Fregatten forvekslet tankskipet med terminal

Besetningen på KNM Helge Ingstad ble forvirret av lysene og forvekslet tankskipet med Stureterminalen på land, mener Havarikommisjonen.

Skadene på KNM Helge Ingstad forårsaket under kollisjonen med tankskipet Sola tidlig torsdag morgen. Foto: KV Bergen / Forsvaret / NTB scanpix
  • vaktsjef@ntb.no
Publisert: Publisert:
Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen (til høyre) og sjøforsvarssjef Nils Andreas Stensønes uttalte seg om KNM Helge Ingstad-havariet etter at Statens havarikommisjon la fram sin foreløpige rapport om fregattulykken torsdag. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
Direktør William J. Bertheussen i Statens havarikommisjon for transport under pressekonferanse om fregattulykken fredag. Der ble det lagt fram en foreløpig rapport om kollisjonen som førte til at Helge Ingstad sank. Foto: Ole Berg-Rusten / NTB scanpix
icon
Denne artikkelen er over tre år gammel

Kommisjonens foreløpige analyse er at ingen enkelt handling eller hendelse ledet til fregattulykken. Den skyldes flere faktorer og omstendigheter. En av faktorene var misforståelsen som oppsto på broen på Helge Ingstad da de oppdaget lysene fra tankeren.

– Tankskipet lå først til kai. Fordi det forberedte avgang, var det vanskelig å skille mellom lyset fra skipet og terminalen. I tillegg var det ingen bevegelse. Dette har bidratt til at besetningen på fregatten tidlig fikk inntrykk av at lyset tilhørte et stasjonært objekt, sa fagleder Ingvild Ytrehus i Statens Havarikommisjon.

Misforståelse

Denne forståelsen av situasjonen fortsatte også etter vaktskiftet, som skjedde cirka 6 minutter før skipene traff hverandre. Dekkslyset på tankskipet ble stående på, også under sammenstøtet, ifølge kommisjonen.

– Tankskipets bruk av dekkslys førte til at besetningen på Helge Ingstad ikke så navigasjonslanternene på Sola TS, sa Ytrehus.

Spørsmålet om ikke KNM Helge Ingstad, som var i kjent farvann, burde ha oppfattet at tankskip som Sola TS lå til kai med dekkslys, kunne kommisjonens direktør William J. Bertheussen ikke gi noe fyllestgjørende svar på. Dette er noe kommisjonen vil se på i de videre undersøkelsene.

Trodde de kommuniserte med andre

Da fregatten ble kalt opp over kommunikasjonssambandet, meldte de at de ikke kunne dreie styrbord, basert på misforståelsen om at lysene var stasjonære.

– De trodde dessuten at de kommuniserte med et av de tre nordgående fartøyene som de fulgte på radaren. Det var først like etter dette at besetningen på KNM Helge Ingstad ble klar over at de var på kollisjonskurs, og da var det ikke mulig å unngå kollisjonen, heter det i rapporten.

Like før ulykken slo tankskipet «full bakk», mens fregatten i siste liten prøvde på en unnamanøver.

Konstruksjonsfeil

Misforståelsen i forkant av ulykken fikk dramatiske konsekvenser grunnet en konstruksjonsfeil. Store vannmasser flommet inn og fylte rom etter rom under dekk. Skipet tapte stabilitet, men vurderingen var at det kunne la seg redde. Fregatten grunnstøtte i fjæresteinene ti minutter etter sammenstøtet.

– Havarikommisjonen har gjort et sikkerhetskritisk funn i tilknytning til fartøyets vanntette inndeling. Dette må antas å gjelde de fire øvrige fartøyene i Nansen-klasse fregatt, skriver Havarikommisjonen i et vedlegg til rapporten som ble presentert.

De skriver at forholdet umiddelbart må rettes opp. Sjøforsvaret har fire andre fregatter i samme klasse som Helge Ingstad. Det utelukkes heller ikke andre skip fra samme leverandør, det spanske verftet Navantia, også kan ha samme kritiske svakhet.

Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen (H) vil ta opp feilen med verftet.

– Alvorlig

Det er innført midlertidige tiltak om bord på de øvrige fregattene i Nansen-klassen etter det sikkerhetskritiske funnet.

– Som det kom fram i kommisjonens rapport, så har det medført at vi passerer statusen «poor stability» og inn til «lost ship». Det er helt klart at det er alvorlig i tilfellet Helge Ingstad, sa sjøforsvarssjef Nils Andreas Stensønes til NTB på en pressekonferanse i Oslo torsdag.

Blant tiltakene som er innført, er materiell som kan tette skade, samt at besetningen er forberedt på å iverksette tiltak hvis det kommer vann inn.

Forsvarssjef Haakon Bruun-Hanssen sa at Forsvaret ikke har noe grunnlag i dag for å si at dette er så alvorlig at de må ta alle fartøyene ut av drift.

Publisert: