Ni av ti vil ha promillegrense på elsparkesykkel. Dette er grunnene til at det ikke er innført allerede

Ni av ti ønsker promillegrense på elsparkesykkel. Likevel lar det vente på seg fra regjeringen. Siri Øverland Eriksen

En undersøkelse gjennomført for organisasjonen Av-og-til viser at det norske folk ønsker promillegrense på elsparkesykkel. Likevel lar det vente på seg.

Publisert: Publisert:

Torsdag voterte Stortinget over loven som gjør at kommunene fremover får større rett til å regulerere elsparkesykler. Det ble ikke gjort uten debatt.

Blant spørsmålene samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) måtte svare på, var hvorfor det ikke er innført promillegrense på elsparkesyklene.

– Vi jobber med promillegrense og følger opp det, sa Hareide fra talerstolen.

Promillegrense har vært ønsket av flere instanser. Da Statens vegvesen sendte «strengere regelverk for elsparkesykler og andre små elektriske kjøretøy» på høring i februar, ble en promillegrense på 0,2 foreslått.

Men da regelverket ble vedtatt i mai, var promillegrensen borte.

Les hele saken med abonnement