenget over 20 grader.

– Vi fryktet mer at skipet skulle kantre enn at det skulle gå på grunn.

Les også

Cruiseskip fra Bergen i nød: Følg redningsdramaet direkte her

KRENGET: Passasjerene om bord på «Viking Sky» hadde problemer med å stå oppreist da bølgene var på det høyeste. Foto: Gary Collins

Fikk først beskjed om at de måtte i livbåtene

Da alarmen gikk, fikk passasjerene beskjed om å ta på seg redningsvest. I skipets kinosal fikk passasjerene beskjed av kapteinen om at de hadde mistet begge motorene og at de måtte forberede seg på å gå i livbåtene.

– Vi fire samlet oss, tok hverandre i hendene og ba en liten bønn, forteller de til Aftenposten.

Ifølge ekteparene var stemningen om bord preget av ro. Det var ingen panikk, sier de.

Så kom kontrabeskjeden: Helikoptre skulle frakte dem i land. Tilfeldigheter gjorde trolig at de ble noen av de første til å bli fraktet i land.

– En fra mannskapet kom bare bort til oss og sa: Bli med meg. Så ble vi tatt opp til dekket.

Skryter av mannskap og velkomsten i land

På dekket blåste det kraftig. Og den rundt 30 meter lange «turen» opp til redningshelikopteret kommer de sent til å glemme.

EVAKUERT: Cruisepassasjerer Leslie Collins fotografert like før hun ble heist opp i helikopteret fra dekket på Viking Sky. Foto: Gary Collins

– Men både mannskapet om bord på skipet og på redningshelikopteret var svært profesjonelle.

De to ekteparene skryter også av velkomsten de fikk på land, først i Fræna og deretter på hotellet i Molde. Der sto representanter fra både Røde Kors, kommuner, Kirken, HV, Sivilforsvaret og andre.

– De kunne ikke vært hyggeligere mot oss.

Men til tross for at det gikk bra og at de ble berget uskadet i land: De kommer til å tenke seg om to ganger før de legger ut på neste cruise.

– Vi hadde bestilt et nytt cruise i september, men jeg tror vi avbestiller det, sier Karen Ferra.

Statsråden tilfreds med mobiliseringen

Tilfeldighetene gjorde at samferdselsminister og fungerende justisminister Jon Georg Dale (Frp) var på ett av hotellene i Molde som tok imot de evakuerte passasjerene fra Viking Sky.

Han var i Molde i forbindelse med et arrangement i fylkespartiet i Møre og Romsdal, men ble holdt løpende orientert om situasjonen.

– Det ser ut til at man raskt har klart å mobilisere både profesjonelle og frivillige etter at skipet fikk problemer. Alt må selvsagt evalueres i ettertid, men mobiliseringen ser ut til å ha fungert, sier han.

Publisert:

Viking Sky

  1. Viking Sky-havariet kunne gått så mye verre

  2. TV 2: Advokatfirma varsler massesøksmål på 90 millioner etter Viking Sky-hendelsen

  3. Aftenbladet mener: Redningstjenester skal være gratis

  4. Cruisepassasjerer jublet da Viking Sky la til kai i Molde etter dramatisk døgn

  5. – Offshorehelikopter er kjempeviktige i slike situasjoner

  6. – Spesielt i den første fasen var det dramatisk

  1. Viking Sky
  2. Ekstremvær
  3. Røde Kors
  4. Molde
  5. Fræna